/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tøj der lugter
Fra : hvid-sovs
Vist : 6399 gange
20 point
Dato : 08-11-06 18:36

Hej allesammen

Første gang jeg prøver denne side så er spændt på om i kan hjælpe mig.

Er der nogen af jer der kender det med at bluser hurtigt begynder at lugte surt under armene lige efter man har taget dem på? Og man har lige været i bad og taget deo osv på?

Jeg vasker enten vores bluser på 40 eller 60 grader. Nogen af bluserne bliver også gule i armhulerne.

Nogen der ved hvad man ka gøre ved dette?

Har hørt at man skulle blande atamon og vand og ligge tøjet i blød i det inden man smed det i vaskemaskinen.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-11-06 18:47

nu er jeg ikke nogen gammel garvet husmor men.....Da jeg var ungkarl og arbejdede i restaurant lagde jeg ofte mit tøj i blød i Bio Tex før jeg vaskede det ...Brugte skyllemiddel og har aldrig haft dårlig lugt eller erfaring med dette ---

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-06 18:50

Hvis den først lugter EFTER du har taget den på - er det jo ikke tøjet der lugter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-11-06 18:52

ærmeskånere findes stadig - men det er ikke så pænt til bluser med "ingen ærmer"

prøv at skylle med eddikke i sidste hold skyllevand - det plejer at kunne tage al lugt - kan du tilmed tørre i fri luft er det endnu bedre

og så lige - deo skal altid på når du er helt tør - hvis den - eller du er fugtig går det ud over bluserne

Kommentar
Fra : hvid-sovs

Dato : 08-11-06 18:57

Hmm...Der er vist nogen som ikke tager spørgsmål seriøst herinde eller bare ikke forstår det jeg spørger om. Og hvis man ikke forstår det bør man ikke komme med dumme kommentarer!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-11-06 19:07

Hvid-sovs, jeg havde havde for mange år siden det samme problem men det gik helt væk, da jeg begyndte at bruge deosten på huden i stedet for almindelig deoderant.
Nu sveder jeg slet ikke så meget mere, og det lugter aldrig grimt. Ikke nogen gule pletter på trøjerne længere.
I tilgift slap jeg for allergiske symptomer under armene, så det var et ultimativt hit.

Her et link, så du kan se, hvad det er for noget. Den købes i Matas og koster omkring 70 kr. Holder i 1-2 år.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-11-06 19:08

Her var linket så, sorry :

http://saebevaerkstedet.dk/deosten.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-11-06 19:14

Du kan prøve at køre vaskemaskinen ved 90 grader uden tøj. Det kan rense maskinen for "sur" lugt.

At bluserne bliver gule i armhulerne kan skyldes den deoderant, der bruges samt at bluserne ikke er farveægte. Har du læst forbrugerinformationem på den deo, der bliver brugt? Hvad indeholder den deo ?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-11-06 19:18

Det lyder, som om tøjet ikke bliver vasket rent i maskinen. Stopper du for meget tøj i den?? Hvis ikke, skulle du måske overveje et eftersyn eller at købe en ny.

I mellemtiden kan du gøre det, at du kommer noget Rodalon (desinfektionsmiddel) i en sprayflaske med noget vand. Spray det på under armene på bluserne, og lad det virke lidt. Skyl det derefter fri for Rodalon, inden du vasker det. Ellers skummer det helt vildt, når du vasker det. Det er ikke sikkert, du behøver skylle det helt fri for Rodalonen, men det værste skal af. Når du så har vasket tøjet normalt, er jeg helt sikker på, det ikke lugter mere.

Grunden til, at det lugter så hurtigt er, at bakterierne ikke er forsvundet. Der forsvinder ikke ret mange bakterier ved 40 grader, men alm. bluser m.m. kan jo ikke tåle mere. Men hvis maskinen ikke vasker ret godt, så har man problemet. Hvis du fx. spiser stærke B-combiner, kommer din sved til at lugte meget stærkt, og det kan godt være svært at få af igen. Og det er jo ikke kun B-combiner, der kan give den stærke svedlugt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 08-11-06 19:36

Jeg har også prøvet problemet med et par bluser. Den ene var noget tykt velour, den anden noget hør/bomuldsagtigt noget. Jeg har ikke prøvet dette råd selv, men det lyder relevant.

Vask blusen i rodalon. Det skulle tage det.

Måske skal man så vaske den almindeligt bagefter, før man tager den på.

Man kunne jo også lægge den i blød i rodadon og så vaske alm. bagefter.

Kommentar
Fra : hvid-sovs

Dato : 08-11-06 19:40

Tusind tak for alle jeres gode råd. Jeg må prøve det med rodalon. Min mor nævnte også lige man kunne lave en kraftig skyllemiddels blanding og ligge tøjet i blød der inden man vaskede det.

Jeg skriver herinde igen når jeg har prøvet det forskellige og siger om det virker :)

Endnu en gang tak!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-11-06 19:47

hov velkommen til kandu hvid-sovs

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-11-06 20:29

Citat
Svedlugt Nyvasket tøj: skylles op i en opløsning af 1 dl skyllemiddel til 10 dl vand – sørg for, at skyllemidlet er fordelt godt i vandet, inden tøjet lægges i. Hvis dette ikke fjerner lugten kan Rodalon (desinfektionsmiddel) anbefales. Se vejledning på flasken.

Svedskjolder I forbindelse med hudfedt behandles pletten som fedt, derefter lægges den i blød i Blå Bio-tex – gerne natten over. Gule svedskjolder: efter behandling vaskes i Rød Bio-tex pulver ved så høj temperatur som tøjet tåler. Bedste resultat fås ved at tilsætte Bio-tex Oxi Effect pulver sammen med pulveret. Farverest efter vask: læg tøjet i blød i Bio-tex Oxi Effect pulver et par timer (se anvisning på emballagen

Jeg indrømmer, at jeg ikke er så vild med en kraftig skyllemiddelblanding.

Men prøv nu lige at køre vaskemaskinen igennem på ca. 95 grader (uden tøj) det renser maskinen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-11-06 20:34

Se lige her

Citat
Hvordan fjerner man svedskjolder fra blusen?

Selvom en bluse er nyvasket, kan den stadig se småsnavset ud, hvis der sidder rester af svedskjolder tilbage. Er skjolderne ikke gået af i vask, begynder man også hurtigere at lugte af sved. Heldigvis kan det meget nemt lade sig gøre at fjerne de irriterende skjolder. Metoden gælder i øvrigt alle vaskbare stoftyper.
Du skal bruge:
Et rent håndklæde
Farveløst opvaskemiddel
Vaskemiddel
Evt. en engangsvaskeklud

Forberedelse:

For ikke at påføre blusen yderligere pletter er det vigtigt, at man bruger et nyvasket håndklæde, som ikke smitter af. Håndklædet bredes ud på et bord, og blusen lægges oven på, således at skjolderne er helt synlige.

Arbejdet trin for trin:

Opvaskemidlet smøres på stoffet, så det dækker hele skjolden. En engangsvaskeklud har en tilpas ru overflade og er derfor god at smøre sæben ud med. Blusen kan nu vaskes efter vaskeanvisningen. Skulle der mod forventning stadig sidde rester af skjolderne tilbage, kan processen med fordel gentages.

http://www.ask-alex.dk/722_Hvordan_fjerner_man_svedskjolder_fra_blusen.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-11-06 20:39

Et råd mere her

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=266

Men er stadig ikke vild med rådet om/med skyllemiddel

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-06 22:21

Jeg vil så vædde på, at problemet ikke ligger i vask af tøjet, men at der er forskel på hvordan din sved kommer til at lugte.

Nogen mennesker døjer f.eks. med, at kort tid efter de har vasket sig og taget en renvasket bluse på, så lugter det næsten ligesom surt "kattepis" under armene, og den lugt sætter sig i tøjet, og når først den en gang er kommet der, forsvinder den ikke fra tøjet igen om det så koges 50 gange.

Det er forøvrigt ting som kaffe,te, vin især der frembringer den specielle lugt, og især hvis det er noget man ikke er vant til at indtage særlig meget af.

Prøv at spise klorofyltabletter....1 om dagen, og efter en kort periode, så vil du opleve, at du ikke lugter af sved overhovedet, selv om du ikke bruger deo.

Den gule misfarvning skyldes sikkert den deo du bruger.....ved ikke hvordan det er nu, men tidligere var Rexona en sikker metode til ødelæggelse af tøjet med gule skjolder under armene.

mvh dova

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 08-11-06 23:20

Jeg tror, at det har noget at gøre med de stoffibre, der er i tøjet. Som sagt har jeg kun været ude for det et par gange med stoffer, som jeg ikke ellers har brugt. Andet tøj, som er vasket sammen med "de problematiske" bluser, lugter ikke.

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 08-11-06 23:41

hej hvid sovs velkommen til. rodalon er rigtig godt, som ovenfor skrevet, prøv også at køre et skylle pogram med det i vaskemaskinen. anvisning på flasken. vh lianes.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 09-11-06 00:23

Hej. Jeg har næsten nøjagtigt det samme problem. At mine t-shirts lugter surt (mærmest jordslået) efter vask. Jeg ved godt, at man eventuelt kan have forskellige lugte under armene osv. nogle mere kraftigt end andre, men det er når jeg hænger tøjet til tørre, at jeg kan lugte trøjen.... Og så kraftigt lugter min sved altså heller ikke :S

Men jeg er allerede på vej til at købe Rodalon.... (så kan jeg måske også helt ubemærket bruge det resterende som deodorant )

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-11-06 12:08

Kunststoffer fx. nylon og polyester gengiver svedlugt kraftigere end naturprodukter, som fx. bomuld, silke og uld. Det hjælper også at barbere armhulerne, så sveden har en mindre overflade at sætte sig på.....Altså foruden alle de andre ting der allerede er nævnt.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-11-06 12:18

Et Ps. til min tidligere kommentar.
Det er fordi huden ikke kan ånde gennem nylon, at det skal vaskes oftere.