/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Spær i vejen for ny skorsten!
Fra : riklar
Vist : 1850 gange
20 point
Dato : 08-11-06 16:46

Jeg skal have have installeret en ny brændeovn med tilhørende stålskorsten, men jeg har et træspær, der sidder i vejen.

Vores hus er et ét-plans hus med rejsning på taget, og lige, hvor hullet til skorstenen skal laves i loftet er der et spær ovenover.

Håber der er en fagmand, der kan svare på om man kan/må bryde et spær, og i så fald, hvordan man gør det korrekt..!!???

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 30 point
Dato : 08-11-06 17:06

du skal lave en udveksling. det foregår på den måde, at du skærer spæret hvor skorstenen skal stå, over, og så sætter du to stykker tømmer imellem de to spær der grænser op til hullet. det hele skal sømmes godt sammen med sømbeslag, da tværbjælkerne jo skal bære det overskårne spær.
på den måde skulle du gerne stå tilbage med et hul, hvor der er plads til skorstenen, samtidig med at det hele igen er blevet en selvbærende konstruktion

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 08-11-06 17:14

Og det skal så lige beregnes en gang.
Du kan også lave knæk på skorstenen - eller flytte den de 15 cm, det drejer sig om.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-06 17:17

Du skal da ikke begynde at ændre på huset for en stålskorsten....

Det er skorstenen du skal ændre på...

Der skal bare et knæk på røret så den kommer fri af spæret.

Godkendelse af svar
Fra : riklar

Dato : 08-11-06 17:32

Tak for svaret trimare46.

Det var også min egen tanke, samt hvad jeg havde ladet mig fortælle af en bekendt, men skulle lige se om det kunne bekræftes. Det kunne du sørge for..!! Tak for den hurtige hjælp..!!!