/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
valg af jump starter
Fra : kommen
Vist : 13001 gange
200 point
Dato : 06-11-06 22:39

Hejsa alle I kloge hoveder.. (og det mener jeg!)

Hvis man nu skulle forvilde sig til at købe en jump starter, er der så nogle fabrikater/forhandlere, man skal undlade at handle hos??

Thansen har en 930/400 amp (ved ikke, hvad de 930 står for??) 12 V indbygget voltmeter og nødlampe til 298,- (der står spar kr. 100,-)

Harald Nyborg har en ”energistation med kompressor”, der ligner thansen`s til forveksling til 249,- (spar 50.-) og nogle Einhell, som en jeg kender, der kender en anden har sagt, at man ikke skal købe…

Ovenstående var spørgsmål nr. 1.

Nr. 2. en sådan dims er vel blot beregnet til at kickstarte med, så er det nødvendigt med 400 amp? Bildillen bildte mig ind, at det skulle den være…

Nr. 3. alle modeller ser ud til at have meget korte kabler, hvilket må medføre, at den skal stå et eller andet sted i motorrummet, mens man forbinder/starter – er der noget risiko derved??

Nr. 4. medfølger en udførlig brugsforvirring/advarsel, når man køber sådan en dims?? Er total-novice indenfor den slags… er dog ikke blondine…hm.

Oplysning: bilen er en Fiat Punto EXL 16V fra 2000.

P.S. har surfet rundt her og læst om diverse eksplosioner o.lign. nytårsagtige reaktioner ved brug af en sådan dims…

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-06 22:46

Hvad er der i vejen med, at sørge for at have et sundt batteri (så er sådan en sag jo ikke nødvendig)?

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 06-11-06 23:11

der er ingen forskel på dem men de kan kun starte meget små motore det er bedre af købe startkabler i en god kvalitet du har nemlig kun et forsøg med jump starter i meget få sekunder
de amp der står på jump starter er ved temperature over 0 grader

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 06-11-06 23:21

O.K., men hvad er ”en meget lille motor”???
Startkabler kræver ligesom, at der befinder sig en anden bil indenfor en rimelig radius…
”temperaturer over 0 grader” – vil det sige, at man ikke kan bruge den i 15-20 graders frost??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-06 23:35

Hold du bare din Punto i orden så starter den skam fint.
De eneste problemer jeg har haft med start på mine forskellige Puntoer er irrede elektriske forbindelser, især omkring motorstyringen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-11-06 00:06

Jo koldere det er jo tykkere er olien i motoren og desto sværere er det for motoren at dreje rundt. En jump starter er vel fin på en sommerdag med en bil der er løbet tør for strøm på grund af f.eks. glemt lys, og som starter let.
Et godt batteri med gode forbindelser ved polerne, så behøves en jumpstarter ikke.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 07-11-06 06:02

Tja! Sådan en Einhell jumpstarter, kunne nu sagtens starte min Iveco Daily, på sidste vinters koldeste dag!!
Den har en stor klump, af en 2,8liters dieselmotor, så begrebet "små" motorer må strækkes lidt

Gert

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-11-06 09:54

En dieelmotor har jo forvarmer og slår igang med det saqme,ikk?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-11-06 09:54

En dieselmotor har jo forvarmer og slår igang med det samme,ikk?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-11-06 10:17

Den startede ikke min Xantia......................som fik et nyt batteri i stedet for.
Selv efter mange timers ladning kunne den ikke starte dyret.
Med nyt batteri sprng den igang med det samme.
Har du mulighed for et ekstra batteri der lades op - ville jeg bruge det.

Generator - ok
Karburering - ok
Batteri - ok
Startermotor - ok
Ingen stilstands afladning - ok

= start hver gang.

Kan Fiat ikke det så er der en del mindre mekanikere som kan klare det.
En autoelektriker vil måske også kunne finde en fejl.
Det kunne jo også være startrelæet som sidder på statermotoren som er dekt/slidt så den ikke overfører alle ca. 150 AMP som skal bruges til at starte en kold motor.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-11-06 11:45

Jeg har selv stået i samme problem som du har, om man skulle købe den ene eller andet jumpstarter.

Jeg kom til den konklution at jeg købte et par ordentlige moppe drenge af startkabler, et sæt til hver bil. Dels for at kunne hjælpe andre og for selv at kunne komme i gang.
Da begge mine biler er dieselbiler skal der bruge nogle ret kraftige kabler for at kunne overføre strøm nok.

Skal du have en jumpstarter som kan levere strøm nok til et par forsøg, så snakker du prof. udstyr og så er det min 1500,- kr og op efter.

Som der nævnes i de forgående indlæg så er der kune til et eller 2 start forsøg med en jumpstarter.
Når/hvis man har brug for en jumpstarter er det vel som oftest fordi at der er et eller andet problem med motoren, så skal der som regel mere end et forsøg til.

Jumpstarterne er fine nok, hvis man har glemt at slukke lyset eller lign. og batteriet er drænet.

Jeg kender følelsen, når man har fundet noget man gerne vil have (specielt værktøj eller andet til garagen), så er det ret ligemeget hvilke argumenter andre kommer med, så som køb et Falck abonoment for pengene, køb startkabler, hold batteriet vedlige osv.

Så svaret er:
Til din bil er det fint nok med den billigste jumpstarter, den kan sagten klare jobbet, hvis du skulle have glemt at slukke lyset eller lign.
Om du vil have kompressor i eller lign. er jo så en smagsag.

På dette link kan du hente manualen til den med kompressor, så kan du selv vurdere om de beskriver/svarer på dine spørgsmål.

http://www.wagan.com/downloads/2250%20manual.pdf

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-06 12:43

Hvad pokker blev der af det gode gamle håndsving ? ? ?
Kan det ikke fås som ekstratilbehør ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-11-06 12:46

Ja det var tider.

Der skulle bare så mange sving til en dieselmotor, med automat gear

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-11-06 12:53

Jeg har med et VW rugbrød startet en amerikanerbil m/aut.
Hans kofangerhorn passede lige til kofangeren på rugbrødet.
Op på ca. 60 km/h i en fart og den gik i gang..............ingen snor der skulle tages af - bare kør.

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 07-11-06 23:39

Tak for alle de gode svar. Hvis man kunne dele point, ville jeg det, men nu vil jeg faktisk give dem til thulin, da du besvarede mere end 1 af alle spørgsmålene..
Tak for hjælpen til alle.