/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
lege til børn 3-5 år
Fra : arnold_petersen
Vist : 4916 gange
100 point
Dato : 06-11-06 16:39

hej allesammen

jeg er trænger i gymnastik og jeg han et hold hvor de er 3-5 år... jeg skal lege nogen lege med dem men jeg kender ikk helt så mange lege til deres aldre, så jeg vil spørge jeg om i ikk kender nogen lege...

på forhånd tak

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-06 16:49

sanglege, f.eks bro bro brille, kan selv en tre-årig med hjælp fra en 5 årig godt hitte ud af.

Eller kongens efterfølger, man går/løber/hopper i en lang række, og skal abe bevægelserne af, fra den der går forest.

Eller jorden er giftig, men lægger måtter mm på gulvet, og skal hoppe fra ting til ting, en er den, dvs en slags fangeleg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-06 16:52

Enebærbusk
1. Så går vi rundt om en enebærbusk,
enebærbusk, enebærbusk.
Så går vi rundt om en enebærbusk,
tidlig mandag morgen.
2. Så gør vi sådan når vi vasker vort tøj,
vasker vort tøj, vasker vort tøj
Så gør vi sådan når vi vasker vort tøj,
tidlig tirsdag morgen.
3. Sådan gør vi, når vi vrider vort tøj,
tidlig onsdag morgen.
4. Så gør vi sådan, når vi hænger vort tøj,
tidlig torsdag morgen.
5. Så gør vi sådan, når vi stryger vort tøj,
tidlig fredag morgen.
6. Så gør vi sådan, når vi vasker vort gulv,
tidlig lørdag morgen.
7. Så gør vi sådan, når til kirke vi går,
tidlig søndag morgen.
Leg:
1. Rundt i kreds.
2 - 4 Bevægelserne efterlignes.
5. Højre hånd er strygejern, venstre håndflade er strygebrædt.
6. Man vasker med gulvskrubbe på skaft.
7. Rundt

Tornerose
Tornerose var et vakkert barn,
vakkert barn, vakkert barn
Tornerose var et vakkert barn
vakkert barn!
2. Hun boede på sit høje slot -
3. Da kom den onde fe derind -
4. Nu skal du sove i hundrede år
5. Da voksed op en tjørnehæk
6. Og hækken voksed kæmpehøj
7. Da kom den gode prins derind
8. Nu skal du ikke sove mer -
9. Nu alle hjerter glæder sig -
Leg:
1. Børnene går i 2 kredse: Hækken og slottet, den ene uden om den anden. Tornerose står inde i slottet, feen og prinsen står udenfor hækken.
2. Inderste kreds hænderne op, når der synges "Hun boede" og ned på "høje slot".
3. Feen kommer ind.
4. Hun rører ved Torneroses øjne
5. Yderste kreds som i 2.
6. Endnu højere, kredsen mindre.
7. Prinsen kommer ind.
8. Han tager Tornerose ved hånden
9. Alle danser

Kommentar
Fra : arnold_petersen

Dato : 06-11-06 16:53

bro bro brille.. hvad er det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-06 16:55

Nåååhr ja, jeg tænkte slet ikke over, at nogle ikke kendte bro bro brille, undskyld, men her er der noget om sanglegen

http://www.rimogremser.dk/brobrobrille/

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-11-06 18:07

Gode råd, du har fået allerede. Men - hvis du slet ikke har lært noget om træning af små børn under din uddannelse - så må det bedste råd da være at gå en tur på bilioteket og låne en bog om børns lege og motorik. Sanglege holder alle børn af, og der er en rigdom af danske sanglege, som du kan lære de små (men det kræver selvfølgelig, at du selv kender dem eller kan læse dig til det). Børn i den alder elsker også at bevæge sig, man kan f. eks. lege, at man har været en tur på landet eller i zoologisk have, og så skal man bevæge sig som de forskellige dy (abe, slange, skildpadde, kat etc).
Er der ikke en ældre pædagog på din arbejdsplads eller i din omgangskreds, der kan give dig et lille privat "weekendekursus"?

Kommentar
Fra : arnold_petersen

Dato : 07-11-06 16:21

Oldboston:

jeg har været på kurses ogsådan noget.. jeg godt godt træne dem i at lave kolbøtter og andre ting så har med gynastik at gøre men jeg skal lege nogen lege med dem når vi er fårdige med træning og det med lege er jeg ikk så god til men jeg er glad for de gode råd jeg har fået og vil ihvetfad bruge dem.. mange tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-11-06 16:50

Næsten alle 3-5 årige er vilde med at spille/sparke/trille med bolde

Godkendelse af svar
Fra : arnold_petersen

Dato : 17-12-06 12:49

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-06 12:55

Selv tak arnold, kan du styrer "ungerne" ??