/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Spænding af fælge
Fra : CiviC
Vist : 23430 gange
200 point
Dato : 06-11-06 15:47

Hejsa alle KanDu'er

Er der nogen der har en tabel over hvor meget de forskellige fælge skal spændes (Nm)
Det gælder både Alu- og stålfælge, hvis der er forskel på det, og er der forskel på bilfabrikat fælgstørrelse osv.
Håber ihvertfald der er nogen der ved hvor meget jeg skal spænde mine alu og stålfælge. Køre i honda civic fra 1987-91, men en tabel ville være kanont, da jeg nok skal ha ny bil på et tidspunkt.

pft.
CiViC

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-06 15:56

Du skal spænde dem så du kan få dem af igen......

Eller havde du tænkt dig at køre rundt med en momentnøgle i bilen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-06 16:01

Hvis du VIL have et tal...

Alufælge 10-11 kg - 110 Nm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-06 16:02

Du har spørgsmålet 2 gange....

Slet det ene

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 06-11-06 16:07

Hvad med stålfælge?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-11-06 16:19

Stålfælge spænde med 120Nm
Alufælge med 90Nm

Husk at efterspænde dine hjul efter ca. 500km.

Se evt. dette ældre indlæg.
http://www.kandu.dk/Spg39070.aspx

Jeg har de sidste par år kørt med de ovenstående værdier, og har aldrig mistet hjul/bolte eller ødelagt nogle fælge.
Jeg skifter så også front - Bag dæk rundt hver 5000km, for at undgå "savtakker"

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 06-11-06 16:41

I det indlæg fra linket skriver de 120 på alu og 90 på stål, hvilken er det rigtige?
Mvh
CiViC

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 06-11-06 16:49

Spænd du bare alu OG stål 110 Nm......

Det er lidt forskelligt hvad "fabrikkerne" angiver for de forskellige mærker (bilmærker), men de ligger alle mellem 100-120 - så det skal man nok ikke tage så tungt - med mindre man kører Formel 1.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-11-06 18:59

Hør på "refi" det passer.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-06 20:06

De fleste er tilbøjelige til at spænde hjulbolte alt for fast.

Du må aldrig spænde boltene hårdere end et "let træk med hånden", uanset hvilke fælge det drejer sig om altså ikke noget med kraftig tilspænding med luftnøgle el.lign, men kun så man lige kan mærke, at de er spændt til.
Og så kører man en tur og tjekker om de skal efterspændes en smule....det skal de kun hvis de er direkte løse og ikke hvis der skal bruges mange kræfter for at stramme dem.

Både fordi de så er umulige at få af igen, og ligeså vigtigt, at man faktisk kan ødelægge fælge, især alufælge så de bliver skæve, hvis de spændes for hårdt.

En anden måde at tjekke om de er for stramme:

Sæt hjulnøglen på og hvis ikke bolten løsner sig med et let "træden op " på nøglen, så er de for stramme...ikke noget med at skulle hoppe på nøglen, bruge forlængerrør o.s.v og heller ikke så det giver et "skrald" når bolten løsner sig.

mvh dova

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-11-06 20:43

Går man på Superdæks hjemmeside, siger de 120Nm for alufælge, men endnu mindre for stålfælge.

Så måske skal jeg revidere brugen af min momentnøgle lidt........

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-06 21:03

Hvor ser du det "thulin" - Jeg kan kun finde dette

Hjulboltene skal spændes krydsvis med et moment på 100 nm

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 06-11-06 22:39

Der er vidst ingen der er enig her...
Er der ikke én der har en tabel over de forskellige fabrikanters spænding.
Har været inde på nogle andre forums, og her går det lige fra 80 Nm til 120 Nm på både stål og Alufælge.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-11-06 22:58

Superdæk skriver her:

http://www.sds.dk/sider/aluinfo.html

Men personlig i lyset af alle oplysningerne, vil jeg bare spænde stål og alu med 100Nm. så skulle det nok virke, og man er fri for at gå og huske på hvilke fælder der skal spændes med hvad

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 06-11-06 23:17

Lyder som en god ide thulin

Tak for alle de gode kommentare. Blev ikke så meget klogere, men har da fundet ud af, at de 130 Nm jeg havde tænkt mig at spænde med måske er lige i overkanten.

Vender tilbage, hvis et af hjulene falder af med 100 Nm

Mvh
CiViC

Godkendelse af svar
Fra : CiviC

Dato : 06-11-06 23:18

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 31-08-12 15:56

Jeg har i årevis kørt med 95 NM (70 Footpound) på alu og stål, og mine bolte er velsmurte på gevind og konus, og jeg har ikke haft uheld, så sådan er også min fremtid. Det har været forskellige egne og andres biler.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 31-08-12 16:02

Spørgsmålet gik på en tabel. En sådan har jeg ikke og har ej heller set.
Jeg skrev, at mine bolte er velsmurte og ville have skrevet, at det er med guldfedt. Iøvrigt renser jeg fladerne på både bil og fælge og giver dem et tyndt lag af samme guldfedt for at modvirke div. korrosion. Jeg efterspænder ikke.