/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Ulember produktionsPlanlægning
Fra : NegoZatoR
Vist : 690 gange
100 point
Dato : 06-11-06 10:44

Sidder her og studere om produktionsplanlægning ..

og det lyder jo alt sammen til at være rigtig rigtig godt .. og uha det virker og for bare produktionen til at glide .. og intet spild og 100 % ren produktion ..osv osv osv ...

der må da være nogen ulember ved produktionsplanlægning ????

Det jeg har kigget på er: LEAN, 5S, KANBAN, KAIZEN, POKAYOKE, SIX-SIGMA & TPM

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-11-06 14:22

Alle systemer har sine ulemper.

Men man kan jo ikke sige specifikt hvilke - det der er noget bras i en virksomhed, kan være guld værd i en anden.

Men kort fortalt går alt jo ud på, at få så kort og hurtig en vej fra vareindlevering på fabrikken til færdigvarelevering på lastbilen, som overhovedet muligt.

Det er også noget med at opdage fejl så tidligt som muligt, og kunne udføre korrigerende handlinger så hurtigt som muligt, så fejlbehæftede produkter ikke kommer ud til kunden.

Den "eneste" ulempe jeg kan komme i tanke om er, at det kan være ufatteligt svært at ændre indgroede arbejdsmetoder, og forsøge noget nyt....men det har som sådan jo ikke noget at gøre med produktionsplanlægning hvis man tager alle de systemer du remser op i ed.

Pt. er det jo nok mest kanban og lean der er buzz-words

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-06 16:53

Ulemper kan være nøvendige flaskehalse i produtionen der er sårbare.
Eks. Der er kun een der kan finde ud af, at sætte kapsler på øllerne..............og han er syg.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-11-06 19:14

Arh e.c., så er en del af planlægningen jo hvordan man sikrer, at produktionen kan køre videre - det er nok mere et spørgsmål om oplæring af det nødvendige mandskab, og har i sig selv ikke noget med planlægningen af et produktionsforløb.

Derimod vil planlægningen i et sådant tilfælde omfatte, at der etableres min. to sætte-kapsel-på linier, der hver især har noget overkapacitet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-06 20:15

Det var nu i overført betydning med en dyr maskine som kunne være flaskehals.
Man skal jo bare tage højde for ulemper i planlægningen.

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 07-11-06 09:45

- Berpox

Præcis .. det er lige det jeg mener .. sådan nogen ting er der vel taget højde for når man har så præcis produktionsplanlægning ? ..

? ..

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-11-06 11:35

NegoZatoR - ja, det bør der være taget højde for.
Men det er vel ikke en ulempe???? Med mindre man vil anlægge den vinkel, at det er en ulempe at have flere linier der laver det samme for at sikre produktionens kontinuitet, idet investeringsomkostningerne derved bliver større.

De større investeringsomkostninger skal dog holdes op mod det potentielle produktionstab (og evt. ordretab) som der kan komme hvis ikke en kontinuert produktion er sikret....

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 07-11-06 11:46

-Berpox

Ja men ved det har jeg hørt om at man bruger ent såkaldt søjlestødte på hinanden ved eks. Sygdom.

Altså hvis jeg eks. skulle gå ud med skraldespanden hverdag .. og jeg så er syg , jamen så støtter du mig når jeg ikke er der ..

tvilvler bare på at det kan lade sig gøre i alle sammenhænge , da det vil kræve meget mere arbejde for den der står tilbage .. og måske er ham der er syg - hans arbejde kan måske være et som man kun kan klare en mand på en arbejdsdag ..

efterhånden er jeg ved at have den tro at en så præcis produktionsplanlægning kun kan komme til at holde stik i en større arbejdsplads .. som eks .. fabrikker ?`..

hva sir du ? ..

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 07-11-06 15:03

Citat
..præcis produktionsplanlægning kun kan komme til at holde stik i en større arbejdsplads .. som eks .. fabrikker ?`..

hva sir du ? ..

Jeg siger nej - det kan ikke kun fungere på store arbejdspladser. Det kan også fungere på mindre/små.

Spørgsmålet er jo altid, hvor mange ressourcer man kan kaste i et produktionssystem for at få det til at fungere optimalt.

Hvis nu lønomkostningerne er for tunge til at man kan benytte sig af "søjlestøtte" - så kan det jo stadig betale sig at kigge på vareflowet gennem produktionen. Er det mest optimalt?

Men selvsagt har du nok ret i din påstand: Det er nemmest at få en glidende og velordnet produktion i en større virksomhed, hvor mange kan varetage hinandens opgaver.

Godkendelse af svar
Fra : NegoZatoR

Dato : 08-11-06 20:48

Tak for svaret berpox.

Fandt ikke lige frem til nogen præcise ulember ..

men fornuftig er du og høre på .. :)

og diskutere med .. :)