/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Trådløst netværk Zyxell
Fra : bluesky
Vist : 626 gange
200 point
Dato : 04-11-06 14:50

Hejsa jeg håber at I kan hjælpe

Jeg har 2 stk. Zywall B-1000 v.2 stående og vil nu have en maskine på første sal og tænkte at disse kunne anvendes da jeg har hørt at denne version kan både bruges som Bridge og AP.

Jeg har en Exchange mail server (Win2000) samt en Web/data-server stående som er forbundet med en ZyWall 35 router og en stor Ruby switch. Dertil et par maskiner med Win XP Pro SR2. Jeg har sat den ene B-1000 direkte til netstik (forbundet til Switch) og den anden som AP på den maskine som skal forbindes. Opsætning via web-interface i B-1000 gik fint og jeg har pinget IP og Gateway uden problemer. I Contolpanelet ser alt også fint ud og jeg får meddelelse om at de er forbundet fint. Men..men nu kommer mit problem:

1: Jeg kan i CTR panelets grafiske display af forbindelsen se en lille gul lås på forbindelsen( sikkert min firewall?). Jeg kan ikke få adgang til hverken netværksdrev eller Internettet. Hvordan får jeg fjernet låsen som givetvis er blokeringen?

2) hvor i dette set-up placerer jeg mest hensigtsmæssigt Bridgen ? er det ok blot at tage et ledigt stik eller skal jeg over på Zywall 35 og i så fald hvilket stik ?

3) Jeg ønsker at køre med 128 bit kryptering samt Mac adresse. Har det nogen betydning for hastigheden ? Eller er 64 bit nok ? Begge dele kan opsættes i web interfacet på B-1000.

4) Hvordan får jeg givet begrændset adgang for evt gæster med laptop.

Håber at I vil give jer tid til at hjælpe en bevidst WiFi inkompetent bruger

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-11-06 16:54

Du har nu:
comp......switch......router1............internet

og vil have bærbar......ap/bridge...........ap/bridge.........router1.........internet

Router1 kan tillade ap/bridge kun at ha' adgang til nettet
Ap/bridge skal så tillade de bærbare adgang til nettet

Mac adresserne tillader brugere

wep 64/128 krypterer datastrømmen.

Der er ingen forskel i hastighed på 64 og 128 som jeg kender til.

vender tilbage senere.

Jeg har selv kørt med:
internet........router........switch........switch...........router/ap......bærbar.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-11-06 19:10

Som jeg beskrev det, er det faktisk to stk netværk hvor det ene tillader adgang til nettet.
De to netværk kan normalt ikke snakke sammen, men det enkelte netværk kan snakke indbyrdes.