/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Disken er fuld
Fra : stambecco
Vist : 826 gange
300 point
Dato : 02-11-06 01:21

Tre hurtige spørgsmål:
- Optager bogmærker plads på disken?
- Kan alt hvad der hedder cache slettes uden risiko?
- Jeg fører regnskab via Apple - hvorfor kommer regnskabsskemaet op i to helt ens eksemplarer?

Det er en iMac - ældre model - fungerer ubeklageligt. Bortset altså fra, at jeg hele tiden får beskeden Disken er fuld.

Er der en der kan give gode råd?

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 300 point
Dato : 02-11-06 02:56

ad. 1 Bogmærker kun ganske lidt på din harddisk
ad. 2 Du kan uden stor risiko slette din webbrowsers cache
ad. 3 Spørgsmålet ikke forstået: hvad mener du med at du "fører regnskaber via Apple" ? Hvilket program på din Apple iMac bruger du til dine regnskaber ? Microsoft Excel, Open Office Calc eller måske FileMaker eller noget helt andet?, der er jo mange muligheder. Du må være mere præcis, hvis vi skal kunne hjælpe.

Godkendelse af svar
Fra : stambecco

Dato : 03-11-06 02:47

Tak for svaret UlrikB.
Jeg bruger Apple Works 6.2.9 både til tekstbehandling og regneark.

Jeg har nu slettet webbrowser-cache, og det gav straks mere plads.

Kan du også sige mig, hvordan jeg finder evt. dubletter, som bare ligger og fylder op,
så vil jeg blive meget glad.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 05-11-06 15:51

Jeg bruger ikke selv Apple Works, så der kan jeg desværre ikke rigtigt hjælpe. Men tillad mig alligevel (igen) at anbefale det gratis OpenOffice, som et alternativ. OpenOffice kører både på Mac, Linux og Windows og er kompatibelt med Microsofts Officepakke.
OpenOffice kan hentes her:
http://da.openoffice.org/

Med hensyn til at finde dubletter, kan jeg anbefale DuplicateHunter. En 30 dages gratis prøve version, til mac, kan hentes her:

http://www.zizasoft.com/installs/zsDuplicateHunterStd_macos_2_31.dmg

Programmet er skrevet i JAVA og findes i øvrigt også til både Windows og Linux.

Kommentar
Fra : stambecco

Dato : 07-11-06 03:28

En stor tak til Ulrik B for henvisningen til Open Office, som jeg netop har besøgt. Det ser ud til at være meget høj kvalitet, og jeg blev hængende for at læse om oversættelsen. En fornøjelse at se, hvor omhyggeligt de bruger det danske sprog.
Mon der er plads nok på min Mac OS X, version 10.3.9, hvor jeg stadig kan få beskeden "Disken er fuld"? Nu går jeg hurtigst muligt på jagt efter 'Duplicate Hunter'.
Oprindelig kapacitet på min harddisk er 4.74 GB, der er brugt 4,31 GB, så der er ikke mange MB tilgængeligt.
Open Office er en fristende mulighed.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 07-11-06 05:40

Jeg tror ærligt talt du skal overveje måske at anskaffe en større harddisk. 4.74GB forslår ikke så langt i dag. F.eks. fylder alene OpenOffice 2.0.4 knapt 500 MB. Til sammenligning kan jeg nævne at, den MacBook Pro dette skrives på, har 100GB harddisk og at jeg efter installation af system og de programmer jeg bruger kun har godt 20GB ledig. Jeg har altså allerede brug 16 gange hele din disk, før jeg overhovedet er begyndt at producere noget på maskinen, der i øvrigt bruges til TV-produktion.

Kommentar
Fra : stambecco

Dato : 09-11-06 00:45

Ja, du har nok ret - jeg burde have en større harddisk, men jeg har ingen anelse om, hvor og
hvordan man får fat i en. Og hvad koster den at købe og få installeret. Skal den nuværende harddisk ikke bruges mere? Hvad sker der med de eksisterende filer?
Jeg har fået slettet en hel del, men der er meget mere der kan slettes.

Det er fin hjælp, du har givet mig. Jeg er først begyndt at bruge min iMac meget det sidste halve år, så jeg får muligvis brug for mere førstehjælp. Vil du være til rådighed? Det må absolut ikke være noget der stresser dig, men det betyder meget, at du skriver på en måde, så selv begyndere kan forstå dine råd.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 09-11-06 17:43

Nøjagtigt hvordan du bedst kan opgradere din harddisk kapacitet afhænger af præcis hvilken model iMac du har. Der er forskel på hvilke tilslutnings muligheder der findes på de forkellige modeller. Du kan med "Systemprofil" i mappen "Hjælpeprogrammer" få mere at vide om hvilke muligheder din model har. Hvis din maskine har USB 2.0 eller Firewire kan du med fordel tilslutte en ekstern harddisk som supplement til den indbyggede. De tidligeste iMac modeller har desværre kun USB 1 og det er lidt for langsomt til en harddisk.