/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
hvad er en hekseknude?
Fra : NinaM
Vist : 2093 gange
200 point
Dato : 02-01-03 22:25

Er der nogen der ved hvad en hekseknude er?
Og om den har et navn på latin?

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 02-01-03 22:36

"Er der nogen der ved hvad en hekseknude er?"
Hekseknude: Man mente at man ved at binde f.eks. smidige grene på en bestemt måde i en knude og messe over det, kunne tiltrække og ”binde” magisk energi.
http://www.mystisk.subnet.dk/magi.htm

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 02-01-03 22:37

Hej igen NinaM

http://www.mystisk.subnet.dk/magi.htm

Hekseknude: Man mente at man ved at binde f.eks. smidige grene på en bestemt måde i en knude og messe over det, kunne tiltrække og ”binde” magisk energi.

Latin kan jeg desværre ikke klare...

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-01-03 22:44

*LOL* Google er sgu en god ting, men det er formodet svar ikke

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 02-01-03 22:47

"Er der nogen der ved hvad en hekseknude er?"
Er ikke sikker men.. tror at jeg har hørt en anderledes definition som lyder ca. sådan.
Hvis en person ikke kan finde ud af at binde en alm. knude, kommenteres han med, hvad er det for en hekseknude du har lavet der.

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 02-01-03 22:50

Ja, Uffe, men hvordan dælen finder man oversættelse til latin ved hjælp af Google....den kunne jeg ikke lige greje

Felix laver altid formodede svar når jeg giver kommentarer

Kommentar
Fra : felix_nielsen

Dato : 02-01-03 22:52

Jeg har kigget div. ordbøger igennem, men har ikke kunne finde noget latinsk udtryk for hekseknude, men det er jo også langtfra alle ord der findes på latin...

Kommentar
Fra : summer

Dato : 02-01-03 23:01

kanduolsen, den slags knuder kaldte min salige mor "Kællingeknuder"

Kommentar
Fra : felix_nielsen

Dato : 02-01-03 23:04

Jeg har kigget nogle flere ordbøger og leksika igennem, gamle som nye og jeg har fundet både hekse kost, hekseæg, hekseost, osv. Men hekseknude er ikke lykkedes, så mit spørgsmål til dig er: Er du sikker på at hekse knude er det korrekte udtryk at bruge???

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 02-01-03 23:05

Jeg har forsøgt at være lidt kreativ

Knude = Nodare
Maga = Maga

Om det er muligt og hvordan man kombinerer ordene har jeg ingen anelse

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 02-01-03 23:09

Her er vist nok også noget du måske kan bruge inkl. lidt billeder

http://www.paranormal.de/symbole/hexen/hexen2.htm

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 02-01-03 23:14

Når du nu skriver indlægget under helbred har jeg en mistanke om at du måske mener en knude, som for eksempel en bindevævsknude eller en kræftknude. Har jeg ret i det NinaM?

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 02-01-03 23:19

Ok, summer, :) ja.. nu du siger det, så har jeg nok også hørt den benævnelse. Måske er der flere..

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 02-01-03 23:46

"Og om den har et navn på latin?"
DK-heks – EN-witch – LA- veneficus -a –um
DK-knude – EN-knot – LA- nodo
Et latinsk bud på hekseknude ? ”veneficus nodo.”

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 02-01-03 23:52

olsen-kan-sku'

tror jeg nok! Bøjer mig i støvet for den gamle latinlærer....

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 03-01-03 04:58

Jeg har lige kigget på begge de link tjuel anviser, det første er på dansk og nævner ordet hekseknude som beskrevet. Det paranormale link er på tysk, og har en udførlig forklaring om en hexeknoten, og der er tillige et billede af en sådan.
rfou

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 03-01-03 21:03

hej allesammen,
tak for svar.
bente64 har fat i noget!
Ja, det drejer sig om helbred, derfor ligger spørgsmålet under helbred. Det handler måske om en knude ved brystet (evt brystet, måske også andre steder). Ufarlig måske. Mere ved jeg desværre ikke, det var derfor jeg ville høre nærmere. Det var i en anden debat på nettet hvor konklusionen sluttede med at 'det er måske en hekseknude'...
Så var det jeg gerne ville vide hvad det var.
Efterlysningen på latin var såmænd bare så jeg selv kunne slå det op i en lægebog.

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 03-01-03 23:26

"Det handler måske om en knude ved brystet (evt brystet, måske også andre steder). Ufarlig måske"

NinaM
Der findes mange steder hvor man kan få hjælp og vejledning, er du i tvivl om noget så spørg endeligt - Håber det bedste for dig.

mvh
kanduolsen

Kommentar
Fra : summer

Dato : 04-01-03 11:44

Da jeg ikke tror det er linkene til magiske sider du har brug for, men en ren fysisk definition på hvad en hekseknude er. Jeg skal ikke kunne sige om dette findes.
Det "lægelige" navn for en kræftknude er jo Tumor, så eftersom der ikke er nogen steder der sættes = mellem tumor og hekseknude, vil jeg anbefale at spørge her, hvis du gerne vil være anonym: http://www.netdoktor.dk/Q&A/filterpage.asp?redirUrl=/filter/redirect.html
Her vil du helt sikkert kunne få at vide om udtrykket "hekseknude" findes/bruges inden for lægeverdenen.
mvh
summer

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 04-01-03 21:44

Hej kanduolsen og summer.
Jeg er meget rørt over at I er bekymrede for mit helbred
Nu er jeg heldigvis ikke syg, og det er ikke mig der har en hekseknude. Jeg ved heller ikke engang om det overhovedet er en betegnelse for noget sygeligt.
Jeg læser en masse debatter og faldt over ordet og ville så gerne vide hvad det var. Jeg har fået gode svar på alt muligt mærkeligt på kandu.dk før, så jeg troede bare lige at jeg kunne smide dette spørgsmål ind. Jeg tror ikke det har noget med kræft at gøre, for det var ikke lige det den debat gik ud på.
Håber I er blevet beroligede.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 04-01-03 22:38

Tjah, det var så ikke sådan at finde ud af, men du fik da lavet lidt aktivitet
mvh
summer

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 04-01-03 23:07

Du pirrede vist lidt til vores nysgerrighed od udfordrede vores "forskerevner". Vi kender vel alle til hekseskud og hekseringe, og så kunne der også sagtens være noget der hed hekseknude. Det er der så også i gammel overtro; men åbenbart ikke andre steder. Det var spændende at følge processen, og jeg er da glad for at hekseskud ikke er en lidelse Du er plaget af.
hilsen
rfou

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 04-01-03 23:07

:) :) "Hellere ramme ved siden af end slet ikke ramme" men.....forsat godt helbred.

mvh
kanduolsen

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 05-01-03 11:22

hej summer,
jeg brugte dit link og har smidt spørgsmålet ind hos netdoktor
...en lidt anderledes service end kandudk, man skal indtaste køn,alder,vægt og hvor længe man har haft lidelsen mm.
Hvis de finder mit spørgsmål interessant nok, får jeg svar indenfor 2 uger.
så skriver jeg selvfølgelig her hvad de har svaret.
Vigtig information: NetDoktordk (og heller ikke jeg!) kan på ingen måde drages til ansvar - direkte eller indirekte - for nogen skader eller gener, der måtte være konsekvensen af brugen eller misbrugen af informationerne.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 05-01-03 11:46

Det er OK. Det kunne jo være, at lægerne indbyrdes brugte "hekseknude" som en slags indbyrdes slang. Vi ved jo, at når patienten først er bedøvet, så er lægeverdenen ikke uden humor.
Spændende at høre om du får noget at vide
mvh
summer

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 31-01-03 01:15

Har du fået svar ???

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 31-01-03 17:14

nej ikke noget svar :(

Accepteret svar
Fra : NIEBUHR

Modtaget 200 point
Dato : 19-02-03 13:16

HEJ
JEG MENER AT VIDE, AT EN HEKSEKNUDE ER EN KNUDE SOM DANNES VED SPÆDBØRNS BRYSTER, NÅR "HEKSEMÆLK" HOBES OP. HEKSEMÆLK ER ET HORMONELT FÆNOMEN, SOM SMÅ BØRN "LIDER" AF EFTER FØDSLEN - SPØRG EVT. EN SUNDHEDSPLEJERSKE.
NIEBUHR

Kommentar
Fra : NIEBUHR

Dato : 19-02-03 13:16

HEJ
JEG MENER AT VIDE, AT EN HEKSEKNUDE ER EN KNUDE SOM DANNES VED SPÆDBØRNS BRYSTER, NÅR "HEKSEMÆLK" HOBES OP. HEKSEMÆLK ER ET HORMONELT FÆNOMEN, SOM SMÅ BØRN "LIDER" AF EFTER FØDSLEN - SPØRG EVT. EN SUNDHEDSPLEJERSKE.
NIEBUHR

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-02-03 13:22

niebuhr, er selv gift med en sygeplejerske. Den du nævner er det ikke (husk lige at slå Caps Lock fra næste gang)
mvh
summer

Godkendelse af svar
Fra : NinaM

Dato : 19-02-03 19:49

TAK FOR SVARET NIEBUHR!

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-02-03 21:10

NinaM, du sidder åbenbart ved samme computer som den i dag oprettede bruger NIEBUHR. Caps Lock sidder fast endnu.

Det mere en lugter langt væk af snyd, og så giver du fem stjerner for et hamrende forkert svar

Hvis der ikke kommer en god forklaring inden 1 døgn, vil jeg bede Kandu se på spørgsmålet

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 19-02-03 22:10

Helt ærligt summer hvorfor skulle jeg dog snyde, og jeg forstår heller ikke helt hvordan?
Jeg skrev med caps lock til niebuhr FOR SJOV
så han (eller hun ) kunne se hvor hamrende irriterende det er at læse ting der er skrevet med stort. Men jeg var iøvrigt fuldt ud tilfreds med svaret.
At jeg giver 5 stjerner, tja, det gør jeg til stort set alle svar jeg får (du kan selv kigge rundt på kandu hvis du vil lege mere detektiv), for hvorfor være nærrig med stjerner? Jeg synes stjernesystemet er åndsvagt alligevel, hvad skal det bruges til?
Svaret ramte simpelthen så rigtigt, for jeg havde deltaget i en spædbarnsdebat på nettet hvor jeg havde hørt udtrykket, og så kommer nieburh og svarer som han gør. At du er gift med en sygeplejerske, hvad gør dig i stand til at vide hvad der er rigtigt eller forkert?
Så skulle du bare vide hvem JEG er gift med

Noget helt andet er at niebuhr har oprettet sig som bruger, men jeg kan se at han ikke er superbruger og så kan han alligevel ikke få point (såvidt jeg ved?), og hvad skulle hele fidusen så være, hvis jeg var ham??

Og så op med humøret, du skal nok få point andre steder fra, det blev bare ikke lige på det her spørgsmål

Kommentar
Fra : summer

Dato : 20-02-03 08:36

Hvis du vidste hvor megen tid jeg og min hustru har brugt for at opklare mysteriet "Hekseknude" . Op i et vist sted med pointene, dem har jeg rigeligt af. Det der irriterer mig er at du acc. og giver fem stjerner for et komplet forkert svar.
Jeg ville desuden formode, at de sundhedsplejersker og jordmødre min kone har snakket med, bare i det mindste havde hørt udtrykke "Hekseknude".

Du anmoder mig om dokumentation for at svaret er forkert. Bolden tilbage. Dokumentatio´n ønsker for at svaret er rigtigt.

mvh
summer

NB. Mit humør er strålende, selv så tidligt om morgenen

Kommentar
Fra : NIEBUHR

Dato : 20-02-03 08:50

Hej !

Jeg er Niebuhr...og kan skrive med "lille" skrift. Der udover er jeg ikke en HAN men en HUN. Og summer må da ha´fået det forkerte ben ud af sengen hver dag i en uge.
Niebuhr

Kommentar
Fra : summer

Dato : 20-02-03 09:59

NIEBUHR, så kan du måske underbygge din påstand om hvad en Hekseknude er??
Desuden har jeg ikke fået det forkerte ben ud af sengen, da jeg skrev mit indlæg den
19-02-03 21:10. Nu er det sådan at Kandu er en videnbase, som folk kan søge i, ved at betale med point. For et fem-stjerners svar koster det 10% - altså her 20 point, hvis man vil se svaret. Disse point får du tilskrevet hver gang en vil se dit svar, hvilket du hurtigt vil opdage.
Derfor må det vel være et rimmeligt ønske, at det er et korrekt svar, som acc. bliver gemt i databasen. Det kan enhver vist se fornuften i. Hvad kan dit forkerte svar bruges til - ingenting.

[citat]
HEJ
JEG MENER AT VIDE, AT EN HEKSEKNUDE ER EN KNUDE SOM DANNES VED SPÆDBØRNS BRYSTER, NÅR "HEKSEMÆLK" HOBES OP. HEKSEMÆLK ER ET HORMONELT FÆNOMEN, SOM SMÅ BØRN "LIDER" AF EFTER FØDSLEN - SPØRG EVT. EN SUNDHEDSPLEJERSKE.
NIEBUHR
[/code]
Sladder eller andre ammestueskrøner kan ikke bruges til noget som helst, som belæg for dit svar, og ej heller for NinaM's femstjernede acc. af det.

Ha' en god dag og venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : Molliela

Dato : 27-03-16 17:07

Hej "Summer" 010203 er inde på noget af det rigtige - eller rettere hans mor.

Hekseknude er en Kællingeknude - Det er den knude som Kællingen, Hel eller Elle, slår på livstråden når den brister når livet dør den 2.februar. Hun tar den nye grønne forårs"tråd" (eller navlestrengen) og binder en knude DER IKKE KAN GÅ OP - livstråden må bindes stærk og solidt.
Og ... vi er inde om rumstere lidt ved "Kyndelmisse slår sin knude.." og "Kjørmes Knud (knude)"

En kællingeknude er et knob som man også binder bugsértrosser sammen med - en enkel og meget holdbar knude når begge tampe er lige tykke.

Som væver har jeg lært ALDRIG at binde Kællingeknuder i væven, for DEM KAN MAN IKKE FÅ OP IGEN, men må bruge saksen. Der skal man bruge Råbåndsknob!!

Kælling var för i tiden et hædersnavn for den Gamle Vise - se Cailleach i keltiska områder.

Hekseskud - (som nok blandede sig lidt ind her) er et gammelt ord for Lumbago
også kaldt for et "hold-i-ryggen"

Læs i øvrigt: Goddess Pages, The Scandinavian Cailleach – The"Kælling/Kärring"