/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk i Tyskland
Fra : MissXX
Vist : 9514 gange
50 point
Dato : 29-10-06 17:28

Hejsa

Hvornår er skæringsdatoen for vinterdæk i Tyskland? Jeg kører derned på fredag d. 3. november men har hørt at jeg skal have vinterdæk på efter 1. november. Er det korrekt?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-06 17:38

Tyskland:
Bilen skal være udstyret med dæk der er velegnet til føret. Det vil sige, at det er et krav, at bilen skal være udstyret med M+S mærkede vinterdæk på alle 4 hjul, med minimum 4 millimeter slidbanemønster, når der er sne og is på vejen.
I praksis anbefaler FDM at man i alle tilfælde benytter vinterdæk i vinterperioden ved kørsel i Tyskland.

Der er ikke nævnt nogen dato

fra dette link fra FDM Tyskland: http://www.fdm.dk/public/nyheder/biler/Sikkerhed/2006/vinterdak.htm
.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-06 17:39

FDM hjemmeside er opdateret den 6-10.06, ergo må reglerne være gældende

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 29-10-06 18:14

i FDMs nyste nummer står der at det gælder fra 1 november

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 29-10-06 18:26

men når jeg kommer hjem til min anden comp ligger jeg lige deres svar her på siden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-06 19:07

Sq da for dårligt, at der ikke står en dato på deres hjemmeside, men kun at det er et krav, når der er sne og is

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-06 19:15

Dette er fra Dansk Camping Unions hjemmeside, og igen ingen dato

Vejret stiller krav til dækmontering i Tyskland, fra den 1.maj 2006.Køretøjet skal være tilpasset vejrforholdene
Det gælder for både person-, vare- og lastbiler. Reglerne gælder også for udenlandske køretøjer!

I Strazenverkehrsordnung StVO-Regel § 2 afsnit 3a, står der: Køretøjet skal være tilpasset vejrforholdene, herunder hører en til forholdene egnet dækmontering (vintervejr = vinter- dæk = M+S mærkede dæk) samt frostsikker væske til sprinkleranlægget. Køretøjer der fragter farligt gods, skal i tåget vejr med en sigtbarhed under 50 meter søge til nærmeste rasteplads og afvente bedre vejr.

Den der begiver sig ud i vintervejr (sjap, sne og isglatte veje) med sommerdæk på bilen, står til en bøde på mellem 20 og 40 euro, alt efter i hvilket omfang bilisten er til gene for trafikken. Det kan også give et klip i ”kortet” for indenlandske bilister.

Der er planlagt en større kampagne for at gøre det kørende publikum opmærksom på de nye opstrammede bestemmelser. Reglerne kan sammenlignes lidt med de norske regler, hvor bilisten også har ansvar for, at køretøjet ikke er til gene for andre i trafikken, når det er vintervejr. Forskellen er blot den, at man i Norge har vinter hvert år og i Tyskland kan det skifte meget fra landsdel til landsdel.

Det er svært at vurdere hvilken effekt de nye bestemmelser får på efterspørgslen af vinterdæk i den kommende vinter, men der gættes på en stigning mellem 10 og 30 %. Det skal ses i relation til, at 54 % af de tyske biler var monteret med vinterdæk i den sidste vinter og salget af vinterdæk til personbiler blev på ca. 25,7 million enheder, det totale marked for 2005 var på 47,9 mill. personbildæk i Tyskland.

ADAC har for 2005 registreret 130.000 uheld med dæk i Tyskland, heraf medførte de 900 ulykker alvorlig personskade og i 30 tilfælde kostede det bilisten livet. De nye regler skulle meget gerne via en bevidsthedsudvidelse omkring dæks betydning for sikkerheden, bringe disse uheldstal ned.

Der vil i Tyskland blive gjort ekstra opmærksom på vinterdæk med det såkaldte ”sneflok” symbol, en mærkning som tilkendegiver, at vinterdækket er mindst 7 % bedre end et standard M+S mærket vinterdæk. Det er specielt gummiblandingen og mange lameller, der gør forskellen.

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 29-10-06 20:06

ja det er p.. træls jeg kan endvider oplysedet koster 500euro hvis man ikke ha dem på men vil også blive slæpt til den nærmste dækforhandler og få sat vinterdæk på men jeg ligger svart ude når jeg kommer hjem regner med at være hjemme mandag

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-06 20:10

I teksten fra DCU står der
Citat
Den der begiver sig ud i vintervejr (sjap, sne og isglatte veje) med sommerdæk på bilen, står til en bøde på mellem 20 og 40 euro, alt efter i hvilket omfang bilisten er til gene for trafikken. Det kan også give et klip i ”kortet” for indenlandske bilister

Så 500 euro er nok i overkanten

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 29-10-06 21:43

Citat
§ 2 Abs. 3a StVO
"Straßenbenutzung durch Fahrzeuge"
(Fassung ab Mitte 2006)
»Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage. Wer ein kennzeichnungspflichtiges Fahrzeug mit gefährlichen Gütern fährt, muss bei einer Sichtweite unter 50 m, bei Schneeglätte oder Glatteis jede Gefährdung anderer ausschließen und wenn nötig den nächsten geeigneten Platz zum Parken aufsuchen.«

Ovenstående er fundet på: http://www.fahrtipps.de/verkehrsregeln/winterreifen-pflicht.php

Der er ingen dato, og heller intet absolut krav om vinterdæk. Sådan som jeg forstår det, skal man køre med "passende" dæk.

Tja, og så er det vel op til de tyske myndigheder hvad de mener med det.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 30-10-06 06:53

Tak for din mail.

Det kan oplyses om at der fra fra 1 november 2006 er indført krav om vinterdæk i tyskland med et dækmønster på min 4 mm, overholdes ikke dette kan det komme til at koste op til 500 eruo
Med venlig hilsen

Juridisk og teknisk rådgivning

FDM · Firskovvej 32 · Postboks 500 · 2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 80 80 10 · Fax +45 45 27 09 88
tek@fdm.dk · fdm@fdm.dk · www.fdm.dk

her er det svar jeg har fået

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-10-06 07:12

MissxX.. Hvis det var mig, ville jeg ringe til FDM, for at få en afklaring. Det lyder da ikke godt,
at der er flere forskellige fortolkninger, selv inde for samme organisation.

Hvis du ringer, lægger du så ikke svaret her, så vi alle kan se det??

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 30-10-06 07:24

ja det ville være dejligt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-10-06 17:07

helge.t....Jeg tror det er med vinterdækkene som med "vores" advarselstrekant, vi får ikke bøde for ikke at have den i bilen, men er uheldet ude og du skal bruge den tja....

Det samme gør sig gældende i nogle udlande, der skal man have en godkendt "refleks" vest på, når man stiger ud af bilen på motorvejen ved motorstop, der får man heller ikke en bøde for ikke altid at have den med, men man får en bøde ved udstigning af bilen uden vesten på.

Thyfoon.... Når jeg nærlæser dit brev, står der godt nok den 1. november, men jeg tror det er fra den dato dækkene skal have 4 mm og være m-s mærkede??

Det er jo også det der står i Helge.t's link eller...

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 30-10-06 19:26

Nordsted1 - Ja, det er også det jeg tror.

Kører man til Tyskland i morgen på (lovlige) sommerdæk og vejene er sne- og isfri, så er der ingen problemer i det.

Skulle man så ryge ind i sne- og isglatte veje, og blive impliceret i et uheld eller være til gene for andre, ja så falder hammeren.

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 31-10-06 07:57

hejsa så er der nyt svar fra fdm

Vinterdæk
Bilen skal være udstyret med dæk der er velegnet til føret. Det vil sige, at det er et krav, at bilen skal være udstyret med M+S mærkede vinterdæk på alle 4 hjul, med minimum 4 millimeter slidbanemønster, når der er sne og is på vejen.

I praksis anbefaler FDM, at man i alle tilfælde benytter vinterdæk i vinterperioden ved kørsel i Tyskland. Vi anbefaler ikke fra nogen speciel dato, men fra når den første frost sætter ind.

Pigdæk og snekæder
Det er forbudt at køre med pigdæk.
Snekæder er tilladt, og visse bjergveje kan og må om vinteren kun befares med snekæder. Max. hastighed med snekæder 50 km/t.

Vinterdæk skal principielt have samme hastighedsklassifikation som de sommerdæk, bilen er standardtypegodkendt med. F.eks:

S: max. 180 km/t -
T: max. 190 km/t -
H: max. 210 km/t osv.

Det er tilladt, at montere vinterdæk af en lavere hastighedshedsklassifikation, men det kræver, at der i førerens synsfelt i bilen anbringes et klistermærke, der angiver de monterede dæks tilladte max. hastighed, således at føreren hele tiden har for øje, hvad han højst må køre med disse dæk.

Man kan selv lave et klistermærke eller få det hos et dækfirma.
Man kan risikere at blive checket, og det er i høj grad sikkerheden, det drejer sig om.
Slidbanerne kan falde af, når man kører hurtigere end dækkene er mærket til, eller dækkene kan eksplodere på grund af for høj temperatur.

det er sq ikke til at blive klog på

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-10-06 08:28

Thyfoon...Jeg syntes nu godt man kan blive lidt klogere af det Man skal sætte vinterdækkene på dagen før det sætter ind med dårligt vejr