/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Klipning af klør?
Fra : melbit
Vist : 6537 gange
100 point
Dato : 23-10-06 13:37

Håber at der er noget "beroligelse" at hente ang. klipning af hundene klør.
Jeg får altid ondt i maven når jeg finder negletangen frem - tænker så at det liiiige kan vente til i morgen. Jeg er så bange for at klippe for meget af og at det vil bløde og gøre hunden meget ondt.
Håber der sidder en hel masse der kan fortælle mig at de har prøvet at klippe lidt for meget af og at det "kun gør meget lidt ondt" på hunden hvis uheldet skulle være ude.
Jeg HAR klip-stop hvis skaden nu skulle ske.
Jeg vil så gerne selv kunne gøre det - da det er det eneste jeg "mangler" at kunne.
På forhånd tak
Melbit

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 110 point
Dato : 23-10-06 14:14

Jamen, så må jeg hellere komme i gang med at berolige dig.

Jeg tvivler på, at man kan klippe kløer/negle på hunde uden at komme til at klippe lidt for tæt en gang imellem med PIIIIV og blødning til følge, således også her i huset. De færreste hunde bryder sig om det, og det kan være svært at få dem til at stå stille imens, og det gør det jo ikke bedre.

Du skal huske, at jo længere du udsætter det, jo længere vokser nerverne ud i neglen/kloen, og det besværliggør det hele med tiden.

Jeg bruger stoppet på saksen (og bruger i øvrigt en saks af rigtig god kvalitet) og klipper så en lille smule ca 1-2 gange om måneden. Ved det årlige helbredscheck hos dyrlægen, beder jeg ham/hende altid at efterklippe kløer/negle på mine hunde. Dyrlægerne har jo et helt anderledes tag på dette.

Jeg forstår godt dine betænkeligheder, selv om jeg ikke ligefrem får "ondt i maven".

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-10-06 14:39

Hej, Melbit.
Det er en af de ting det ville være en fordel at indøve allerede fra hvalpen ankommer.
Silke fik klippet negle med en (menneske)negleklipper fra hun var helt lille. Hun fik kikket poter efter næsten hver dag og der blev klippet lidt negl af hist og pist.. Samtidig fik hun børstet pels og tænder og hvad vi ellers kunne find på.
Jeg var dødnervøs og rystede og bævede, for jeg havde aldrig før haft en hund, der skulle have klippet negle. Mine bernere har aldrig haft lange negle.
Og hun sprællede og var urolig, så det var næsten ikke noget, vi fik klippet fra starten af.

Men nu er hun helt vant til det, og rækker nærmest selv poten frem. Og jeg er lige så cool og jeg har endnu aldrig klippet for meget af. Men jeg klipper også tit (1-2 gange pr. md.) og lidt af gangen. Og Silke er så flink at have lyse negle. Det gør det meget lettere af se, hvor årer og nerver går til. --Men hvis der ryger for meget af en dag, så klarer vi nok det også. For skrækken for at gøre det er nok værre end hvis uheldet endelig sker.

Så mit råd må være: Tag din hund op på et bord eller lignende hver eneste dag og kik på hver af poterne, -ovenpå og nedenunder. Kik på og rør ved hver negl. Når du har gjort det i nogle dage, så har du lidt fornemmelse for, hvilke negle, der trænger til at klippes. Og din hund har vænnet sig til at det ikke er farligt at få "kikket poter". Og så prøver du lige så stille at klippe et par af de længste negle, når du alligevel er ved at kikke poter. Hvis du rutinemæssigt gør det samme hver dag, -med ganske små ændringer, så vil din hund også tage det ganske roligt. Og smutter der en dag en bid for meget af, så tilgiver din hund dig hurtigt når bare ikke du pylrer for meget. -Der er vist endnu ingen der er forblødt af at få klippet negle..

Kommentar
Fra : hellegudme

Dato : 23-10-06 14:45

Jeg forstår dine kvaler.
Vi købte en fin prof. saks og så skulle der ellers klippes negle. Det gik flot lige til allersidste negl. Så gik det galt. Jeg tror næsten det gjorde mee ondt på os end på hunden. Så det blev eneste gang, at saksen var i brug.
Vi har valgt at få en hundetrimmer til at klare det for os. Så ca. hver 2. måned kører vi til hundetrimmer og får klippet negle. Vi giver 75,- kr. pr. gang og gør det gladeligt ( så er der bare nul rødvin den efterfølgende søndag).
Jeg er helt enig med brokke 44. Hvis du klipper selv, så gør det jævnligt og ikke så meget. Håber din hund har lyse negle, så er det lettere at se sig ud af.
Pøj-pøj med "klipperiet.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 23-10-06 14:47

Tak for Jeres svar - det virker da lidt beroligende Jeg kan sagtens få lov til at kigge poter og osse klippe hår mellem tæerne. Det har jeg det fint med. Jeg klipper også klør - men for pokker hvor er jeg nervøs ved det - og det smitter jo lidt af på hundene. Men jeg må jo bare fortsætte og så håbe at det bliver bedre med tiden.
Kunne være rart at være helt cool

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 23-10-06 15:42

hejsa
jeg kan godt forstå dit problem, sådan havde jeg det også med min forrige hund, og hun ville slet ikke have jeg rørte hendes poter så det måtte dyrlægen klare. MEN det problem har jeg slet ikke med hende jeg har nu for hun bider dem selv, og det er ALLE neglene hun bider i så jeg finpudser dem engang imellem, og hun skal selvfølgelig bide i dem når man er lige ved at falde i søvn til stor irritiation for os.
men du kan jo også få den dyrlæge til at vise dig hvordan de skal klippes , så du selv kan gøre det fremover.

mange hilsner fra
chicapigen

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-10-06 15:46

Mine hunde har sorte/mørke kløer, og det er hulens svært at afgøre, hvor tæt man kan gå.

På undersiden af kloen kan du se en fordybning. Du skal normalt kunne klippe til ca 1 cm til det sted, hvor fordybningen stopper inde mod poten. Men det kommer an på, hvor tit der er klippet.
Som sagt trækker nerver og blodkar sig tilbage ved hyppig klipning, så prøv dig frem.
Det værste er faktisk at lade være, idet alt for lange kløer kan invalidere hunden (misvækst af poten).

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-10-06 15:51

PS. chicapigen.

Jeg har nogle point liggende til dig fra min lille weekendspøg:

Her: http://www.kandu.dk/spg95069.aspx

Hvis du ikke vil have dem annullerer jeg det bare.

Undskyld "afbrydelsen" Melbit

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 23-10-06 17:52

Jeg vil da gerne berolige dig .
Jeg har haft hunde igennem 20 år. Og ja indimellem så kommer man til at klippe lidt for tæt. Men som andre har fortalt så er det et pivv og så er det overstået. Der kommer en lille blødning som ofte stopper af sig selv igen. Ellers kom en isterning på

Det at man skal kæmpe med hunden om klipningen skyldes ofte at man selv er lidt bange. Din hund opfanger dette lige med det samme, og ja så tænker den "nåå det er farligt det her, for "mor" er bange". Så det bedste du kan gøre er at tage det som det mest naturlige i verden, og kommer du for tæt så lad være med at gøre en kæmpe sag ud af det. Så oplever din hund det ikke så slemt.

Gør klipningen til en særlig hyggestund, hvor man får ekstra mange kæl, kram og hundekiks . Når så den har lært at tage det roligt når i klipper klør, så vil du opdage at den godt selv ved når du er ved at komme for tæt. For så trækker den lige så stille poten til sig, eller løfter hovedet og ser på dig. Og når i begge har lært det, så er bliver det meget sjældent at du klipper for tæt.

Held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-10-06 18:51

Jeg lærte et godt trick af vores gamle dyrlæge:

Man tager rundt om poten og bruger en pegefinger til at trykke tåen nedad. Når den er trykket ned så det svarer til at hunden står på et underlag, så kan neglen klippes i lige linje med trædepuderne.

Det er noget lettere at vise end at forklare - men metoden er i hvertfald bulletproof. Her vi har aldrig haft blødende negle.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-10-06 18:54

Fandt lige et link, der viser det

http://www.sidenomhunde.dk/klor.html

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : melbit

Dato : 25-10-06 08:32

Tak for svaret brokke44.
Jeg må bare tage mig selv i nakken og hundene om poterne
Også tak for alle I andre for Jeres input
Hav en dejlig dag.
Melbit

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 25-10-06 08:55

Selv tak.

Der er ingen vej uden om og med tiden bliver det nemmere og (forhåbentligt) smertefrit.