/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Plexiglas
Fra : tullenulle
Vist : 4735 gange
50 point
Dato : 22-10-06 00:32

Hej.
Vil lave en hylde som er lukket med plexiglas til udstoppede fugle,hvis jeg køber en stor plade hvordan skærer jeg det så ud så det bliver pænt i kanterne, eller er det bedste at købe det hos en glarmester og få ham til at hjælpe med at tilpasse det.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-10-06 08:38

Plexiglas egner sig ikke til hylder, med mindre du går op i en meget tyk plade (meget dyr).
Hvis du endeligt vil skære i plexiglas, er det bedst at bruge en stiksav med metalklinge og variabel hastighed. Du skal bruge husholdningssprit som kølemiddel, prøv dig frem for at finde den rigtige hastighed, netop på det stykke plexiglas du står med.
Jeg vil anbefale dig at du får skåret et stykke rigtig glas, hos en glarmester. Han/hun kan også fortælle dig hvilken tykkelse du skal op i, når han/hun kender størrelsen.

Plexiglas er jo noget blødt i det, så derfor skal du have en tyk plade, før den er stiv nok til at bruges som hylde. Plexiglas bliver forholdsvis let ridset (grimt) hvis man kører noget hen over det.
Det er meget lettere at gøre rigtigt glas rent og pænt, end plexiglas er.

Jeg syntes, at du skal overveje kraftigt, at bruge rigtigt glas istedet for. Det er sansynligvis også en noget billigere løsning i dit tilfælde.

God fornøjelse

MVH

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 50 point
Dato : 22-10-06 08:52

som jeg forstår det , er det ikke selve hylden du vil lave af plexiglas , men bare sider og front
du kan skære den på flere måder , en stiksav ( svært at save helt lige ) en alm rundsav er også god
saver du den , taper du den til med malertape i savsporet , så er det nemmest at få den pæn
er den ikke ret tyk , kan du ridse den med en god hobbykniv , og knække den ( som alm glas )
kanterne kan du få pæne ved at slibe dem med alm sandpapir
det er ret nemt at arbejde med

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 05-11-06 00:59

gør som bredker siger. Det er det eneste der duer.

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 06-11-06 19:17

Tak for svaret bredker.