/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Brændeovn - afstande
Fra : refi
Vist : 11158 gange
200 point
Dato : 21-10-06 11:54

Vi har lige fundet hjørnet i huset hvor brændeovnen skal stå

Problemet er vægbeklædningen.

Muren (ydermure) er gasbeton beklædt med glasvæv og malet.
Efter det jeg kan læse mig til SKAL der være en afstand på 50 cm til brandbart materiale (og det er en sådan murbeklædning vel)

I foreskrifterne til den ønskede brændeovn står dog kun 40 cm..

Da 50 cm vil resultere i at ovnen står næsten 1½ meter fra hjørnet ude på gulvet (det er jo et 90 grader hjørne) vil selv 10 cm betyde utroligt meget...

nogen der har erfaringer med HVAD en skorstensfejer vil sige til at de 50 cm ikke er overholdt ?

I behøver IKKE komme med links til reglerne - dem har jeg (i stakkevis) det er mere fortolkningen jeg ikke kan blive klog på...

Alternativet kunne være at sætte "skaller" op på væggen - men vil det ændre noget med brandbarheden ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 11:55

PS

Jeg kunne selvfølgelig spørge skorstensfejeren - men vil godt lige være lidt forberedt inden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 12:02

Der er også brådne kar blandt skorstensfejere, i vores kommune havde vi en der kunne bestikkes med en flaske snaps

Hvis i sætter klinker på væggen i stedet for glasvæv, er jeg ret sikker på at selv en ordentlig
skorstenfejer vil godkende stedet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 12:05

Stedet skal vi nok få godkendt....

Spørgsmålet er mere om det vil give nogen ændring i målene i forhold til gasbeton med malet glasvæv....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 12:12

Nu faldt jeg lige over denne:

Placeres brændeovnen op ad en ikke brandbar flade, er der INGEN lovmæssige afstandskrav - vi anbefaler dog 10 cm af hensyn til rengøring og varmefordeling.
Bemærk, at tapet på murværk IKKE regnes for brandbart materiale

Taget fra "Varde Ovne´s" beskrivelse.

Hvad skal man så tro ????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 12:12

Jeg er ikke helt sikker på jeg så forstår dit spørgsmål Men i det øjeblik du kommer ikke brandbart
på væggene, f.eks klinker, må det da være lovligt at formindske afstanden til væggen??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 12:23

Ja - men tilsyneladende behøver jeg IKKE at ændre på væggen - og kan alligevel "nøjes" med 10 cm.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 12:23

Tapet vil jeg da mene stadig er brandbart, måske man kan male tapet med noget brandhæmmende?? men elers så lyder det rigtigt nok, vores brændeovn stod heller ikke en halv meter fra væggen !!!

Du må nok hellere ringe til skorstensfejeren alligevel, det er jo også i sidste ende ham der skal godkende det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 12:25

Vores og i øvrigt alle jeg kender med brændeovne, har den stående ca 10-20 fra væggen, men alle har klinker e.lign på væggen og enten kobber/skifer eller klinker på gulvet rundt om brændeovnen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 12:32

Gulv osv. er selvfølgelig i orden.

Men kunne man slippe for at beklæde væggen ville det være alletiders, og tapet/glasvæv regnes tilsyneladende IKKE som brandbart (hvordan det så end kan være).

Men selvfølgelig kontakter vi skorstensfejeren - det var som sagt kun for at være lidt forberedt og høre andres erfaringer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 12:37

Tapet må da være brandbart, men der kan vel males med noget brændhæmmnede??

Som det ser ud nu, behøver du ikke frygte at skulle ændre på en hel masse. Brændeovn er den dejlig varmekilde, vi dog erstattet fjernvarme og brændeovn med et kombifyr, så nu kan vi varme hele huset op udelukkende med brænde, og skulle det knibe med at holde liv i brændet når vi ikke lige er hjemme, går fyret automatisk over på olie, så er der kun arbejdet med at få brændet i hus, fitness center go home

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 12:48

Når jeg læser reglerne står der

Citat
Den udvendige side af ildsteder skal mindst holdes i en afstand 50 cm

Det må vel kunne tolkes således, at hvis du måler fra åbningen/lågen i front og hen til væggen så bliver det ialt til 50 cm, jeg underdrev nok da jeg skrev 10-20 cm, vi har nok nærmere haft ca 20-25 til vores klinkevæg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 12:53

Tror det citat du kommer med stammer fra "pejse" - åbne ildsteder

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 13:13

Citat
Regler for opsætning af[U] brændeovne[/U] mv.

herfra http://www.skorstensfejer.dk/bygningsreglement.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 13:39

Ja - brandbart

Men væggene er jo IKKE brandbare efter det andet.... - selv tapet...

Når bare bagvæggen er mur (må selvfølgelig ikke være en trævæg )

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 21-10-06 13:52

hej refi. blot denne kommentar. da vi i februar flyttede i hus satte vi en brændeovn op,og vi havde sat glasvæv op og malet det, der fik vi den besked fra en skorstensfejer at der skulle være en afstand på tyve cm,det gjorde vi så, den blev synet og godkendt. (af en anden skorstensfejer)vh lianes.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 13:55

Lyder godt....

20 cm er acceptabelt - man skal jo kunne gøre rent osv.

Det var de 50 cm jeg var lidt nervøs for - vi ville helst undgå at beklæde væggen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 14:05

Glasvæv er bandhæmmende.

Jeg har aldrig set en brandovn stå 50 cm fra en væg!! Så snup du bare de 20 cm, efter du har talt med skorstensfejeren, rigtig god fornøjelse

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 200 point
Dato : 21-10-06 14:36

Min brændeovn er sm de fleste nye en konvektionsovn og den står i et hjørne. Hjørnene på ovnen er kun 5 cm fra malet tapetikke glsavæv)
En konvektionsovn bliver jo ikke varm, men også ved efgangsrøret er der meget tæt til tapetet. Måske 2 cm.??????????? godkendt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 14:38

Det lyder bedre og bedre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 14:44

Ja hvis det ikke "bare" er en venlig skorstensfejer, reglerne er jo ikke lavet for at generer folk

Så Refi, nu må du så hitte ud af, om det skal være en alm. gammeldaws brændeovn eller en konventionsovn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 14:53

Det er en konvektionsovn - varde ovn - husker ikke lige nummeret.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 15:30

Det er da godt nok noget af en jungle dette her Jeg tror ikke du kommer meget videre, før du har talt med skorstensfejeren, men som før nævnt 20 cm vil nok være det bedste, som du også selv siger, skal der jo også gøres rent - en del vil jeg så sige, en brændeovn støver som bare pokker -

Fra den udvendige side af ildstedet skal der være mindst 50 cm til brændbart materiale - tapet, møbler, gardiner osv.

herfra http://www.idenyt.dk/sitemap/sitemap/skorsten?v=2

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 28-10-06 09:27

Tak for svaret stig54.

Så har skorstensfejeren godkendt den....

Som sidebemærkning:

Tapet/glasvæv o.lign. regnes IKKE som brandbart hvis det sidder på murværk/gasbeton.

Så 10-20 cm afstand til væg er udmærket.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-06 09:55

Dejligt du fik det godkendt

Nu bliver jeg alligevel nysgerrig... ville skorstensfejeren også havde godkendt det, hvis der kun var de 2 cm som Stig54 skriver??

Jeg ved godt glasvæv er brandhæmmende, men at tapet ikke er brandbart, må være fordi det er
en konventionsovn??

Jeg syntes man i bygningsreglementet burde ændre i reglerne, så det fremgår om det er brændeovn eller konvektionsovn??

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-10-06 15:02

Vi er enige nordsted 1, den forrige ovn jeg havde var ikke en konvektionsovn, der måtte jeg ikke have tapet bag men nu må jeg godt.