/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Encoder, 360 graders gray kode
Fra : Greier
Vist : 977 gange
20 point
Dato : 17-10-06 10:19

Jeg har brug for et løsnings forslag til hvordan man kan mindske opløsningen på 360 pulser pr. omgang til f. eks. det halve. Output'et fra encoderen ( A 0g B ) føres til et tællerkredsløb, men den høje opløsning på encoderen får tællerkredsløbet til at reagere på den mindste rystelse i encoderen.
Så jeg forestiller mig at en halvering af antallet af pulser fra encoderen vil afhjælpe problemet.

Kommentar
Fra : pgroen

Dato : 17-10-06 10:48

Greier,

jeg tror dit spørgsmål er havnet i en forkert kategori; SQL er det sprog man bruger til at kommunikere med relationsdatabaser.

Prøv evt. Teknologi/Andet Hardware

(Ikke fordi du ikke er velkommen her, men der er måske bedre chance for et fornuftigt svar andetsteds...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 17-10-06 12:04

Nu skriver du ikke hvad der giver gray koden. Jeg går ud fra at det er et hjul som aftastes med optiske eller mekaniske kontakter.
Jeg tror ikke det hjælper at nedsætte opløsningen; det ville også kræve et andet hjul med længere mellem kontakterne.

Du skal ikke tælle på gray signalet med dekode det. så vil du beholde den rigtige udlæsning, selv om en af kontakterne skifter frem og tilbage i utide.

Fortæl lidt mere om konstruktionen, så kan du måske få et bedre svar.

Godkendelse af svar
Fra : Greier

Dato : 17-10-06 15:23

Tak for svaret transor.