/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Fotogalleri skal ændres
Fra : Birgitte32
Vist : 45941 gange
300 point
Dato : 01-10-06 23:14

Hejsa,
jeg har fundet et fotogalleri, der kan de ting, som jeg skal bruge på min hjemmeside. Det har dog bare et problem - det understøtter kun upload af jpg og png. Jeg vil gerne, at det også skal understøtte upload af gif og bmp.
Ud over det, ville det være rart, hvis man i galleri delen kan se url'en for det enkelte billede, så de folk, der skal bruge det, ikke selv skal til at tilføje den første del af url'en. Det er mennesker, der ikke er særlig computer mindede, der skal bruge det, så det skal helst være så nemt for dem som muligt.

Hvis nogen har mod på at kigge på det for mig, er hele filen at hente her:

http://www.pludder.dk/index.rar

Håber meget, at en eller anden vil kigge på dette for mig - den første del med at understøtte gif og bmp også er den vigtigste - url'erne vil bare være rart på et eller andet tidspunkt.
Jeg giver også gerne flere points, hvis det viser sig at være mere omfattende end som så ..

På forhånd tak!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-06 02:42

Det mest fornuftige er vel at omdanne billedfilerne til jpg inden de placeres.
Jpg er et komprimeret format som fylder mindre og overføres hurtigere end bmp.
Enhver grovser kan vise dem og folk med en langsom forbindelse, kan også være med.

Der er mange programmer, som kan klare omdannelsen. Hvis du mangler et, så skriv igen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-10-06 02:59

Tja php kan nu altid blive omfattende

At gif ikke kan bruges skyldes at php benytter en plugin "GD=Grapihc Device",
Der var før i tiden en konflikt mellem udviklere af gif og PHP/GD,
Grundet at gif ikke er open source, det er PHP/GD , der så valgte at fjerne understøttelse af gif.

Men bare rolig, i dag er de blevet enige, hvis altså du benytter php der er nyere end vist nok.
Version 4.03.

om GD understøtter BMP, jeg er lidt i tvivl.
Men jeg kikker på din kode,
Men jeg ville blive glad hvis du lagde filen i ZIP i stedet for rar.

Resten om ulr osv. kan vi finde ud af efterfløgende .

Mvh Jørgen

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 02-10-06 15:13

Tak for forklaringerne Filen ligger nu på http://www.pludder.dk/index.zip istedet for rar.

Jeg har ingen problemer med at konvertere gif til jpg, men de der skal bruge uploaden har. Det drejer sig om en håndarbejdsside, hvor mennesker - og i sær ældre kvinder gerne vil vise deres færdige resultater. De fleste af dem bruger kun deres computer til dette, og ville være på herrens mark, hvis de også skulle til at konvertere billedformater. Derfor skal det være så let som muligt. Grunden til at jeg også gerne vil have bmp er, at nogle af dem ligger deres billeder fra deres digitale kameraer ind på computeren i dette format. Ja, det er tit store filer, men fred være med dem Så længe de kan finde ud af det på en let og overskuelig måde, så er alle glade :D

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 02-10-06 22:05

Vær opmærksom på, at der muligvis er (C) på den fil du har liggende i først .rar og nu .zip.
Og nej du skal ikke forvente BMP understøttelse, det er et format som ikke bruges i forbindelse med web her gælder KUN :

gif, jpg og png

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 02-10-06 22:19

Det er også fint, hvis bare der kommer gif'er med .. Er godt klar over (c) .. Har fundet scriptet på en open source side med gratis scripts.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 03-10-06 15:35

Kender godt til folk der bruger pc'er på den måde.
Det er ikke nemt at forstå, at ikke alle mus spiser ost ,
http://natmaden.dk/kandu/seniorpc.gif

kikker på det.

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 03-10-06 22:01

Tusind tak Og den stribe er ganske sigende for brugergruppen her

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-10-06 00:24

Ja den stripe siger meget meget.
Og jeg syntes at det du har gang i er godt!
Jeg er bare lidt langsom for tiden.
Din kode består egentligt af 2 dele, en php og en javascript.
Det er ikke, som jeg ser det, php-delen der frasotere gif og den giver jo ikke fejl,
Ja og billedet mangler jo, så jeg kikker noget mere.

Ang. GD lib som er brugt i din kode, så understøtter det jpg/jpeg/gif/png og ??wbmp??.

Dette giver dig noget info om GD lib.

gd_info.php
Kode
<h2>Info om GD Lib</h2>
<br />

<?php
function Vis_GDLib() {
echo "\n<ul><li>Er GD instaleret: ";
if(function_exists("gd_info")){
echo "<font color=\"#008800\">Ja</font>";
$info = gd_info();
$keys = array_keys($info);
for($i=0; $i<count($keys); $i++) {
if(is_bool($info[$keys[$i]])) echo "</li>\n<li>" . $keys[$i] .": " . GD_JaNej($info[$keys[$i]]);
else echo "</li>\n<li>" . $keys[$i] .": " . $info[$keys[$i]];
}
} else {
   echo "<font color=\"#ff0000\">Nej</font>"; }
echo "</li></ul>";
}

function GD_JaNej($bool){
if($bool) return "<font color=\"#00ff00\"> Ja</font>";
else return "<font color=\"#ff0000\"> Nej</font>";
}
//-- main

Vis_GDLib();
?>

Hos mig giver det.
Citat
Info om GD Lib

Er GD instaleret: Ja
GD Version: bundled (2.0.28 compatible)
FreeType Support: Ja
FreeType Linkage: with freetype
T1Lib Support: Ja
GIF Read Support: Ja
GIF Create Support: Ja
JPG Support: Ja
PNG Support: Ja
WBMP Support: Ja
XPM Support: Ja
XBM Support: Ja
JIS-mapped Japanese Font Support: Nej

Håber at det giver noget ligende hos dig !

Du vil senere hen få andre problemer feks.
Hvad sker der når et billede indeholder mellemrum eller æøå.

Ang måden der laves thumpnails på, så bliver de jo ikke gemt, men genlavet for hver gang, at nogen besøger siden, hvilket betydr at serveren må bruge tid på det ved hvert besøg,
thumpnails gemt som filer fylder nu ikke så meget,
Så det er mig egen mening at det kan betale sig at have thumpnails gemt.

Hvis moster fie hun ligger et billede der hedder strikketøj og faster fie bagefter ligger et billede
der hedder det samme, Så vil moster midste sit billede eller faster vil få en fejlkode.
Ja bare lidt at tænke over.!

Kikker stadig

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-10-06 00:31

url'erne , der mener du vel et direkte overskueligt link til det enklte billede eller ?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 08-10-06 08:16

Hvis du kigger på linje 488, ser den således ud:

Kode
if(!empty($HTTP_POST_FILES["image".$i][name]) AND (($HTTP_POST_FILES["image".$i][type] == "image/png") OR ($HTTP_POST_FILES["image".$i][type] == "image/x-png") OR ($HTTP_POST_FILES["image".$i][type] == "image/jpeg") OR ($HTTP_POST_FILES["image".$i][type] == "image/pjpeg")))

Hvis du ændrer den til at se således ud som herunder, kan du også uploade .gif:

Kode
if(!empty($HTTP_POST_FILES["image".$i][name]) AND (($HTTP_POST_FILES["image".$i][type] == "image/png") OR ($HTTP_POST_FILES["image".$i][type] == "image/x-png") OR ($HTTP_POST_FILES["image".$i][type] == "image/jpeg") OR ($HTTP_POST_FILES["image".$i][type] == "image/pjpeg") OR ($HTTP_POST_FILES["image".$i][type] == "image/gif")))

og som du nok kan se, listes der jo blot den lille smule herunder ind foran de to bageste ))

Kode
OR ($HTTP_POST_FILES["image".$i][type] == "image/gif")

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 08-10-06 15:27

Men selve galleriet vil stadig ikke vise gif .. Kan sagtens uploade gif, men galleriet viser dem ikke med mindre man klikker for at vise originalen.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 08-10-06 16:47

Ups, havde fået det indtryk at du havde fået ordnet det med gif-thumbnails, men manglede upload delen.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 08-10-06 18:17

Jeg kan naturligvis ikke have siddende på mig, at have afleveret noget sjusk.

Der er lidt ulogik i logikken, der starter omkring linje 172

Kode
else
      {
         if(strrchr(strtolower($file),".") == ".gif")
         {$type = 1;}
         if(strrchr(strtolower($file),".") == ".jpg")
         {$type = 2;}
         elseif(strrchr(strtolower($file),".") == ".jpeg")
         {$type = 2;}
         elseif(strrchr(strtolower($file),".") == ".png")
         {$type = 3;}
         else
         {$type = "not supportet";}
      }

som hurtigt og nemt kan løses således:

Kode
else
      {
         if(strrchr(strtolower($file),".") == ".gif")
         {$type = 1;}
         elseif(strrchr(strtolower($file),".") == ".jpg")
         {$type = 2;}
         elseif(strrchr(strtolower($file),".") == ".jpeg")
         {$type = 2;}
         elseif(strrchr(strtolower($file),".") == ".png")
         {$type = 3;}
         else
         {$type = "not supportet";}
      }

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 11-10-06 09:31

Ja, kønt ser det jo ikke ud: http://sweetwater.1go.dk/pludder/

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-10-06 20:07

Hastigheden skyldes vel at der for hver visning skal beregnes en thumb.
Javascript udføres hos brugeren.
Resultat, stor datatrafik og belastning af brugerens pc.
Derudover vil der stadig være kludder i ens filnavne og speciel tegen som æøå og mellemrum.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 11-10-06 22:28

Jo, jo - der findes bedre scripts derude, og man kan også selv lave noget der er bedre, men i bund og grund var det nogle få mikroskopiske ting der skulle tilrettes for at få gif filer med - sådan som det nu engang fungerer. Og det med URL'erne, det ser jo hæsligt ud, men de fungerer.

Det med hastigheden er serveren. Når jeg kører det på min egen server gåt det meget hurtigere.

Jeg prøvede også at udvide med BMP. Det virkede, men jeg droppede det igen fordi det er for tungt med de store filer.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-10-06 23:33

Jo men hastigheden på serveren, kan jo så også nedbringes ved at man ikke først får de evntuelt store billeder overført til bruger, for derefter at lade brugers pc beabejde dem til de små.

Bare et udlæg der ligger et orignalt billede i mappen 'billeder' ,
og opretter et lille billede i 'billeder/lille'

Kode
<?

//Her skal filen flyttes fra
$src = $_FILES['fil']['tmp_name'];

//Hvilken type fil arbejder vi med?
$ext = strtolower(end(explode(".", $_FILES['fil']['name'])));

//laver lige et par variabler :-)
$kommentar = $kommentar;
$uge = $uge;
$tid = time();

//Her giver vi billedet et andet navn, så der ikke kommer to ens navne…
$nytNavn = "uploadet-" . $tid . "." . $ext;

//Her er vores destination for det store billede
$dst = "billeder/" . $nytNavn;

//her uploades det store billede:
copy($src, $dst);

//billed-funktioner:
$image = $dst;

//hvis billedet eksisterer
if(file_exists($image)) {

//billedet eksisterer
$foto = 1;

//find størrelsen
$imgsize = getimagesize($image);

//hvis bredden er mere end 200px
if($imgsize[0] > 200) {

//sæt det nye billedes bredde til 200,
//og regn højden ud så propertionerne passer
$width = 200;
$height = $imgsize[1] / ($imgsize[0] / 200);

//lav et nyt, blankt billede
$dst_img=imagecreatetruecolor($width,$height);

//åbn kildebilledet
$src_img=ImageCreateFromJpeg("$image");

//kopiér og resize kildebilledet over i det nye billede
ImageCopyResampled($dst_img,$src_img,0,0,0,0,$width,$height,ImageSX($src_img),ImageSY($src_img));

//lav output til mappen /tmp/
ImageJpeg($dst_img, "billeder/lille/" . $nytNavn);

//hvis bredden ikke er over 200px
} else {

//åbn kildebilledet og lav output
$src_img=ImageCreateFromJpeg("$image");
ImageJpeg($src_img, $dst);
};

//sæt url'en til billedet
$imgurl = "billeder/lille/" . $nytNavn;
} else {

//foto findes ikke
$foto = 0;
};

?>

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 12-10-06 08:56

Det er jo sådan noget man gør, hvis man synes det er et interessant projekt. Men, jeg kiggede blot på det og så to mikroskopiske rettelser, der bortset fra det med URL kunne give det ønskede

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-10-06 12:20

Det har du da ret i
Men jeg syntes nu at det er synd for hækleklubben hvis deres sikkert ældre pc'er ikke kan følge med,
Eller at der laves en kode som senere viser sig ikke at kunne det hele på en ,bagefter nem måde.
Men det kræver jo så også lidt mere deltagelse fra Birgitte32, eks. ved jeg stadig ikke om GDlib
eksistere på den server/hotel hvor det skal køre, og det er en forudsætning for den kodestump
jeg lagde her tidligere.

Som at bygge et hus, det bliver ikke bedere, end det fundament det står på

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 12-10-06 17:17

Jeg tror Birgitte32 er stået af tråden, og hvem ved om ikke en eller anden har lavet det og kontaktet hende uden om tråden

Jeg har lagt mærke til nogle tilfælde, hvor spørgerne lægger deres spørgsmål flere forskellige steder på internettet samtidigt. Jeg synes jo det er lidt spild, at man ikke tørrer den ene kilde ud før man fortsætter til den næste, for i det lange løb bliver vi jo også trætte af, at løse problemer gang på gang, hvor løsningerne alligevel ikke bliver brugt til noget.

Kommentar
Fra : natmaden