/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kondens på vinduer
Fra : heyckendorff
Vist : 5158 gange
100 point
Dato : 01-10-06 09:06

I mit fritidshus, som er bygget af træ har jeg problemer med kondens på indersiden af vinduerne.

Vinduerne er enkellags glas og kondensen samler sig i løbet af natten og forsvinder igen op ad formiddagen.
Eneste varmekilde er en brændeovn, så jeg gå ud fra at kondensen opstår som følge af temperatursvingningerne.

Da jeg ikke har råd til at få sat termovinduer søger jeg efter gode råd til billigt at fjerne eller i det mindste minimere problemet.

Jeg har tænkt på at købe en affugter ud fra den betragtning at jo mindre fugt der er i luften jo mindre er der der kan kondensere.

For at minimere varmetab her til vinter har jeg i øvrigt tænkt mig at bygge fortsatsvinduer. Dog ikke med glas men med kraftig plastic. Vil dette have nogen positiv indvirkning?

Er meget interessere i at høre andre forslag.

Mvh.

Werner

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 09:13

Grunden til ar der opstår fugt på indersiden af vinduerne er netop som du selv siger fugt. Fugten vil altid sætte sig på det koldeste sted og det er jo netop vinduesglasset. Du kan fjerne det med hyppig udluftning eller som du nævner med en affugter. Det koster selvfølgelig nogen kW, men hvis du er inde på at det er ok er det en fin løsning. Affugterens afløb vil i så tilfælde være en god ide at føre til et afløb istedet for ned i en spand da den så skal tømmes i tide og utide.

Forsats vinduer af plastic kan da hjælpe noget men er jo selvfølgelig ikke så godt som en termorude.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-10-06 09:33

den bedste måde at få fugten ud på , er ved at lufte godt ud , åben vinduer og døre 5-10 min 1 gang om dagen , mens du har god varme på , så bliver fugten trukket med ud , der går ikke så meget varme til som mange tror
alternativt kan du lave en udluftningsventil der står lidt åben hele tiden

forsatsvinduer , hvis de er lavet rigtigt , isolere faktisk bedre end en alm termorude og plastik ( min 0,20 ) er god nok , men tager en del af lyset og er ikke nemt at se ud af , alternativt kan du bruge en tynd plexiglas ( ved at feks jemogfix har dem til ca 150,00 kr til at gennemsnitsvindue )
for at få den bedste isoleringsevne , skal du sikre dig at dine vinduer er 100% tætte , monter forsatsvinduerne på karmtræet så der er 4-5 cm mellem glas og forsats , de skal være rimelig tætte , men behøver ikke være 100 %
hvis dine vinduer ikke er helt tætte vil du ikke få så god en isolering , så det er vigtigt du sikre dem først

Accepteret svar
Fra : Dr.Disco

Modtaget 100 point
Dato : 01-10-06 10:34

Forsatsvinduer er den bedste løsning. Bedre end termoruder.

Det skal dog udføres rigtigt – bredker beskriver det IKKE helt korrekt.

Forsatsvinduet skal være helt tæt, f.eks. ved hjælp af tætningslister.
Derimod skal de udvendige vinduesrammer ikke slutte helt tæt. Læs nærmere her;

Citat
”For at forsatsvinduer skal virke efter hensigten, er det helt afgørende, at forsatsrammen slutter helt tæt til karme og lister. Det eksisterende, udvendige vindue må derimod ikke slutte helt tæt. Gør det det, vil fugt kunne samle sig i mellemrummet mellem vinduerne, og der vil opstå kondens på indersiden af den yderste rude i koldt vejr. Fugten giver grobund for skimmelsvamp og nedbryder både maling og træværk. Det er altså en misforståelse at tætne det yderste vindue med tape eller lister, hvis man har monteret forsatsvinduer. Tværtimod kan det være nødvendigt at bore et par små ventilationshuller i underkanten af vinduesrammen, så fugt kan slippe ud. Hullerne skal hælde lidt nedad.”
http://www.bolius.dk/forsatsvinduer_sparer_energi?mid=1C2E00DF-2DDB-48D7-AEB7-69DD1B3B8828

mvh. Dr.Disco

Godkendelse af svar
Fra : heyckendorff

Dato : 01-10-06 18:39

Takker for svaret Dr.Disco.
Det glæder mig at jeg ikke skal til at tætne ydervinduerne også...det gør det hele lidt lettere.

Takker for hjælpen i andre også

Mvh.

Werner