/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
solid works på bærbar
Fra : CCjunior
Vist : 3427 gange
100 point
Dato : 21-09-06 19:39

Hvad kræves der af en bærbar for at kørere solid works ?

Helst supleret med et link til en bærbar..
som studerende, gælder det jo om at finde den bedste til billigste penge..

Junior

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-09-06 20:25

Lidt afhængig af hvad du skal lave....men her er link'et til SolidWorks "system requirements"

http://www.solidworks.com/pages/services/SystemRequirements.html

Og mindre kan ikke gøre det.....

Især grafikkort er SolidWorks kræsen med:
http://www.solidworks.com/pages/services/VideoCardTesting.html

- hvor mange penge har du afsat til computerindkøb?

Du skal i alle tilfælde sørge for, at det er en maskine med stor batterikapacitet hvis du agter at arbejde uden netspænding i længere tid.

Ellers så kan jeg varmt anbefale at du køber en med bredformat skærm - det gør programmet væsentligt mere overskueligt.

Derudover har jeg kun gode erfaringer med Dell's bærbare arbejdsstationer....prøver lige at stykke noget sammen til dig....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-09-06 20:44

Tja - mit bud er en Dell Precision M65

Citat
PROCESSOR Intel® Core™2 Duo T7200 (2.0GHz 4MB L2 cache 667MHz FSB)
OPERATIVSYSTEM Original Windows® XP Professional, SP2 (NTFS)(+ Media)r
VIRKSOMHEDSSUPPORT 3 Year Business Support (incl. e-Learning Pack)
LCD 15.4" WUXGA (1920 x 1200) DellSharp Wide Aspect Ratio TFT display
HUKOMMELSE 2.0GB, 667MHz DDR2 SDRAM Memory (2 x 1024MB)
HARDDISK 120GB (5,400rpm) Hard Drive
OPTISKE DREV 8X DVD+/-RW Drive + Software Decode Solution

TRÅDLØS FORBINDELSE Intel PRO/Wireless 3945 802.11a/g Mini Card (54Mbps) Core 2 Duo
PRIMÆRT BATTERI 9 Cell 85WHr LI-ION Primary Battery
3D-BEVÆGELSESCONTROLLERE 3D Connexion SpaceTraveller motion controller
DISKETTE-/MEDIEDREV No Floppy Drive

Services og Software
MICROSOFT-PROGRAMMER Microsoft® Office 2003 Pro (dansk) Rediger
SIKKERHEDSSOFTWARE No Software Anti-Virus Rediger

TASTATUR Dual Pointing Internal Keyboard
Gedis Bundle Reference W09M63 - M65 ADVANCED CORE 2 DUO

Strømforsyning European - 90W AC Adapter
Modem 56.6k V.92 Capable Internal Modem & Adapter
Standardgaranti 3 års inden for næste hverdag (inden for næste hverdag On-site)
Order Information Precision Order- Denmark
FINGERPRINT READER Palmrest with touchpad
SYSTEMMEDIE No Precision Resource CD

...men den er dyr: kr. 23.677
Så er du også godt kørende!

- læg mærke til dimsen:
3D-BEVÆGELSESCONTROLLERE 3D Connexion SpaceTraveller motion controller

- den er nærmest uundværlig når man tegner 3D
www.3dconnexion.com

Med i prisen er en Office2003 prof. - den er du nødt til at have, da SolidWorks har integreret en del Office funktioner i filformatet.

- held og lykke!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-09-06 20:46

PS: Sørg for at have et almindeligt tastatur koblet til den bærbare når du er steder hvor du kan have det på bordet - man får spat af at mangle det numeriske tastatur!

Du skal også bruge en rigtig god mus - det er komplet umuligt at arbejde med touchpad i 3D sammenhæng.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 21-09-06 21:03

LoooL.. der står vist at jeg er studerend.. tror lige at i overser at det er min samlede løn før skat i 5 måneder...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-09-06 21:09

Ja ja - men jeg kan love dig for, at en bærbar til 5-6000 .... den får du ALDRIG op at køre med SolidWorks på tilfredsstillende vis....

Og du skal have XP prof på dyret - SolidWorks vil slet ikke køre på en XP home....
Grafikkortet er også umådeligt vigtigt, så dér kan du altså ikke gå for meget på kompromis.

Men som sagt: Hvor meget har du afsat?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 21-09-06 21:29

jeg ved at de andre kan kører det på maskiner til 5-7000. så jeg har lidt svært ved at se hvorfor en maskine til 23000 skulle være nødvendig...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-09-06 22:35

Som sagt - det kommer jo an på hvad du skal lave....

Men hvis du skal have et ordentligt udbytte af programmet - så kræver det også noget ordentlig hardware.

Hvorfor en til 23000 skulle være nødvendig? Netop fordi du så kan udnytte programmets potentiale, fremfor kun at lave firkantede klodser med et par huller i.

Du kan muligvis finde en til 5-7000 der kan køre SolidWorks - men du skal også have XP prof. oveni, samt officepakken.

Du kan trække bl.a. Officepakken, XP Prof., 3D controlleren, 1Gb RAM, samt DVD-brænderen ud af de 23.000
Så får du en Dell Precision M65 præcis som den er på Dell's hjemmeside til kr. 9.490,- ekskl. moms og lev. - den kan du køre SolidWorks på. Men den vil komme til kort ligeså snart du begynder med lidt større samlingstegninger, ændrer i dine modeller, arbejder med helix'er, dobbeltkrumme overflader osv.... så vil opdateringen tage laaaang tid. Også det at vende, dreje, zoome osv. blive laaaangsomt hvis der ikke er kraft nok bag.

Nu ved jeg ikke hvad du studerer - men hvis du skal bruge 3D CAD som et dagligt konstruktionsværktøj i din studietid - så nytter det ikke med væsentligt mindre maskinkraft end det.

Hvis du ved at andre kan køre det på maskiner til 5-7000 - hvorfor checker du så ikke lige deres PC konfiguration ud, og finder ud af om det er tilfredsstillende at arbejde med ved større modeller/assemblies?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-09-06 17:14

Har du fundet ud af noget?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-09-06 11:21

Jeg venter så længe som muligt, og så bliver det noget i den her stil http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=34605&type=computere

Men en ting er helt sikkert,der er ingen af de computerer som står på skolerne rundt omkring i dk som lever op til dine krav. Det er jo ikke realistisk.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 01-10-06 19:03

OK - men jeg synes nu alligevel du skal kigge dig om efter et bedre grafikkort.

- grafikkort der ikke er "recommended" giver ofte problemer. Jeg nævner her nogle stykker:

1) I sketcheren "forsvinder" stregerne - man skal forlade den sketch man arbejder med, og åbne den igen - det kan man have en del "fornøjelse" med.

2) 3D gengivelsen bliver meget hakkende, og ofte gentegnes skærmbilledet ikke korrekt - især ses der ofte "blanke" felter dér hvor den/de sidste dialogbokse var fremme.... - så skal man minimere og dernæst maksimere vinduet. Også dette kan blive en træls affære.

3) Rundinger, kurver osv. kan ikke beregnes hverken særlig hurtigt, eller særlig godt - så selv om man forsøger at sætte programmet op til den maksimale opløsning, så får man en meget sløv grafik - der er enormt kantet.

4) SolidWorks kan ikke afvikles på XP Home - du SKAL have XP Pro.

- sidste version af SolidWorks der kan afvikles på en Windows 2000 er version 2006 - grafikproblemerne er de samme, og om muligt værre (før i tiden kunne ATI kort slet ikke bruges til noget fornuftigt) - men naturligvis kan programmet i tidligere versioner klare sig med mindre "maskinkraft".

Jeg bruger SolidWorks intensivt hver (arbejds)dag - så jeg mener nok at kunne give dig et realistisk bud på hvad der skal til for at få den optimale (n)ydelse - selvfølgelig er pengepungen i den sammenhæng en rigtig kedelig begrænsende faktor......

Så held og lykke med det - og jeg ønsker virkelig for dig, at du ikke får "købt katten i sækken"

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-10-06 18:07

PS: Jeg skylder dig nok at fortælle, at SolidWorks (og de fleste andre CAD programmer) benytter OpenGL, hvorimod de mest gængse grafikkort (f.eks. nVidia geforce) er rettet mod Direct X - derfor problemerne. Kort der understøtter både OpenGL og DirectX / Direct3D kan som regel benyttes uden større problemer. Til nVidia's Quadro kort, er der i driverne indlejret prædefinerede indstillinger for optimal ydelse til en lang stribe af forskellige 3D CAD programmer.

/berpox

Kommentar
Fra : ljr17

Dato : 03-10-06 00:02

Hej Junior

Det er måske lidt sent med en kommentar, men jeg har den del erfaring med Autodesk Inventor og Solid Works på bærebare computer, med lidt held kan det godt ladesig gøre at køre begge programmer på en billig bærebar. Det der med at du skal have pro udgaven af windows det er sådan set også rigtig, men det er kun fordi at SW og Inventor anvender Excel regneark så hvis du på en eller anden måde kan få Excel ind så skulle det ikke være noget problem. Jeg kan se at Berbox skriver at stregerne forsvinder hvis man anvender det forkerte grafikkort, det er ikke helt rigtigt de kan desværre også forsvinde ved de kort som der anbefales, da det er en fejl som SW ikke kan få rettet og jeg slås med den i dagligdage da jeg anvender SW på mit arbejde, og den computer jeg anvender er sammesat og købt ved Solid Design House så der er kun dele i den som understøtter SW.
Hvis du står og har mulighed for at vælge mellem SW og Autodesk Inventor så vil jeg til enhver tid anbefale Inventor, den afvikles med mindre maskinkraft og der er ikke tilnærmelsesvis de fejl som der er i SW. Inventor er på mange områder også langt mere professionelt hvis det er maskintegning du skal bruge det til.

Der kan siges meget om bærebare computere men en ting de generelt ikke er gode til er at håndtere 3D tegnesystemer med mindre man offer en formue, og som studerende er det ofte et problem.

Jeg vil give dig helt ret de specifikationer som berpox opstiller er lidt vilde, minder kan bestemt også gøre det, godt med ram og et nogen lunde grafik kort så køre det som regel. Det eneste det kniber med er at håndtere store samlingstegninger og når du så tegner så gå lidt på kompromi med opløsningen.

Håber det kan hjælpe dig lidt i din søgen efter en computer

MVH
LJR

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-10-06 10:10

LJR> Du tager fejl.....

Citat
Det der med at du skal have pro udgaven af windows det er sådan set også rigtig

- det KAN ikke lade sig gøre at afvikle SolidWorks2007 uden prof-udgaven af operativsystemet! Skulle det alligevel lykkes, så vil der være rigtig mange ting der fejler/kan fejle. Jeg har dog ikke haft held til at få SolidWorks til at fungere med XP Home.

- de tider er forbi hvor man kunne afvikle SW på en Win98 maskine....

Man KAN godt arbejde med SolidWorks uden at have en Officepakke installeret - men man snyder sig selv for de muligheder der bydes på.

Det med antallet af fejl - det er vist et usagligt argument!
På nyhedsgruppen comp.cad.solidworks fremlægges der masser af ting og sager, både fejl, men også tips, gode ideer, løsningsforslag m.v. - og BEMÆRK at denne nyhedsgruppe ikke er modereret af SolidWorks!

Jeg abonnerede på et tidspunkt på en Autodesk nyhedsgruppe ang. Inventor - og den var modereret....af Autodesk. Lidt for meget kritik - vips - så var tråden pludselig forsvundet!

Så kan man selv vurdere hvad der synes mest rimeligt.....

Vi kan godt starte en "religionskrig" ml. Inventor og SolidWorks, det synes jeg blot ikke giver mening....

Kommentar
Fra : ljr17

Dato : 03-10-06 15:51

Hej Berpox

Du har fuldstændig ret det vil ikke tjene noget formål at starte en "religionskrig"

Jeg forstår ikke helt hvorfor du anbefaler en computer til over 23.000, det er jo en studerende og jeg ved ikke om du nogen sinde har været på SU men det er altså begrænset hvad sådan en rækker til, og så oven i mener du også at der skal en 3D mus til!. Hvis han skulle leve af at tegne på sin bærebare så var det en anden sag men formentlig ikke i dette tilfælde. Det er ikke kunsten at finde en dyr computer som kan køre store programmer, men derimod at finde en lille computer som kan afvikle store programmer tilfredsstillende, det køre måske ikke optimalt men stadig acceptabelt.

LJR

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 03-10-06 22:09

Jeg har lige et tillægs spørgsmål.
Jeg har som stationær en amd 3200+ med 1gb ram.. jeg kører xp pro.
Skulle der være problemer med at køre det på denne maskine..

Nu er jeg ved at være nysgerrig..hehe..

Jeg vil nok komme til at lave store samlingstegninger, men som ljr17 siger, så er det med at finde den der bedst kan trække det, i den billige ende..
Jeg er pga en rygskade under revalidering, og har søgt kommunen om at få stillet en til rådighed. så jeg skal lige ha svar på den ansøgning inden jeg kommer viderer.

Kommentar
Fra : ljr17

Dato : 03-10-06 23:19

Hej Junior

Jeg kan ikke forestille mig at det skulle være noget problem, jeg kører selv Inventor 10 pro på en XP2000 med 2 Gb ram og et Radeon 9200 SE grafik kort uden problemer, og det er endda med højeste opløsning på detaljerne i Inventor. Hvis du får problemer kan det være grafikkortet men det kan du skifte til billige penge der er ingen grund til at købe det største grafikkort du kan få. Det kunne måske være en fordel med lidt mere ram men prøv at installere SW og se hvad der sker. Det kunne måske være en fordel for dig at vente lidt med at købe computer til du ser hvad dine med studierne har, for måske de har købt en billig com som bare virker også har du jo løsningen på dine problemer.

Men som jeg skrev tidligere så er bærebare sjælden anvendelige til at tegne ret meget på, da jeg læste havde vi grupperum med lås på døren så jeg købte en stationer com til billige penge som stod på universitet fast også havde jeg en der hjemme. Fordelen er at du får væsentligt mere for pengene ved at købe en stationer frem for en bærebare og du har væsentligt bedre muligheder for at opgradere den men ulempen er at du måske vil få nogle problemer med at flytte data frem og tilbage men det kan løses med en usb-harddisk men det er dog stadig en ulempe.

MVH

LJR17

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-06 16:09

Den stationære skulle der ikke være problemer med - hvilket grafikkort sidder der i den? Hvis det er et der er hvidlistet jf. http://www.solidworks.com/pages/services/VideoCardTesting.html - så får du næppe problemer hvad det angår.

Du skal regne med et grafikkort der understøtter OpenGL .... og jeg tror stadig ikke på den bærbare i den helt billige ende - mange af dem kører tilmed med delt hukommelse og den slags snask = faaaaaarvel performance.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 11-10-06 22:06

Tak for svaret berpox.
Jeg venter så længe som muligt, nu har jeg installeret det på min stationære. Så om ikke andet så kan ejg øve mig herhjemme..
Jeg er nået itl at tegne firkanter med hul i så mon ikke det går lidt endnu...

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 24-10-06 16:43

jeg har nu besluttet mig for at købe den de har på forsiden af bilka avisen.
bare lige lidt info.

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 21-11-08 20:33

Latterligt langt ude de svar du har fået, jeg vil næesten sige at hvilken som helst bærbar for omkring 5 til 10 klik ville kunne køre sw, det er jo ikke jægerfly du skal tegne i første omgang...... tag det lunt og køb en hvor du synes at du får noget for pengende........ 23000 det er jo sindsygt, ta jer sammen.... kører selv sw udemærket på en ganske normal bærbar.........