/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Graviditet og hård mave
Fra : jtlaursen
Vist : 7492 gange
100 point
Dato : 20-09-06 20:27

Jeg har en gravid kæreste med en mave der gør knuder; der er ikke noget output Mit spørgsmål er til jeres erfaringer med hvad der kan sætte gang i sagerne? (og hun er ikke vild med kaffe)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-09-06 20:32

Svesker, man kan evt. spise 3-4 stykker hver morgen i forbindelse med morgenmaden.
Kan man ikke fordrage svesker, kan man købe sveskesaft i supermarkedet, det har samme virkning og smager knapt så fælt.

Det var i hvert fald dét jeg brugte, i sin tid Det er da muligt at det, i mellemtiden, er gået hen og er blevet forkert at bruge, der ændres på tingene hele tiden - men mon ikke de gode gamle svesker stadig bruges

Og ellers ved de en hulens masse om det på apoteket.

Held og lykke med den kommende arving

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-09-06 20:34

Hov forresten...din kæreste skal selvfølgelig sørge for at drikke en masse væske, det er det vigtigste, det virker osse på den hårde mave og man skal jo altid sørge for at få væske, også når man ikke er gravid.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 20-09-06 20:37

Tak for det. Jeg har lidt på fornemmelsen at det er vædsken det halter med....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-06 21:04

Man kan også bruge, en spiseske hvedeklid enten oprørt i et glas vand, eller tage skidtet i munden, og så skynde sig at bælle vandet.

med den lille ny

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 20-09-06 22:43

Hej jtlaursen..

Jeg er selv gravid, og har løst i værste gener af træg mave ved at spise masser af frugt og grøntsager, samt ved at dyrke moderat motion. Den daglige løbetur er som graviditeten er skredet frem erstattet af en gåtur (røv kedeligt, men det virker)..

Kan din kæreste ikke lide svesker, så er figner og blommer et godt alternativ - og hun skal virkelig sørge for at få masser af væske.. Jeg ved det er fristende at holde igen med væsken, fordi man i forvejen render på toilettet for et godt ord. Men det går bare ikke! ..

Pøj pøj med det hele

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-09-06 23:00

hej hun kan bruge en yderst effektiv urtethe ved navn teabone eller teago begge købes hos matas eller i helsekosten - jeg tror faktisk også de forhandles på apoteket. de fås også som piller, men theen smager fortræffeligt.
den traditionelle løsning er magnesium der fås i håndkøb.

det er helt normalt at havde hård mave under graviditet og løses nemt ved et af ovenstående råd.

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 20-09-06 23:09

Hej

Tillykke med graviditeten.

Min hustru er også gravid og har lidt af samme problem, da hun spiser jernpiller. Hun har fået "Magnesia" piller på apoteket og disse har hjulpet.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 21-09-06 11:18

Mange gode råd, nu må vi se hvad der virker........

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-09-06 12:17

Held og lykke med det, jeg vil lige tilføje at jeg ville være meget forsigtig med at bruge den te, der anbefales højere oppe, Thea-Bone, jeg kender ellers ikke meget til naturmidlerne men denne te brugte vores bedstemor og den var utrolig kraftigt virkende, desuden er jeg fuldstændig uenig i at den smager godt, jeg smagte på teen og syntes den var intet mindre end hæslig Men ok, smag og behag er jo heldigvis forskellig.

Tag en snak med Jeres apotek, de ved så meget og er rigtig gode rådgivere

Mvh. Dorthe

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-09-06 13:09

Vi burgte teabona på et plejehjem jeg arbejdede og der er udførlig brugsanvisning på pakken. det er korekt den er kraftigt virkende og det er første gang jeg hører om en der ikke kunne lide smagen, men som sagt fås den også i pilleform og er fuldstendig uskadelig.
Et meget almindeligt symptom på hård mave er faktisk tynd mave, så mon ikke det er det der er sket med den omtalte bedstemor...

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-09-06 14:03

Hun kan spise to pakker sort gajol - så gå det af sig selv Ved dog ikkelige hvordan det passer sammen med graviditeten.

Nyd nu jeres nattesøvn inden det "går løs"

Mvh. Ampere

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 21-09-06 15:23

Altså... Når man er gravid så skal man ikke fylde sig med hvad som helst! Ingen "helsekure" uden at læge eller jordemoder har sagt god for det. Det, der er det rigtige på et plejehjem er ikke nødvendigvis det rigtige for et foster. Og det, der er ordineret til den ene gravide, kan være skadeligt for den anden.

Derimod er det sundt for alle mennesker at spise meget frugt og grønt. Og der er netop blommer, ferskner, nektariner og abrikoser rigtig gode til at holde maven i gang. Og det er jo højsæson netop nu. Senere er appelsiner og clementiner gode. Pærer virker også afførende, mens æbler er lidt mere problematiske. Alle rå grøntsager er gode for maven. F.eks. smager rå gulerødder i stave rigtig godt hvis man køber de økologiske. Og de er billige i Netto -og sikkert også mange andre steder- lige nu.
Undgå lyst brød og sødmælksprodukter af hensyn til maven. Og undgå kaffe og spiritus. Begge dele kan være gift for et foster.
Og så kan det være en god ide at forsøge at "opdrage" maven, altså give sig tid til at have afføring på en bestemt tid hver dag.
Og husk lige at alle mennesker får forstoppelse hvis de ikke får nok motion -og væske.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-09-06 15:30

urtethe består af urter

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-09-06 15:46

Der findes MASSER af "urter" der er giftige og endnu flere, der er skadelige for nogle mennesker mens de er gavnlige for andre!

Det er efterhånden et af lægernes større mareridt med alle de ting, som deres patienter fylder sig med, fordi patienterne tror, at naturmedicin er uskadeligt. Og så viser det sig, at "urterne" modvirker den medicin som lægen havde udskrevet i anden sammenhæng.

Og patienterne glemmer tit at nævne for lægen at de bruger de urter. For patienterne anser det ikke for vigtigt.

Men ALT, der har en virkning kan også have bivirkninger.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 21-09-06 19:04

Ang. jeres te-snak: http://www.alternativinfo.dk/public/lagestyr/theabona.htm
Der er nævnt noget med "kortvarig brug".

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 21-09-06 19:06

Og dette er ikke for sjov, stakkels pige! http://www2.netdoktor.dk/Q&A/answers.asp?QID=912&CID=56&p=5

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 24-09-06 13:05

Først hej til jtlaursen, og evt. andre med "Maveproblemer":

Jeg har hørt - uden selv at have behov for midlet - at indtagelse - af ca. 5 hele peberkorn
hver morgen - på fastende hjerte - skulle holde maven i orden, men jeg mener
gravide og ammende mødre måske skal holde sig fra dette, selvom det er et naturprodukt.

Og selve det at det er et naturprodukt, er jo ingen garanti for at det er sundt,
så denne oplysning skal på enhver måde kun betragtes som en oplysning,
og altså på ingen måde som en garanti eller en anbefaling.

Og så til dig - creamygirl

Jeg mener at dit og flere andres råd, er gode, nå de holder sig til det der er sundt for fosteret,
og holder sig langt væk fra de skadelige urter, kemikalier, lægemidler o.s.v. der findes.

Og så skriver du: Den daglige løbetur er, som graviditeten er skredet frem,
erstattet af en gåtur (røv kedeligt, men det virker)..

OK creamygirl - Hvad så med at lære at gå RIGTIGT stavgang og gerne sammen med andre,
det mener jeg både er interessant og sundt også for gravide og "nybagte" mødre - og fædre,
samt alle andre!

mvh.

DkwM327.

Godkendelse af svar
Fra : jtlaursen

Dato : 28-09-06 14:27

Tak for svaret Birgitta. Det hjalp med en kombination af mere væske og en fast "afførringrutine" hver dag, netop som du er inde på. Det glider

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-06 15:29

Tillykke med det! Det vil hjælpe endnu mere, når ventetiden er overstået og I kan komme ud og jogge med barnevognen. I må have et fortsat godt svangerskab!

Lykkeligvis går de allerfleste gener jo over helt af sig selv..

Tak for accepten af mit svar.