/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
fri bil ?
Fra : tcolsen
Vist : 3283 gange
100 point
Dato : 20-09-06 16:32

Hej
Jeg har en bil stillet til rådighed for transport mellem arbejde og hjem .Kan jeg trække kørsel fra, nogen siger at Told og Skat er ligeglad med hvordan man kommer til og fra arbejde ?Jeg får også diesel gratis.
Værkstedet ligger udenfor offentlig transport.
mvh Tcolsen

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 20-09-06 16:40

Citat
Firmabil (fri bil)

Såfremt ens arbejdsgiver stiller en bil til rådighed, som også kan anvendes privat, beskattes man af et fast beløb, som alene afhænger af bilens pris, og hvornår bilen er anskaffet. Har man firmabil har det ingen skattemæssig betydning, hvor mange private kilometer man kører i bilen.

En ansat med firmabil har mulighed for at undgå beskatning ved at afskære sig muligheden for at anvende sin firmabil til privat kørsel1).

Det beløb man årligt bliver beskattet af, hvis man har firmabil, opgøres således2):

25% af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr. og
20% af resten,

således at bilens værdi dog mindst ansættes til 160.000 kr.

Fastsættelsen af bilens værdi afhænger af, hvornår den pågældende firmabil er anskaffet af arbejdsgiveren:

Firmabil anskaffet højst tre år efter første indregistrering
Bilens værdi opgøres i det indkomstår, hvori første indregistrering er foretaget, og i de to følgende indkomstår til den oprindelige nyvognspris og herefter til 75% af nyvognsprisen. Der skal ikke betales registreringsafgift for ekstraudstyr, der leveres af forhandleren i forbindelse med køretøjets salg til bruger og efter særskilt aftale mellem forhandleren og brugeren, dog betinget af, at montering eller udførelse af arbejdet i øvrigt på køretøjet ikke foretages af fabrikations- eller importørvirksomheden3). Ekstraudstyr der således er undtaget fra registreringsafgift, medregnes heller ikke, når værdien af bilen skal opgøres4).
Firmabil anskaffet mere end tre år efter første indregistrering
Bilens værdi opgøres til arbejsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter.
Hvor en firmabil kun er til rådighed en del af året, nedsættes den skattepligtige værdi svarende til det antal hele måneder, hvori bilen ikke har været til rådighed.

Udgangspunktet for beskatningen er, at arbejdsgiveren afholder alle omkostninger vedrørende en firmabil. Herunder udgifter til benzin. Betaler den ansatte et beløb til arbejdsgiveren, reduceres den skattepligtige værdi med det erlagte5).

Kørselsgodtgørelse som alternativ til firmabil
I visse tilfælde vil det bedre kunne betale sig at anvende egen bil til erhvervsmæssig kørsel. Kører man erhvervsmæssigt i egen bil for sin arbejdsgiver, er man således berettiget til at modtage Skattefri kørselsgodtgørelse. Om det bedst kan betale sig at have firmabil, eller om det er bedre at modtage skattefri kørselsgodtgørelse, kan udregnes her: Firmabil eller skattefri kørselsgodtgørelse?.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 20-09-06 16:42

Så du kan da i hvert fald ikke få kørselsfradrag

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 20-09-06 16:58

Told og Skat er også ligeglade med hvordan du kommer frem og tilbage, men hvis du får stillet fri bil og diesel betalt så er de ikke ligeglade, ganske som pirit03 har citeret.

Så i stedet for at trække fra, kan du risikere at skulle betale for det.
Og husk det er DIG der skal bevise at du er afskåret fra at bruge bilen til privat kørsel, ikke SKAT. Og det kan være MEGET svært. Et god råd er at føre en udførlig kørselsbog så du altid kan dokumentere hvad der er kørt i bilen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-09-06 17:28

Jeg har nu i mange år haft firmabil stillet rådighed med brændstof betalt til transport mellem hjem og arbejdssted. Den må ikke benyttes til privar kørsel.
Jeg har i samtlige år trukket kørsel fra på selvangivelsen og der har aldrig været problemer i den retning.
Hvis jeg vil bruge bilen til privat kørsel fx. en tur til Tyskland efter bajere eller hvad ved jeg, udfylder jeg bare en "lejekontrakt" som vi har lavet netop for at der ikke skal blive noget hvis man bliver stoppet. At jeg så ikke betaler noget i leje er en hel anden sag

Princippet med firmabil på den måde er jo at du jo ikke engang må køre ind til købmanden på vej hjem og købe en liter mælk for så er det privat.

(Det er helt utroligt så mange vagter jeg har haft igennem tiderne, for jeg er da blevet stoppet, men der har aldrig været noget at komme efter)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-09-06 17:30

Der er ydermere skrevet i min ansættelseskontrakt at jeg har firmabil stillet til rådighed.

PS: Brug firmabilen med omtanke, for der kan nemt være nogen der får ondt i r....

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 20-09-06 17:35

Vær du glad for at skattefar ikke har taget ved dig Fijala - og så står det ovenikøbet i din ansættelseskontrakt tsk.. tsk.. tsk...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-09-06 17:40

Da det idag er ligegyldigt om man køre el eller flere i samme bil har alle det samme fradag.
Om du så kommer på cykel kan du bruge fradrag.

DVS hvis 4 køre i samme bil og betaler ligeligt imellem sig for at dele om udgiften, har de stadig det samme fulde fradrag hver især. Samme fradrag er også kun gældende hvis du ankommer i fly for lige at sætte det på spidsen.

pirt03 som du netop selv skrev i dit indlæg

Citat
En ansat med firmabil har mulighed for at undgå beskatning ved at afskære sig muligheden for at anvende sin firmabil til privat kørsel).

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-09-06 17:46

der skal stå en og ikke el

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 20-09-06 18:07

Det er lige den fra Fijala jeg har hørt.
Fijala: Er det fordi du ikke har været til torskegilde eller !!!
tror du den kan holde til næmere gennemsyn ?

Accepteret svar
Fra : slambert

Modtaget 100 point
Dato : 20-09-06 20:41

Hvis du har betalt transport kan du ikke også lovligt få befordringsfradrag. Du kan heller ikke lovligt få kørselsfradrag, da dette begreb dækker kørsel i egen bil på firmaets vegne.

Fijala skal anse sig selv for at være meget heldig, at det ikke er blevet opdaget endnu - og hvis det opdages, at det har stået på i flere år, kan skattevæsenet pludselig gå meget langt tilbage.....

Godkendelse af svar
Fra : tcolsen

Dato : 20-09-06 20:56

Tak for svaret slambert.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 20-09-06 21:36

tcolsen: Besynderligt accept

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-06 17:03

Ok ok i har måske ret. Jeg har nu surfet frem og tilbage på nettet, men der står faktisk ikke rigtigt entydigt om hvordan det forholder sig.

Jeg har faktisk været til torskegilde for flere år siden og der fik jeg faktisk min vilje da jeg havde argumenterne i orden, men det drejede sig faktisk ikke om kørsel for det var jo godkendt.

Skattevæsnet kan ikke gå mere end 5 år tilbage, men det er så også gensidigt, for hvis du finder et eller andet fradrag du hatr glemt kan du gå 5 år tilbage. Sådan virkede det hos mig da de brokkede sig så havde jeg bare noget den anden vej.