/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Olie maling på tøj
Fra : nannb
Vist : 10654 gange
100 point
Dato : 14-09-06 19:52

Har en trøje af 100 % cotton, hvorpå der er kommet hvid olie maling på. Hvordan kan jeg få det af?? Opdagede det først efter en vask. Please hjæælp, hvis der overhovedet findes en løsning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-06 20:05

Få dit tøj totalt rent.. (rating: 3.65)
Har du problemer med pletter på tøjet,som fedt,olie,græs,blod osv.så tag dit opvaskemiddel og smør det på pletterne,især på kraverne på bluser og skjorter,der sidder altid meget fedt,smid tøjet i vaskemaskinen og vups så er tøjet som nyt igen.Man behøver ikke bruge en formue på MÆRKEVARE for at få tøjet flot igen.V.H.Anita B.J.

Anita B.Justesen

--------------------------------------------------------------------------------

Din bedømmelse af dette råd: Dårligt råd 1 2 3 4 5 Godt råd

Kommentér rådet Diskuter emnet i brugerdebatten Send rådet til en ven Tilbage

--------------------------------------------------------------------------------

Læsernes kommentarer til dette råd:

Ja, det kan være et godt råd, men husk, det skal trække i nogle timer, og --pas på--- brug ikke farvet opvaskemidler, da de kan smitte af og blive en ny grim plet!!!

Det kommer altså også HELT an på, hvad det er for pletter. Motorolie og fedtstoffer efterlader skjolder, medmindre at man bruger rensebenzin INDEN sæbe. Chokolade forsvinder ikke kun med opvaskemiddel men skal skylles af med rent og helt koldt vand inden sæbe og mælkebøttesaft skal også forbehandles med rensebenzin. Jeg kan derimod klart anbefale Dr. Beckmann´s pletdjævler og Vanish. Men pas på....! Vanish kan tage farven på tøjet.

Ja jeg har selv lige fået nogle grimme pletter på hvide jeans.... og har så brugt lyserød opvaskemiddel... glæder mig til at se resultatet... det kan dog kun blive pænere hehe ;)

fra dette link http://www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=1337

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-09-06 20:27

Jeg tror, jeg ville prøve med lidt brun sæbe direkte på pletten - i en plastpose til næste dag og malingen er opløst. Sådan får man mange fastgroede ting af andre overflader, så hvorfor ikke prøve det her?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 14-09-06 20:56

Oliemalind får du aldrig af med opvaskemiddel. Der skal noget til, som kan nedbryde den hærdede olie. Jo længere tid pletten sidder jo mere hærder molien i malingen, og jo sværere er det. Rådet med brun sæbe er ikke så dårligt.
Men til gamle pletter bruges penselrens, fra farvehandleren, det klarer indtørrede pensler, og derfor også pletter af maling. Bomuld skal nok tåle det, men jeg garanterer ikke for farven på trøjen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-09-06 21:06

hmm alt efter plettens størrelse - så forsøg at skrabe det af - det gjorde jeg på en t-shirt (sort) der havde fået pink oliemaling på

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-09-06 21:23

Sæt et smart stofmærke på stedet - eller perler og pailletter, en hæklet rose, en broche.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 15-09-06 00:41

Hvis den trøje er så uundværlig for dig så gå da til en prof. - altså et renseri. De er de egentlige eksperter, så kan de ikke fjerne malinen er der ingen/intet der kan.

Personligt tror jeg godt du kan spare dig ulejligheden. Du får aldrig en oliemalingsplet af. Har selv et par bukser, der er degraderet til havebukser. De har den nydeligste malingsplet - ser ud som da den kom - efter gud ved hvor mange vaske.

Godkendelse af svar
Fra : nannb

Dato : 15-09-06 08:47

Tak for svaret transor. Det var ca. det jeg regnede med og okay svinder det ikke helt , går det nok også. Ha`en god dag.