/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
PSD template til f.eks html
Fra : johnnyp
Vist : 744 gange
100 point
Dato : 14-09-06 12:13

Har fået et par PSD templates som jeg gerne vil arbejde videre med, men har ikke Photoshop, så jeg tænkte på om det var muligt at konvertere eller andet til html og så bruge Frontpage som jeg i 2003 version. Andre gode forslag modtages også gerne

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 14-09-06 18:47

Det er ikke muligt da psd er Photoshops eget billedformat og ikke bruges i andre programmer.

Hvis du havde photoshop kunne du f.eks. konvertere til jpg. Men det er ikke smart udelukkende at benytte billeder på en hp - søgemaskinerne kan ikke finde den fordi den ser siden som de billeder den består af og ikke kan læse tekst.
Man kan dog redde noget ved at indlægge metakoder.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 23-09-06 09:22

Prøv Gimp

http://www.gimp.org/

Læs lidt om hvad programmet kan, her:

http://www.aigis.dk/it/gimp/gimpguide1.html

da det er et par år siden jeg sidst har haft Gimp på min PC ka' jeg sørme ikke lige huske hvilke
filer programmet kan åbne - men det kan meget.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 23-09-06 09:24

PS

Dowmload en prøve version af PhotoShop og lav det om du skal ha' lavet om.

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 23-09-06 16:57

Til Mette_Dyhr
Det hjælper vel ikke så meget at hente en prøveversion hvis man ikke kan bruge programet til at lave f.eks HTML ud af det, se anden kommentar længere oppe.
Har været inde og kikke på GIMP og kan ikke umidelbart se at det kan løse " problemet "

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 23-09-06 17:51

Det er muligt jeg ikke har forstået dit problem.

Men hvis du har en PSD fil, som du vil ændre på, er det nærliggende
at åbne den i PhotoShop, derfra kan du jo igen konvertere, evt via
ImageReady, som du finder i bunden af værktøjskassen i PhotoShop.

Accepteret svar
Fra : Ch0b

Modtaget 100 point
Dato : 03-01-07 22:33

Lige præcis..

Åben PSD filen i Photoshop - klik på det lille ikon NEDERST i toolboxen, og den smider automatisk billedet over i et andet program der hedder ImageReady (tror jeg nok) ..
Der bruger du 'Slice' tool'et (vist som en skalpel) til at skære din template ud i mindre billeder...
Men husk, at du for eksempel skal skære ét (kun et!!!) billede til som baggrunden for teksten osv..
Når du har skåret det ud (gerne i omkring 30-40 mindre billeder) tager du "File" menuen og klikker på den.. Således finder du muligheden "Save as HTML..." den klikker du på.. Så åbner den et vindue og du vælger enten GIF eller JPEG som filformat.. Dernæst vælger du hvor den skal gemme det..
Du åbner så din index.html som ImageReady har gemt i FrontPage.. Nu har du din side - eller rettere en hjemmeside sat sammen af en HEL masse billeder.. Disse billeder er sat sammen med hinanden i en tabel.. Nu finder du det billede du har som baggrund til hvor teksten skal være - så trykker du på billedet og trykker DELETE på tastaturet og billedet forsvinder..
Så højreklikker du der hvor billedet var og vælger Cell Properties.. Så kigger du helt nede i bunden under Background - tjekker at der er hak i "Use Background picture".. Så trykker du på "Browse..." .. Når du gør det burde den gerne åbne den mappe hvor du fandt din Index.html fil i.. Der burde gerne være en mappe der hedder "images" - klik dig ind i den mappe..
I mappen finder du simpelthen det billede som du slettede..
Indsæt det billede i stedet, og nu kan du skrive oven på der.. :)

Hvis du vil læse mere om det eller er mere interraseret så søg efter tutorials om en funktion kaldet iFrame..

Jeg har brugt denne metode til min hjemmeside: www.even-flow.dk ..

Var der mere??? ^_^

Kommentar
Fra : Ch0b

Dato : 03-01-07 22:38

Hov - glemte lige at sige at en fordel ved iFrame metoden er at den kun loader iFramen når man klikker på et link (i dit tilfælde et billede) der linker til iFrame.. Altså, er der en kortere response/load-tid hver gang der er nogen der manøvrerer rundt på din side fordi billederne kun skal loades én gang, og ikke hver gang der bliver trykket :)

Man kan også sige at den loader en ny html fil ind i iFramen hver gang der bliver trykket på et link.. Hvad denne html fil skal indeholde:
- baggrunden (altså det billede du slettede)
- tekst/links/billeder som du nu vil vise
Den indeholder altså ikke selve layout'et.. :)

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 04-01-07 09:21

Tak til alle for jeres indlæh !!!

Cg0b...

SUPER- SUPER indlæg, det var lige den forklaring som jeg manglede, især når man ikke har arbejdet i Photoshop før.

Godkendelse af svar
Fra : johnnyp

Dato : 04-01-07 09:22

Tak for svaret Ch0b.

Kommentar
Fra : Ch0b

Dato : 04-01-07 12:35

Så lidt da :)