/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
urolige/rastløse børn?
Fra : Eleven01
Vist : 1203 gange
20 point
Dato : 13-09-06 13:37

Vi er en lille studiegruppe, som skriver projekt om urolige/rastløse børn i alderen 4-6 år. Vi vil gerne høre dig/Jer, hvornår du/I mener at børn er urolige/rastløse og dermed har brug for noget ekstra??? Altså hvornår er urolige børn for urolige?
- Der er ikke tale om børn med diagnose -
Har I evt. noget relevant litteratur om emnet, vil vi meget gerne ha´ et par titler/forfatternavne.
På forhånd tak!

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 20 point
Dato : 13-09-06 17:04

Jeg har erfaring med urolige rastløse børn. Både en der har en diagnose, men også en der ikke har, og med en der bare er meget aktiv.

Efter mine erfaringer er følgende i hvert til fælde Nogle vægtige grunde til urolige børn:

Maden
Stress (børn slæbes rundt i forretninger lige fra børnehaven, de skal til fodbold olign efter 7-09 lange timer i børnehaven)
Skænderier mellem forældre
Forældre der ikke er gode til at vise følelser (det frustrerer børnene, fo de kan godt mærke hvis noget er galt)
Ukonsekvente forældre
For lidt ro
Forkerte sengetider (læs ingen god døgnrytme)
Ja listen kunne blive lang.

Men idag er det som om, at nogle alminelig aktive børn betragtes som urolige fordi nogle forældre ikke orker "ballade". Når barnet så prøver grænser af, så må der være noget i vejen.
Når barnet er træt og pylret glemmer man nogen gnange at se på hvor lang en dag de har haft. Børns dag er fyldt med mange flere indtryk end de voksnes. De lærer en masse hver dag. I daginstitutionerne er der altid summen og larm om ørerne af dem.
Voksne har også et meget aktivt liv, så børnene lever ikke med "ro, regelmæssighed og renlighed". En gammel fortæsket frase, men åååhh så rigtig.

Hvad har i helt præcis brug for at vide?

Kommentar
Fra : HeleneHempler

Dato : 13-09-06 21:43

Hej
Det lyder som et ok emne at tage op.
Jeg er enig med jeb3 i, at nogle forældre af og til glemmer at sætte tingene i perspektiv.
Jeg har selv en dreng på 4½ år, som let bliver rastløs i børnehaven og prøver alle grænserne af. Han er velbegavet og keder sig. (Hvem gider fx finde en pind på legepladsen og binde strikkegang + en papirsfisk på, når man i stedet kunne fiske rigtigt med sin far??) - Så i virkeligheden er hans rastløshed et sundhedstegn ...
Jeg mener, det må være vigtigt at skelne mellem den almindelige rastløshed og uro og så de tilfælde, hvor det går hen og bliver et problem for det enkelte barn. Det må være der, skillelinjen er - og ikke om børnene gør det ene eller det andet.
Fx er det et problem, hvis de andre børn ikke vil lege (eller man ikke selv formår at blive i legen), eller hvis man ikke får udbytte ud af de fælles aktiviteter, fordi man er for urolig. Det er også et problem, hvis omgivelserne gør det til det - fx ved konstant at skælde ud og så forstærke det ...

Prøv at tage en dag ud at besøge en børnehave - det kan være en god ide at se nogle ting i praksis.

Mvh
Helene

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 18-09-06 01:39

Hej Eleven01.

Jeg synes at du allerede har fået et par gode indlæg, men da du beder om et par titler/forfatternavne til jeres studiekreds, vil jeg foreslå dig et par stykker af dem jeg kender, og som kommer ind på emnet. - Så her er:

De forbandede unge, Af Ahmet Demir, fx. Side 18 som handler om nogen forældres afmagt og at de misforstår tit de unges selvstændighed !

Thomas Gordon: Forældreuddannelse. 1979. - En virkelig god bog med mange eksempler på hvordan børn kan blive dejlige unger og siden gode forældre.

Ryd op i dit rod:af Kirsten Kingston. På side 129 står der noget om: Børns mere eller mindre rod, afhænger af deres selvtillid, glæde, følelse af tryghed og at være elsket ! – ( se bl.a. hvor meget legetøj de har ! ) – Husk også forældrenes indflydelse – også den underbevidste !

Endelig vil jeg nævne John Halse, som har skrevet flere gode bøger om emnet.

Ja jeg kunne nævne mange flere, men du kan jo også benytte dig af at du kan spørge biblioteket, hvor du også kan få mange gode ideer.

Godkendelse af svar
Fra : Eleven01

Dato : 18-09-06 17:32

Tak for svaret jeb3.

Jeg skriver lige tilbage, for at sige at du gav en rigtig og alsidig kommentak til mit/vores indlæg. Har dog ikke kunnet finde bogen, du anbefaler???
Da emnet "De urolige/aktive børn er et umiddelbart stort emne, er det svært at give helt konkrete og præcise spørgsmål. Heldigvis har vi i gruppen nu fået kontakt med en god underviser og andre gode titler på relevante bøger.

Jeg takker for din henvendelse og interesse.
Vh. Eleven01