/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
co adresse hos en førtidspensi
Fra : catwalk
Vist : 5821 gange
20 point
Dato : 11-09-06 15:23

Hvilke økonomiske og boligmæssige regler er der omkring at have en boende med co adresse hos en førtidspensionist

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-06 15:44

Den må du lige uddybe......

Hvis du har en boende der faktisk bor et andet sted er der jo ingen problemer

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 30 point
Dato : 11-09-06 15:47

Der har lige været et spørgsmål, omkring det at være reelt enlig, samtidig med at pensionisten boede hos sin datter.

Svaret var, at man stadig er reeelt enlig, når man bor sammen med en person, som man ikke
kan gifte sig med, dvs forældre og søskende.

Håber du kan bruge dette til noget, for jeg kan ikke finde spørgsmålet, da kandu's søgefunktion ikke virker

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 11-09-06 15:48

Hvis persone bor hos dig, kan det sandsynligvis have indflydelse på fx. boligsikring og andre husstandsindkomstbestemte ydelser. Spørg under alle omstændigheder kommunen først

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-09-06 15:48

http://www.naestved.dk/Internet/Borger/Folkeregister/Adresse.aspx

har en folkepensionist nogen boende - altså lejer ud etc - har det den virkning at der kan tabes tilskud vedr boligen - evt også andet. (en folkepensionist har som regel ikke penge nok til det tab)

Ring til din kommune og forhør dig - der er faldgruber

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-09-06 15:52

http://www.kandu.dk/spg92226.aspx det her du ikke kunne finde nordsted1 ??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-06 16:08

Det går ud over pensionistens boligydelse o.s.v., fordi den udregnes efter husstandsindkomsten.
Hvis altså pensionisten bor i lejebolig.
Hvis der er tale om ejerbolig kan der være andre tilskud der bliver berørt.

Og hvis kommunen mener, at pensionisten lever i et samlivslignende forhold, går det ud over pensionen,,,hvor meget er afhængigt af, om der udbetales pension efter de gamle regler eller de nye fra 2003.

Så alt i alt er det en dårlig ide.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : catwalk

Dato : 11-09-06 16:16

Tak for svaret Nordsted1. jeg burde uddybe det mere, personen som jegskal have boende er en kammerat der ikke har nogen lejlighed selv. Jeg har også selv forsøgt at finde reglerne i Kandu's søgefuntion