/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Hvordan gør jeg ?
Fra : A-R-Ana
Vist : 835 gange
300 point
Dato : 30-08-06 20:15

Heej Alle!
Ja jeg er sku i tvivl må jeg sige...
Jeg er 15 år... og er 1,68 høj... vejer 48 kg.
Er det meget ?
Jeg syntes selv.. men mine venner gør ikke.... !
Jeg kunne godt tænke mig at tabe mig... men har et stort forbrug af slik.. og kan ikke lægge det fra mig... !
er det nogle der har et tip ? eller et godt råd... ?
Hilsen A-R-Ana

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 310 point
Dato : 30-08-06 20:41

Jeg tror, du kender svaret - alene dit valg af nick synes jeg giver et hint herom

Men jo - du bør skære ned på slik og erstatte det med noget god nærende mad....

Du er i følge dit BMI let undervægtig... som 15 årig er det noget rigtig skidt, for du har brug for næring til at udvikle dig - både i forhold til at kunne få børn i fremtiden, men også dit nervesystem. - Og i øvrigt almindelig sundhed i fremtiden.

Husk på, at alle de valg, du træffer nu, dem skal du leve med resten af dit liv... Tænk dig godt om... Stop mens du kan. Få hjælp.... Involver dine forældre i dine tanker - eller en anden voksen, som du stoler på... Men stop nu..

Vaxen

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 30-08-06 21:01

Prøv med mandler og svesker i stedet for slik. :)

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 30-08-06 21:06

Hmm Ja...
Så har jeg bare det Prøblem at jeg ikke kan snakke med mine forældre..
Vi har det ikke li frem så god sammen...
Men tak for svaret...
skal tænke over det..

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 30-08-06 21:08

Det var en god idé Nanabanana
tak for hjælpen !

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 30-08-06 21:17

hvordan kan det være at da jeg skrev dette indlæg havde jeg 300 point... men nu har jeg 0 point...
det undre jeg mig bare en smule over..

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 30-08-06 21:23

Hm... ? :) ved det ikke helt... kandu kan være lidt svær at finde ud af...
håber du prøver med mandlerne og sveskerne... det er sundt... er selv lige stoppet med at spise slik, da jeg var blevet rimelig afhængig... har holdt det siden lørdag, og det går vist fint indtil videre... held og lykke, og pas godt på dig selv!!!

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 30-08-06 21:27

Tak... Nanabanana
Det vil jeg prøve..
Så kan det osse være jeg kan få tabt mig bare sådan så jeg føler mig tilpas..

Godkendelse af svar
Fra : A-R-Ana

Dato : 30-08-06 21:29

Tak for svaret vaxen.

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 30-08-06 21:31

Ja du har ret det er god nok svært at finde ud af...
Nu ville jeg Accaptere.. så Accepterede jeg den første der havde skrevet..
men så kunne jeg ikke accaptere dig..
Men når ja så ved jeg det

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-08-06 21:37

Dine point har du brugt på at stille dette spørgsmål. Så enkelt er det.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-08-06 21:41

A-R-Ana - jeg kunne næsten regne ud, at du ikke har lyst til at tale med dine forældre om det. Men hvis du tænker dig om, så er der måske en voksen, du stoler på. Et andet valg kunne være din læge, eller hvis der er en sundhedsplejerske på din skole, som du synes om. Det er ihvertfald vigtigt, at du får stoppet dig selv inden det får for store konsekvenser. Problemet er, at jo længere man bliver suget ind i det skidt, jo sværere er det at komme ud igen...

Du skriver at du bare skal tabe dig lidt for at føle dig tilpas - Problemet er, at det ikke er din vægt, der er problemet. Det er bare den måde du har valgt at udtrykke det, der er i dit hoved. En måde at få afløb for tanker og følelser, som du ikke ved hvor ellers skal puttes hen. Det hjælper ikke noget at tabe dig. Du kan komme ned og veje 47-46-45 kg uden at følelsen som du kæmper med forandrer sig. Vægten er ikke vigtig overhovedet...Og var det ikke fordi, det er livsfarligt at veje så lidt, så ville jeg betragte det som et betydningsløst symptom på, at du ikke har det godt. Det er det, der er inde i dit hovede, der skal i fokus. Du skal lære, at du ikke behøves at være i kontrol hele tiden. Og du skal lære, at du ikke bliver lykkelig af at straffe dig selv. Og du skal lære at stole på, at nogen vil dig det godt....

Der er så meget at sige... Jeg håber, du vil lytte...

Vaxen

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 31-08-06 07:53

Ja jeg lytter selvfølelig.... Vaxen...
Men kan bare ikke selv se det.... jeg har en jeg snakker meget godt med...
og hun siger hvordan jeg ser ud og sådan.... men det er bare ikke det jeg ser.. så det er rimelig svært at forstå hinanden..
Men hun siger osse jeg skal gå til lægen... Men jeg vil hverken tage mere på... eller have mine forældre skal vide noget... ?
Så ja jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre... og ja vægten falder stille og roligt..

A-R-Ana

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-08-06 09:44

Jeg kan følge dig i, at du ikke kan se det - men hvis du sætter tallene uden for dig selv. Hvis du forestiller en pige, der er 1,68 og vejer 48 kilo, så er jeg sikker på, at du kan se, at hun ihvertfald ikke er velproportioneret, men vejer for lidt.

Egentlig er det ikke vigtigt, hvad du kan se. Du bliver nødt til at erkende, at du har brug for hjælp med det, der rører sig inde i dit hovede. At du ikke vil tage på har jo direkte forbindelse til den lidelse du udvikler/har udviklet - jeg går ud fra, at bare tanken om at tage på er angstfuld. Derfor skal du slet ikke tænke i de baner. Du fokusere på de ting, der gør at du bliver nødt til at kontrollere din krop så drastisk. Og så skal du have hjælp til at få dem lagt på de rette hylder.

Du har en sygdom - den skal behandles. Det er ikke en sygdom, der handler om vægt, men som handler om skidt selvfølelse, dårlig selvtillid, dårligt selvværd, mangel på kontrol, der fører til overkontrol... konsekvenserne af denne sygdom er mange og store - de helt nære er skam og skyld - løgn og fortielse, uægte relationer med familien, mange skænderier (for du kan tro, de ved, hvad det handler om, og de er desperate!). På lang sigt handler det om fertilitetsproblemer, dårlige tænder, tyndt hård, uregelmæssig menstruation, koncentrationsbesvær og indlæringsevner, angst og depressioner, dårligt immunforsvar, og mistro fra dem, du holder af.
Med mindre selvfølgelig, at sygdommen bliver så slem, at du dør af det. Desværre er det ikke en sygdom, der kommer noget godt ud af. Mange andre sygdomme kan medføre lidt omsorg, men denne giver som regel det modsatte. Når du har allermest behov for kontrol, så vil du opleve, at der bliver indført tvang.... Når du har allermest brug for et kram, så vil du se angst og desperation i din families øjne... Du må simpelthen stoppe det inden det bliver rigtig slemt....

Spørgsmålet er så: Hvorfor har du brug for at gøre skade på dig selv? Ved du det?

Vaxen

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 31-08-06 15:10

Det vil jeg meget gerne tale med dig om... men bar ikke i dette indlæg hvor alt og alle kan læse det.... !
Så ved ikke om vi kunne finde ud af noget andet ?

A-R-Ana

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-08-06 15:52

Hej igen

Hvis du trykker på Vaxen over et af mine indlæg, så kommer du ind på min profil. Der kan du trykke på det lille brev, hvor der står "skriv til vaxen". Så sender du mig et privat indlæg som kun jeg kan læse.

Det er du meget velkommen til

Vaxen

Kommentar
Fra : Bediako

Dato : 31-08-06 15:57

Hejsa A-R-ANA

Du skal slet ikke tabe dig, fordi du har en perfekt vægt ifølge din højde og alder... Tænk på de piger på din alder der næsten vejer 100 kg... Jeg har selv døjet med min vægt, men en lille gå-tur hvor dag og så bare droppe det fede mad engang imellem, det gør altså underværker. Og i stedet for slik, så spis gulerødder... kender den trang til at bare sidde og spise fordi man keder sig, og gulerødder feder jo ikke. Og det med dine forældre.. er der ikke en sundhedsplejeske på din skole som du kan snakke med?? Det er jo ikke noget som dine forældre får at vide...

Håber du kan bruge lidt.. ellers det andet svar.. er sikker på at hun vil hjælpe dig

Mange knus Bediako

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 31-08-06 16:35

Tusind tak for svaret Bediako
Jeg vil så prøve med gulerødder... Men ja det kunne være jeg skulle gå til hende...
jeg vil tænke over det..
Mange tak og kæmpe knus A-R-Ana

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 31-08-06 22:14

hvis du vil snakke mere om sundt slik og alt det med vægt og sådan, så kan du skrive et privat indlæg til mig. kun hvis du har lyst...

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 02-09-06 13:12

Vil jeg meget gerne..... ! Nanabanana

Kommentar
Fra : hytteMig

Dato : 20-04-07 15:58

hejsa

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 20-04-07 23:12

Hejsa :D

Kommentar
Fra : misskatrine

Dato : 08-09-07 16:18

jeg spiser kun sukkerfrit slik- der er desværre stadig mange kalorier i, men det er godt ikke at få det møg sukker- toms har lavet nogle gode poser, som kan købes i netto.