/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Pause fra arbejde
Fra : tararam
Vist : 2205 gange
44 point
Dato : 27-08-06 23:26

Jeg skal opereres i udlandet og skal måske bruge 8 mdr til genoptræning. Jeg vil sige op fra min arbejdsplads og så at sige tage et sabat år. Jeg er ikke i fagforening og jeg må ikke modtage kontanthjælp de første 7 år, i henhold til udlændingestyrelsen, når man har en udenlandsk kone. Min kone tjener godt, så vi klarer den helt uden problemer med hendes løn alene.
Spørgsmålet er:

Kan min kone få mit fradrag i den periode jeg ikke er i arbejde?
Da jeg ikke har nogen indtægt i perioden - så har jeg ikke mulighed for at betale børnebidrag til et barn fra tidl. ægteskab. . Hvad sker der så med det ? Vil man forlange min ægtefælle betaler den?

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 27-08-06 23:51

Når I er gift kan din kone godt anvende dit personfradrag, men du slipper ikke for at betale børnepenge...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-06 01:09

Hvorfor sige arbejdet op.
Arbejdsgiveren skal betale sygedagpenge i hvert fald i en periode.
Du kan ganske rigtigt ikke få sygedagpenge fra kommunen når arbejdsgiverens betalingsperiode udløber, for det kræver, at du er dagpengeberettiget medlem af en fagforening, men i en periode vil du kunne få sygedagpenge fra arbejdsgiveren.

Umiddelbart mener jeg ikke kommunen kan forlange din kone til at betale dine børnepenge, men kommunen udbetaler dem og så kommer du til at stå i restance og så bliver de trukket når du får indtægt igen.

Og din kone kan udnytte dit fradrag efter de gældende regler for ægtefæller hvor den ene part ikke selv gør brug af sit fradrag.

Men derudover, så synes jeg det lyder lidt usikkert det hele

Hvad hvis din kone bliver arbejdsløs...er hun dagpengeberettiget medlem af en A-kasse.

Hvis ikke vil I få et alvorligt problem, da hun sikkert heller ikke kan få bistandshjælp efter den regel med at ægtefællen skal kunne forsørge udenlandsk ægtefælle.

mvh dova

Kommentar
Fra : antol

Dato : 28-08-06 07:59

Mht. at du ikke kan modtage kontanthjælp i 7 år. Det er ikke pga. din hustru er udlænding. Reglerne er, at du skal sammenlagt have opholdst dig 7 af de sidste 8 år i Danmark, for at modtage fuld kontanthjælp. De første 7 år efter I kommer tilbage til Danmark,vil I herefter kun kunne modtage det der hedder starthjælp, det svarer til en halv kontanthjælp. Det gælder for alle, da loven jo selvfølgelig ikke gør forskel. Hvis du som enlig dansker, eller dansk par, også rejser ud af landet, gælder samme regler

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 28-08-06 13:50

Om det er starthjælp eller kontanthjælp.
Jeg må ikke modtage een øre fra det offentlige - før min kone får permanent opholdtilladelse, dvs 7 år efter hun kom til landet.
så desværre - loven gør forskel. Også selv om jeg har betalt min skat i perioden 1973 - 1994
Jeg skulle f. eks betale et garantibeløb på 53000kr som skal indestå på en spærret konto i 7 år. Og det selv om vi har været gift i 9 år og har en søn sammen på 6 år. Fik iøvrigt første gang afslag på hendes opholdstilladelse med den begrundelse at vores samlede tilknytning var større til Myanmar end Danmark. Så vi måtte bosætte os i Tyskland først - blive såkaldte EU- borgere og herefter var der ingen problemer med at flytte til Danmark. Danskere har ringere status end EU borgere. Så igen - loven er forskellig og vi behandles uens.

Accepteret svar
Fra : monique1983

Modtaget 44 point
Dato : 16-09-06 17:08

Hejsa

Det er helt sikker at din nuværende ægtefælle ikke kommer til at hænge på bidraget.

Bidraget vil blive betalt af kommune, sålænge du ingen indtægt har, men kun det normale bidrag (Ca. Kr. 1038 ). Er der indgået aftale om forhøjet bidrag, vil det yderlige bidrag ikke blive betalt.

Normalt når man er gift kan man benytte hinandens uudnyttede fradrag. Men jeg er ikke hel sikker på om der er nogle skræpede regler omkring dette, når man har en udenlansk ægtefælle.

Jeg håber du kan bruge mit svar

Hilsen Monica

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 19-09-06 08:41

Hvor lang er arbejdsgiverens betalingsperiode med hensyn til sygepenge ? Er det ikke 14 dage ?

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 19-09-06 17:21

Tak for svaret monique1983.