/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux første gang
Fra : zodiak
Vist : 439 gange
40 point
Dato : 25-12-02 18:43

Hej
jeg er blevet interesseret i Linux,men desværre helt grøn.Når jeg prøver at downloade enten Redhat eller Mandrake så kan jeg ikke gøre det via min Download Accellerator som jeg plejer samt selve downloaded tager en krig og nogle timer(1dag & 25timer).Hvorfor skal det tage så lang tid?Jeg kører bredbånd 256.
Det jeg har fået downloaded er:
Md5sum, psyche-i386-disk1, psyche-i386-disk2, psyche-i386-disk3 fra Redhat.
Jeg prøver så at starte min gamle maskine fra cd'en (jeg har brændt det nævnte på 2 cd'er til min gamle maskine).Men det vil den ikke, det skal siges at installering af win98 både starter og kører uden problemer via samme metode.
Den gamle maskine er inden forsøget formateret og klar.
Mangler jeg noget Linux eller hvad gør jeg galt.
Et extra spørgsmål: Hvad er ESPV ( EXTENDED PASSIV MODE), og hvordan slår man det fra??
På forhånd tak. JJ

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-12-02 19:01

Hej!

Der er noget som undrer mig. Du sider at du har brændt dem på TO cd'ere!?! Du skal minimum bruge tre! Md5sum skal du ikke bruge, psyche-i386-disk1/2/3 er alle .iso filer som skal brændes som sådan. Har du gjort dette? De tre filer skulle være nok til en fuld installation.

Jeg har selv undret mig over den langsomme hastighed som som man kan downloade med fra RedHat. Der findes dog andre steder man kan downloade de samme filer fra, dem finder man ved at søge på "psyke-i386-disk" på henh.v. http://www.google.com og http://www.altavista.com.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 18:58

On Wed, 25 Dec 2002 17:41:21 GMT, zodiak <zodiak.news@kandu.dk> wrote:
> Det jeg har fået downloaded er:
> Md5sum, psyche-i386-disk1, psyche-i386-disk2, psyche-i386-disk3 fra
> Redhat.

forhåbentlig er det .iso filer. Ellers bliver det svært. Jeg kender ikke
ovenstående distribution, men normalt har disk1 en El-Torito boot
loader, så den kan boote fra CD-rom drev (forudsat at det er sat i BIOS
at der skal bootes fra sådant). Har du læst installationsvejledningen og
forstået den? Normalt står der der hvad man skal gøre.

> Et extra spørgsmål: Hvad er ESPV ( EXTENDED PASSIV MODE), og hvordan
> slår man det fra??

Det er en mode man normalt slår til på FTP for at undgå problemer med
firewalls/NAT etc.

--
Jesper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 19:07

zodiak skrev Onsdag den 25. december 2002 18:41 i
dk.edb.system.unix:

> jeg er blevet interesseret i Linux,men desværre helt grøn.Når jeg
> prøver at downloade enten Redhat eller Mandrake så kan jeg ikke
> gøre det via min Download Accellerator som jeg plejer samt selve
> downloaded tager en krig og nogle timer(1dag & 25timer).Hvorfor
> skal det tage så lang tid?Jeg kører bredbånd 256.

Fordi du samtidig får hentet en hel masse programmer, som du sener
vil få brug for, og endnu flere som du aldrig vil få brug for,
Linux dist. fylder flere CD'er.
Prøv at hent et flopy-disk image, og start på den/dem (til Mandrake
er det en enkelt, til Debian er det 3-4 stk, ved ikke med RH) så
kan du køre en installation over nettet, det kan godtnok godt tage
nogle timer at få installeret, men du spare dagevis til at hente
alle CD'erne og brænde dem.

http://www.klid.dk/sw/ nederst henter du bootnet.img og så følger
du bare anvisningerne på den side, så er du kørende.
Ved at installere på den måde så får du også de sidste fejlrettelser
der er lagt ind der med, og det er typisk før de kommer med på
CD-image filerne,,,

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Kommentar
Fra : zodiak

Dato : 25-12-02 19:41

Tak for hurtig respons

Md5sum, psyche-i386-disk1, psyche-i386-disk2 Er brændt på en cd, de fylder henholdsvis
559byte, 20.6MB, 635MB. Psyche-i386-disk3 er brændt på en cd og fylder 617MB. Ser det rigtigt ud? BIOS er sat til cd boot og der er som sagt ingen problemer hvis det var win98.
Jeg kan ikke se hvad der er i de downloadede filer her i min win98SE, de vises som lille stykke papir med windows flaglogo på, når jeg prøver at åbne spørges der med hvilket program!?.

Det der mode, er det noget jeg kan slå fra så downloaded kører hurtigere?

Alternativt: hvor vil i råde mig til at downloade Linux og hvad for en slags til mig som nybegynder?
-
Jørgen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-12-02 20:17

Jeg er ked af at sige det, men noget er gået galt i din download, og du har brændt dine CD'ere forkert. Jeg har selv downloadet RedHat 8.0, og her er størelserne:

psyche-i386-disc1.iso 659488 KB
psyche-i386-disc2.iso 650656 KB
psyche-i386-disc3.iso 661728 KB
psyche-i386-disc4.iso 611584 KB
psyche-i386-disc5.iso 663616 KB

Og som sagt er det kun de tre første filer du har brug for. Normalt kan Windows ganske rigtig ikke selv finde ud af hvad den skal åbne disse filer med. Det du skal bruge er et brændeprogram som kan brænde iso-filer. En iso-fil er en CD-image, altså et fuldstændigt billede af hvordan CD'en skal se ud med alt inclusive. Alle moderne CD brændeprogrammer kan gøre dette. Jeg har selv gjort dette med held både med Win On CD og Nero Burning ROM. Ud fra hvad jeg kan læse har du blot lagt filerne som datafiler på CD'erne, dette kommer du ingen vejne med.

Når CD'erne er brændt korrekt vil du på den første Cd finde fire mapper som henh.v. hedder: dosutils, images, isolinux, og RedHat. Alle fem CD'ere kan læses fra både Windows og Linux. Og har du fortsat problemer med at boote fra den første CD er der i mappen dosutils værktøjer til, fra windows, at fremsille en Linux-bootdiskette som kan bruges til installationen.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : zodiak

Dato : 25-12-02 20:53

Tak for de mange gode tips og svar

Ang. brænding, ja jeg har lige netop brændt dem som data filer, little did i know, men det gør jeg så nu.

Med venlig hilsen
Jørgen

Kommentar
Fra : zodiak

Dato : 30-12-02 14:15

Hej igen
Nu har jeg downloaded Mandrake 9.0 fra www.klid.dk. De 3 filer ligger nu i en mappe på mit skrivebord klar til brændning. Jeg har Nero version 5.0.4.5 til opgaven.
Spørgsmålet er så, hvilken mulighed vælger jeg ud fra disse i venstre side af Nero:

cd-rom (iso)....det var den jeg valgte da det ikke virkede,se tidligere svar.
lyd-cd
mixed mode cd
cd kopiering
video-cd
super video cd
cd-rom(boot)
cd-rom(hybrid)
cd-rom(udf)
cd-rom(udf/iso)
Derud over er der andre indstillinger så som iso niveau 1 og 2, format mode 1 eller 2/xa, med mere.
På forhånd tak
Jørgen

Kommentar
Fra : yep

Dato : 30-12-02 17:41

hmm - hurtigste download er fra ftp.sunsite.dk

Meget vigtigt altid at tjekke md5sum før brænding

Kommentar
Fra : yep

Dato : 30-12-02 17:49

Og hvis du vil ha mget god hardware support så laver du en ftp-installation af SuSE 8.1 *LOL

Du har jo et rimeligt hul i væggen lyder det til - og lidt tid du ska' ha slået ihjel *GG

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-12-02 22:34

Nu bruger jeg selv Nero ver. 5.5.9.0, og jeg husker ikke alt fra den version som du har. Men jeg mener at den på netop dette ene punkt kun adskiller sig fra din ved at din ikke VISER at den kan brænde .iso filer, men ellers gør det ganske udmærket.

Nå til sagen!

Hvis din Nero starter med en wisard så luk den med Cancel/Afslut. I menulinien foroven vælger du file/filer, og derefter Burn image/Brænd billede. Du får nu mulighed for at vælge den fil du vil brænde. Hvis du under Filtype ikke kan finde *.iso så klik på den lille pil til højre for filtyperne og vælg All Files/Alle Filer. Når du har valgt filen klikker du blot på Åben/OK, så kommer du til brændemenuen.

Jeg håber at du kan bruge denne vejledning.

Med venlig hilsen og godt nytår

Søren Nielsen

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 40 point
Dato : 30-12-02 23:06

Se mit sidste indlæg

Godkendelse af svar
Fra : zodiak

Dato : 31-12-02 10:43

Hej og tak til alle
Specielt til Søren Nielsen, jeg prøvede lige at brænde en skive og nu kan jeg se hvad der er på den, super godt.
Et lille extra spørgsmål fra den grønne, når de tre skiver er brændt så behøver jeg ikke andet, men kan bare stoppe den første i og så kører det??
Med nytårs hilsen
den Grønne
jørgen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-12-02 13:42

Tak for dine point!

Ja, med Readhat putter du plot CD1 i drevet, genstarter, så kommer der en tekst på skærmen hvor du blot trykker på enter. Og derefter er det blot at følge vejledningen på skærmen. Men det er en god ide at man selv har fod på hvad man har i sin maskine. Men ellers er Linux-folkene ved at have helt godt styr på tingene.

Med venlig hilsen og endnu engang godt nytår

Søren Nielsen