/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Hestepærer på alfarvej.
Fra : Birgitta
Vist : 1820 gange
120 point
Dato : 25-12-02 16:45

Jeg går mange lange og gode ture med min hund. Jeg har altid plasticposer med hvis den bliver trængende og vælger at sætte sig midt på stien eller på en pæn græsrabat. Men jeg føler mig lidt til grin, når jeg står der med min pose og samler en lille lort op midt på stien og der så kommer en hest forbi, der dumper en ordentlig ladning. Er der ingen regler, (skrevne eller uskrevne) om, hvordan hesteejere bør opføre sig i den henseende?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-12-02 17:05

Hej Birgatta

Den slags regler findes ikke. Af en eller anden grund er der langt større tolerance
over for hestes efterladenskaber end overfor hunde.

Kun specielle steder - som ved gravhøje o. lign. - opfordrer man til, at stedet efterlades uden hestepærer.

Se f.eks. denne side: http://www.islandshest.dk/rute/nord9.htm
Rul ned til "Udstyr på P-pladsen". Her gøres der opmærksom på, at hestepærer "bør" fjernes. Det
er det hele.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-12-02 17:08

Rettelse: overfor hunde = over for hundes.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 19:20

On Wed, 25 Dec 2002 15:43:09 GMT, "Birgitta" <Birgitta.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg går mange lange og gode ture med min hund. Jeg har altid
>plasticposer med hvis den bliver trængende og vælger at sætte sig midt
>på stien eller på en pæn græsrabat. Men jeg føler mig lidt til grin, når
>jeg står der med min pose og samler en lille lort op midt på stien og
>der så kommer en hest forbi, der dumper en ordentlig ladning. Er der
>ingen regler, (skrevne eller uskrevne) om, hvordan hesteejere bør opføre
>sig i den henseende?

   Joda - de bør stå af krikken og sparke ladningen ind til
siden. Men det er nu en uskreven regel så det skal man jo have at vide
:)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 25-12-02 21:35

hehe, du burde hvis du tit kommer ud for det(at en hest smider en pære), tage en sort affaldssæk med, og selv samle dem op, og tage dem hjem, for du får ikke bedre gødning overhovedet.......

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 23:02

> >jeg står der med min pose og samler en lille lort op midt på stien og
> >der så kommer en hest forbi, der dumper en ordentlig ladning. Er der
> >ingen regler, (skrevne eller uskrevne) om, hvordan hesteejere bør opføre
> >sig i den henseende?
>
> Joda - de bør stå af krikken og sparke ladningen ind til
> siden. Men det er nu en uskreven regel så det skal man jo have at vide

Jo, et er hvad man bør gøre, men jeg mener ikke man SKAL, det er noget med
et gammelt levn fra da hesten var det almenligste transportmiddel.

Hilsen Thorleif

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 07:19

On Wed, 25 Dec 2002 23:01:39 +0100, "Gitte & Thorleif"
<mejsen@post6.tele.dk> wrote:

>> Joda - de bør stå af krikken og sparke ladningen ind til
>> siden. Men det er nu en uskreven regel så det skal man jo have at vide
>
>Jo, et er hvad man bør gøre, men jeg mener ikke man SKAL, det er noget med
>et gammelt levn fra da hesten var det almenligste transportmiddel.

   Deraf "uskreven regel" - Enten må man sørge for at hesten
lægger visitkortet inde tilsiden - ellers bør man hoppe af. Der er
heller ikke nogen der siger at du _skal_ fjerne hundens
efterladenskaber så vidt jeg ved.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-12-02 07:35

Jo, der er skam mange, der siger, at man skal fjerne hundens efterladenskaber.
I mit boligkompleks er det opsigelsesgrund, hvis man ikke gør det.
Når man ser meget mildere på hestepærer, skyldes det nok den nostalgi,
som hesten er omgærdet med.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 13:56

Hejsa

Jeg må indrømme at når jeg rider en tur så står jeg altså ikke af for at
fjerne de hestepærer min hest efterlader, jeg har altså heller ingen planer
om at ride rundt med en skovl på nakken Når man bor på landet så må man
altså tage sådan nogle ting med, og så synes jeg iøvrigt at der er stor
forskel på hundelort og hestepærer, heste er trods alt vegetarer.......Der
er mange der vælger at se det på den positive måde med de hestepærer -så har
de noget til deres roser

Venlig hilsen Nina Svanholm.

"Birgitta" <Birgitta.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:UnkO9.13659$Hl6.1533562@news010.worldonline.dk...
> Jeg går mange lange og gode ture med min hund. Jeg har altid
> plasticposer med hvis den bliver trængende og vælger at sætte sig midt
> på stien eller på en pæn græsrabat. Men jeg føler mig lidt til grin, når
> jeg står der med min pose og samler en lille lort op midt på stien og
> der så kommer en hest forbi, der dumper en ordentlig ladning. Er der
> ingen regler, (skrevne eller uskrevne) om, hvordan hesteejere bør opføre
> sig i den henseende?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-12-02 17:47

Jeg bor IKKE på landet, men i nærheden af en rideskole. Jeg har kun en lille gårdhave, og den åh, så naturlige gødning er rigtig slem til at trække spyfluer til om sommeren. Man SKAL så vidt jeg ved samle op efter sin hund. Man kan rent faktisk få bøde for at lade være, -hvis man bliver taget på fersk gerning. Jeg er slet ikke sikker på, at hestene MÅ færdes allevegne. Jeg søger et sted med noget hestelovgivning...
Pellemand, jeg synes altså, at en hest hørmer, men det er jo en smagssag. Min hund elsker lortene og guffer dem glad og gerne i sig, hvis hun får lov... (det får hun ikke!)
Rellom, dit link henviser jo til en ridestis-rute. Selv dér "bør" man åbenbart fjerne efterladenskaber visse steder. Det, jeg taler om er et meget benyttet skovområde nær tæt bebyggelse, og om færdsel på almindelige villaveje. Der er godtnok et par ridestier i området, men dem er der ingen, der bruger, for de er for plørede og ufremkommelige.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 23:08

Hestepærer er en udsøgt delikatesse for enhver haveentusiast, så jeg plejer bare at gøre en tilfældig en af slagsen opmærksom på hvor guldklumpen ligger, og vupti....... simsallabim - prutten er pist forsvundet........

Mvh. Lene

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-12-02 10:17

Jeg mener også man bør fjerne pærerne alt afhængig af hvor de bliver
placeret.

Vi bor i en lille landsby og afleverer vores heste noget inden for
byskiltene, suser vi ud bagefter med skovl og spand og fjerner det!! Og det
er uanset om det er på vejen eller på fortovet ....

Hvor jeg tidligere har redet har jeg kun været ude og fjerne det bagefter,
hvis det har ligget på fortovet.
På fortove/cykelstier uden for byområder har jeg blot sparket det ud i
grøften med det samme.

Jeg fjerner det fordi jeg synes man skal tage hensyn til de som ikke synes
det er så fedt at trampe rundt i pærerne og jeg synes ikke man kan tillade
sig, at forvente at de synes det er ok, at de skal gå i slalom på et fortov.
Desuden bliver jeg selv gal i skralden, når jeg ikke kan gå eller cykle uden
at skulle undvige hestepærer og hundelorte!!

Iben

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-12-02 13:32

Hej

Så vidt jeg ved er det faktisk forbudt at ride på fortovet, da en rytter til
hest bliver betragtet som en rytter på cykel i færdselsloven, og cykler man
på fortovet ja så får man en både..........hvis det bliver opdaget
selvfølgelig

Venlig hilsen Nina Svanholm.

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
news:3e0ebe23$0$198$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg mener også man bør fjerne pærerne alt afhængig af hvor de bliver
> placeret.
>
> Vi bor i en lille landsby og afleverer vores heste noget inden for
> byskiltene, suser vi ud bagefter med skovl og spand og fjerner det!! Og
det
> er uanset om det er på vejen eller på fortovet ....
>
> Hvor jeg tidligere har redet har jeg kun været ude og fjerne det bagefter,
> hvis det har ligget på fortovet.
> På fortove/cykelstier uden for byområder har jeg blot sparket det ud i
> grøften med det samme.
>
> Jeg fjerner det fordi jeg synes man skal tage hensyn til de som ikke synes
> det er så fedt at trampe rundt i pærerne og jeg synes ikke man kan tillade
> sig, at forvente at de synes det er ok, at de skal gå i slalom på et
fortov.
> Desuden bliver jeg selv gal i skralden, når jeg ikke kan gå eller cykle
uden
> at skulle undvige hestepærer og hundelorte!!
>
> Iben
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-12-02 15:17

Faktisk bliver en rytter betragtet som en bilist, hvor sindsygt det end
lyder.

Der er ligeså forbudt at ride på cykelstien som på fortovet. Jeg vælger dog
at risikere en bøde og rider på cykelstien, da jeg hellere vil bøde med
penge end med mit og hestens liv.

"Nina Svanholm" <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> wrote in message
news:3e0eed1d$0$204$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net...
> Hej
>
> Så vidt jeg ved er det faktisk forbudt at ride på fortovet, da en rytter
til
> hest bliver betragtet som en rytter på cykel i færdselsloven, og cykler
man
> på fortovet ja så får man en både..........hvis det bliver opdaget
> selvfølgelig
>
> Venlig hilsen Nina Svanholm.
>
> "Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e0ebe23$0$198$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Jeg mener også man bør fjerne pærerne alt afhængig af hvor de bliver
> > placeret.
> >
> > Vi bor i en lille landsby og afleverer vores heste noget inden for
> > byskiltene, suser vi ud bagefter med skovl og spand og fjerner det!! Og
> det
> > er uanset om det er på vejen eller på fortovet ....
> >
> > Hvor jeg tidligere har redet har jeg kun været ude og fjerne det
bagefter,
> > hvis det har ligget på fortovet.
> > På fortove/cykelstier uden for byområder har jeg blot sparket det ud i
> > grøften med det samme.
> >
> > Jeg fjerner det fordi jeg synes man skal tage hensyn til de som ikke
synes
> > det er så fedt at trampe rundt i pærerne og jeg synes ikke man kan
tillade
> > sig, at forvente at de synes det er ok, at de skal gå i slalom på et
> fortov.
> > Desuden bliver jeg selv gal i skralden, når jeg ikke kan gå eller cykle
> uden
> > at skulle undvige hestepærer og hundelorte!!
> >
> > Iben
> >
>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-12-02 17:42

Jeg ville egentlig så gerne vide hvor der står noget om lovgivning omkring heste og færdsel til hest. Er der ikke nogen af jer kloge hestefolk, der ved det?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-12-02 18:25

"Nina Svanholm" <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> wrote:

>på fortovet ja så får man en både..........hvis det bliver opdaget
>selvfølgelig

Jammen, så ska' de fange dig først

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Kommentar
Fra : Brittas

Dato : 29-12-02 22:57

Har været rundt på diverse hestesider og endda på færdselsdirektoratets hjemmeside, men kan intet finde om det.
Så du må nok nøjes med at man ikke må ride hvor gående normalt færdes heller ikke i rabatten på vejene og derfor heller ikke kan lægge diverse visitkort.
Skulle jeg på en tur i naturen allivevel komme til at lægge en portion så vil jeg fjerne den i byområder, men ikke ude på landet hvis det da ikke lige ligger i en indkørsel eller på et fortov jeg skal over for at komme videre.
Håber du finder svar på dit spørgsmål, men kan ikke fidne det.

Hilsen
Britta

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-12-02 14:06

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse
news:lsbu0v8vum1kpdmr1hac1er4cjs9kas292@4ax.com...
> "Nina Svanholm" <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> wrote:
>
> >på fortovet ja så får man en både..........hvis det bliver opdaget
> >selvfølgelig
>
> Jammen, så ska' de fange dig først

Og det bliver svært .............men vi bliver nok afsløret på pletterne

>
> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen
> www.soholm.com

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-12-02 14:29

In article <3e1197fe$0$198$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net>, Nina Svanholm wrote:
>
> "Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse
> news:lsbu0v8vum1kpdmr1hac1er4cjs9kas292@4ax.com...
>> "Nina Svanholm" <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> wrote:
>>
>> >på fortovet ja så får man en både..........hvis det bliver opdaget
>> >selvfølgelig
>>
>> Jammen, så ska' de fange dig først
>
> Og det bliver svært .............men vi bliver nok afsløret på pletterne
>

politiet er lige glade. Ivertfald det ridende politi. Jeg så dem i
dag på Købmagergade, og de red videre da den ene hest havde efterladt
sit "visitkort" midt på gågaden.

JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-12-02 17:42

Gad vide, om politihunde og lign. samler op efter sig.......

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 02:28

"Nina Svanholm" <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> skrev i en meddelelse
news:3e1197fe$0$198$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net...

> > >på fortovet ja så får man en både..........hvis det bliver opdaget
> > >selvfølgelig
> >
> > Jammen, så ska' de fange dig først
>
> Og det bliver svært .............men vi bliver nok afsløret på
pletterne
>

Tjah, men det er da heldigt, at vi ikke har nummerplader på dyrene!
Endnu!??!?! (Uha!!!)

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 10:57

> Så vidt jeg ved er det faktisk forbudt at ride på fortovet, da en rytter
til
> hest bliver betragtet som en rytter på cykel i færdselsloven, og cykler
man
> på fortovet ja så får man en både..........

Jamen det er rigtig nok at det er forbudt at ride dér, men jeg gør det
alligevel fordi jeg mener det er det sikreste for både min hest og jeg og
resten af trafikken - og har ofte mødt politiet uden, at de har stoppet op.
Men møder jeg en gående eller cyklist viger jeg selvfølgelig for dem og er
der ingen rabat jeg kan komme ud i må jeg smutte ud på vejen ....

Iben

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 19:35

Hejsa

Jeg er helt enig, uanset hvad så tænker man da på sit eget og hestens liv og
læmmer som det første. Det bliver jo heller ikke mindre farligt af at langt
de fleste kører alt for stærkt.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
news:3e147fae$0$176$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Så vidt jeg ved er det faktisk forbudt at ride på fortovet, da en rytter
> til
> > hest bliver betragtet som en rytter på cykel i færdselsloven, og cykler
> man
> > på fortovet ja så får man en både..........
>
> Jamen det er rigtig nok at det er forbudt at ride dér, men jeg gør det
> alligevel fordi jeg mener det er det sikreste for både min hest og jeg og
> resten af trafikken - og har ofte mødt politiet uden, at de har stoppet
op.
> Men møder jeg en gående eller cyklist viger jeg selvfølgelig for dem og er
> der ingen rabat jeg kan komme ud i må jeg smutte ud på vejen ....
>
> Iben
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 19:37

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
news:3e13949c$0$47416$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Nina Svanholm" <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e1197fe$0$198$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net...
>
> > > >på fortovet ja så får man en både..........hvis det bliver opdaget
> > > >selvfølgelig
> > >
> > > Jammen, så ska' de fange dig først
> >
> > Og det bliver svært .............men vi bliver nok afsløret på
> pletterne
> >
>
> Tjah, men det er da heldigt, at vi ikke har nummerplader på dyrene!
> Endnu!??!?! (Uha!!!)
>
> Og så skal vi vel betale vægtafgift inden vi får set os om...........)

> mvh
> Trond Øyvind Hermansen
>

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 120 point
Dato : 18-03-03 08:46

Hej Birgitta

§ 87. Der må ikke på vej henkastes eller efterlades noget, der kan være til fare eller ulempe for færdslen.

Dette er taget fra færdselsloven. Hvor meget ulempe en gang hestepærer giver, er vel så svært at diskutere, idet nogle vil føle sig forulempet og andre ikke!
Christina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-03-03 09:50

>
> § 87. Der må ikke på vej henkastes eller efterlades noget, der kan være
> til fare eller ulempe for færdslen.
>
> Dette er taget fra færdselsloven. Hvor meget ulempe en gang hestepærer
> giver, er vel så svært at diskutere, idet nogle vil føle sig forulempet
> og andre ikke!

(klip)

Hvis min hest taber et par pærer på rideturen så står jeg altid af og lige med støvlen skubber pærerne ind i rabatten, ved hækken
eller hvor det nu kan ligge uden at genere vildt meget. Hvis det f.eks er i villakvarteret her nede bag vores mark så kører jeg lige
ned når jeg er komme hjem med hesten med en spand og en skovl og samler det op og fjerner det. Pænt ser det ikke ud og det gavner jo
ikke ryttere generelt hvis man bare lader det ligge og flyde.

--

~Hilsen
Annette~

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-03 18:17

Tak for svaret Christina. Spørgsmålet har jo godtnok medført en masse mere og mindre vandede kommentarer. Og ikke rigtig noget konkret. Men tiden er gået, og min lille hund er ved at komme over sin "hestelort-periode" så efterhånden er bæerne vel også til mindre og mindre gene for mig..... Og tak til alle andre, der gad svare.
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-03-03 18:21

Velbekomme
Det er i grunden sært, at det er så svært at finde noget konkret om...jeg surfede længe for overhovedet at finde den lille paragraf!
God dag til dig og den ikke-så-lorte-spisende-hund længere