/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kabel i jord ?
Fra : TGR
Vist : 18056 gange
50 point
Dato : 20-08-06 22:36

Hej. Jeg vil nedgrave et kabel fra huset og over til et skur (ca.5meter), for at få lys derover. Hvor dybt skal det ligge - hvilket type kabel - skal der bruges dækbånd eller skal det trækkes i rør - type ?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 20-08-06 23:10

bare alm instalationskabel
er der fliser over , 30 cm i jorden og dækbånd 10 cm over kablet
er der kun jord over , skal det 70 cm ned og dækbånd 10 cm over kablet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-08-06 02:20

Kablet kan jo ikke komme dybt i jorden hele vejen. Det skal jo op og ned et eller andet sted.

Det er ikke for funktionens skyld at man behøver at grave så dybt. Det er for at beskytte mod overlast fra gravearbejde dyr osv. Hvis du beskytter kablet mekanisk med Jernrør, mursten, fliser eller lignende behøver du bare at lægge det lige under overflade. Med en rigtig støbt betonkanal og fliser over kunne det i princippet ligge ovenpå jorden.

Husk en stålskinne til beskyttelse, hvor kablet går op ad væggen.

Det er praktisk at lægge minsdst en firleder.
Så kan du få en jordledning og en mellemleder med, det kan der nemt blive behov for i fremtiden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-08-06 02:21

Kablet kan jo ikke komme dybt i jorden hele vejen. Det skal jo op og ned et eller andet sted.

Det er ikke for funktionens skyld at man behøver at grave så dybt. Det er for at beskytte mod overlast fra gravearbejde dyr osv. Hvis du beskytter kablet mekanisk med Jernrør, mursten, fliser eller lignende behøver du bare at lægge det lige under overflade. Med en rigtig støbt betonkanal og fliser over kunne det i princippet ligge ovenpå jorden.

Husk en stålskinne til beskyttelse, hvor kablet går op ad væggen.

Det er praktisk at lægge minsdst en firleder.
Så kan du få en jordledning og en mellemleder med, det kan der nemt blive behov for i fremtiden.

Kommentar
Fra : taby

Dato : 21-08-06 05:36

Hej.

Det skal min. 35 cm under terrænhøjde hvis det er mekanisk beskyttet af dækPLADE, og 70 cm under terræn hvis det er dækbånd...

Mvh taby

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-08-06 07:36

Kablet skal være godkendt til nedgravning. Fx er Jem & Fix billig-kabel ikke godkendt til nedgravning - fandt jeg ud af! - men det var billigt!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-08-06 09:48

Hej Alka

Hvem skal godkende kablet, og på hvilket grundlag???

Hvordan ser du, om det er godkendt til nedgravning ??

Mig bekendt har vi afskaffet næsten alle godkendelsesordninger for elmateriel, og erstattet det med fabrikantens/ importørens ansvar.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-06 10:31

tjek fabrikanten og kabeltypen (en bogstavkode) på google. Der ser du, om det er til nedgravning eller ej.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-08-06 11:58

Ja Man skal selvfølgelig følge fabrikantens anvisninger. Men det kan man da ikke kalde en godkendelse.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-06 13:04

Kan du ikke bare trække en wire fra huset til skuret og hænge kablet op deri??

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 50 point
Dato : 21-08-06 20:15

Hej alle,

Det er ene og alene fabrikanten som bestemmer og kablet må graves ned eller ej. Altså har fabrikanten det fulde ansvar for om kablet kan holde til det eller ej.
Kabler i jord skal ligge 35 cm under overflade med en dækplade ca. 10 cm over alternativt skal kablet ligge i et rør eller undet et u-profil.
Hvis man graver kablet 70 cm ned kan man nøjes med at lægge et tyndt markeringsbånd ca. 20 cm over kablet.
Hvis der er nogle der er yderligere interesseret kan man læse mere om dette i § 522 i SB, afsnit 6).

>Til Transsor< Du skrivet at hvis kablet ligger i rør må det ligge lige under jordoverfladen og ikke 35 cm nede!
Hvor i SB er denne undtagelse fra § 522.8.2.1 beskrevet????

Med venlig hilsen
El-Installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-08-06 20:53

alle kabler pvikj er godkendt til nedgravning i dag
35cm som der er skrivet og en stykke dækbånd / anvisningsbånd

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 22-08-06 17:30

>Roth<

Du plejer da ellers at svare helt korrekt?
Du må ikke nøjes med et anvisningsbånd(markeringsbånd), som du kalder det når kablet ligger i 35 cm dybde, det skal nemmelig beskyttes mekanisk, derfor rør,uprofil eller dækplade(det tykke) 10 cm over kablet jf. SB.
Og ja det er rigtigt alle NKTs kabler er godkendt til at ligge i jord, men det gælder ikke alle kabelfabrikanters kabler, mén det er tæt på.

MVH Michael

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-08-06 20:13

Kommentar til Michael

Hvis kablet er ordentlig beskyttet kan det for den sags skyld være over jorden. Jeg kan ikke se noget sted i reglementet at kabler skal graves ned overhovedet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-08-06 20:28

har lige læst den forkerte linie
522.8.2 Kabler i jord.

Note Bestemmelserne gælder ikke for kabler, som kun indeholder strømkredse med en nominel spænding, der ikke overstiger 50 V vekselspænding eller 120 V jævnspænding.

522.8.2.1 Kabler skal lægges i mindst 0,35 m dybde under færdigt terræn.

Note Elleverandøren kan dog stille særlige krav vedrørende tracé og nedlægningsdybde for ledninger, der fører umålt strøm.

522.8.2.2 Kabler i mindre end 0,7 m dybde under færdigt terræn skal beskyttes med rør, U-profiler eller plader.

522.8.2.3 Kabler i mindst 0,7 m dybde under færdigt terræn kan lægges uden kabelbeskyttelse, når der ca. 0,2 m over hvert kabel anbringes et markeringsbånd.

Ved lægning af flere sideløbende kabler i samme kabelgrav kræves kun anbragt ét markeringsbånd midt over kablerne, såfremt afstanden mellem de yderste kabler er højst 0,2 m.

Er afstanden mellem de yderste kabler større end 0,2 m, skal der anbringes markeringsbånd over hvert af de yderste kabler og i øvrigt i et sådant omfang, at den indbyrdes afstand mellem båndene er højst 0,2 m.

522.8.2.4 Ved opføring fra jord til det fri skal kabler i fornøden udstrækning beskyttes mod mekanisk beskadigelse såvel over som under jordoverfladen.

Note Til beskyttelse af kabler ved opføring fra jord til det fri kan anvendes forzinkede jernrør, stålrør, kabeljern eller plastvandrør af polyæthylen efter DS 2119 for et arbejdstryk på mindst 0,6 MPa (6 kp/cm2). Almindelige installationsrør har derimod ikke den fornødne styrke.

alle pvikj kabler er godkendt til jord der dog undtagelser når det er light kabler men så hedder de ikke pvikj

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 23-08-06 20:25

Til Transor,

Naturligvis kan kablet ligge over jorden, jeg har aldrig påstået andet.
Jeg skrev i mit indlæg, citat:
>Til Transsor< Du skrivet at hvis kablet ligger i rør må det ligge lige under jordoverfladen og ikke 35 cm nede!
Hvor i SB er denne undtagelse fra § 522.8.2.1 beskrevet????

Ifølge SB gælder det for kabler i jord at de skal ligge min. 35 cm under jordoverfladen mm.

MVH MIchael

Til Roth,

Jeg vil altid gerne lære fra mig, så sig bare til, hvis der ellers skulle være noget

MVH MIchael
Aut. el-installatør

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-08-06 20:39

at huske sb uden af det er næsten umuligt og bare at fortolke den er et mesterstykke i sig selv
det der er vigtige er principerne og er man i tvivl så kan den heldigvis slå op eller lige emaile/faxe til sikkerheds. at ringe er som at ringe til ringe til tips og få de 7 ringtige

men i denne § 522.8.2.1 er der ingen der kan fortolke den anderledes
skal kablerne graves ned så skal kabler minimum graves 35 cm ned med untagelser længere ned

Kommentar
Fra : fuldfart

Dato : 26-09-06 02:09

...og for god ordens skyld kan folk der ikke lige ved at "SB" står for "stærkstrømsbekendtgørelsen"
og den kan ses her --> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

God fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : TGR

Dato : 04-10-06 21:09

Tak for svaret michaelholm.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 21-09-09 22:37

Jeg ved godt det her er en gammel tråd, du stillede et såørgsmål om, kan man ikke bare spænde kablet op i en wire, desvære er det heller ikke alle kabler der ifølge producenten tåler direkte sollys!!!