/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Sivbrønd i gammel brønd?
Fra : jepperl
Vist : 575 gange
20 point
Dato : 16-08-06 20:18

Hej, vi er ved at svømme over i regnvand omkring vores gamle bondehus med stråtag og vil gerne have gravet dræn ned. Vores nuværende vandforsyning er en 10 meter dyb borring i stedet for den gamle ubrugte brønd umiddelbart ved siden af.
Er det muligt (og lovligt) at lave den gl. brønd om til en sivbrønd til afløb for drænvandet?
Hvis ja, hvorledes og skal der søges om tilladelse?

Venlig hilsen Jeppe

Kommentar
Fra : Musling26

Dato : 16-08-06 20:29

I skal tale med Teknisk Forvaltning i kommunen. De kan fortælle Jer, hvad der er muligt og hvad der er lovligt. Ring derefter til en brøndgraver - han/hun kan evt. komme med forslag til, hvordan I gør.
Mvh.
Musling26

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-08-06 20:33

Jeg er ikke sikker på at det er lovligt at opsamle overfladevand lige ved siden af en boring, men spørg som skrevet teknisk forvaltning.
Drænet kan enhver aut. murermester klare.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 16-08-06 21:38

tænker du på at bruge din gamle brønd til at lede overfladevandet væk i ?

det kunne jeg bestemt ikke forestille mig at det er lovligt.
eks. hvis man får lagt byvand ind i huset SKSL den gamle brønd forsegles så der ikke kan trænge overfladevand direkte ned i grundvandet.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-08-06 23:14

Det er komplet ulovlig, og som Mad_Nuser skriver, krævers nogle brønde forseglet, og alle ubrugte boringer skal altid forsegles med en speciel lerforsegling som brøndborere laver.
Man er forfærdentlig bange for nedsivninger og forureninger direkte ned til vandspejlet.
Desuden er det meget sandsynlig at i nu også får vand fra den samme åre som den gl. brønd fik fra.
Sivedræn er da ikke nogen bekostelig affære, det er da bare at spørge en entrepenør, med en rendegraver, den skal jo slet ikke graves så dyb, netop fordi at jordlagene omkring kan virke som filter og bakteriedræber.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-08-06 09:05

- derudover er det vel ikke væsentligt praktisk at lede vand TIL en gammel vandbrønd - den er jo hvor den er, for at vandet kan løbe til...ikke sive væk.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-08-06 12:45

Uanset lovgivning:
Det er da en ret ufin tanke at lede affaldsvand ned til grundvandet! I det vilde vesten og såmænd også her i landet i gamle dage var det værste man kunne være hestetyv og brøndforgifter. Led vand ud så tæt ved overfladen - og dermed planterødder og bakterier - som muligt for frosten.
mvh
pbp