/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Sele til tremmeseng???
Fra : holzendorff
Vist : 5515 gange
100 point
Dato : 14-08-06 12:27

Hej til jer alle.

Min datter på snart 19 mdr. har fundet ud af at komme ud af sin tremmeseng -og det er for så vidt også fint, men hun "hopper" ud af sengen om natten, går ud af sit værelse og det er jeg ikke glad for.
Både fordi at når hun kravler ud af sengen er der jo næsten en meter ned til gulvet og når hun gør det om dagen lander hun ikke på benene, men på ryggen, på numsen eller med hoved først.
Jeg har også en forstilling om at hun kan komme til skade ved at gå rundt i huset i mørket.
Hun kravler ud i tavshed, men græder enten når hun lander eller når hun er kommet ud i gangen eller køkknet, nok fordi at hun ikke kan finde rundt.

Er det tiden til at skifte tremmesengen ud til en alm. barneseng eller kan man få en slags sele der gør at hun ikke kan komme ud af sengen??

Jeg syntes selv at det er for tidligt at hun skal have en anden seng, men det kan godt være at det bare er mig. Jeg har en forstilling om at hun så vil blive endnu værre at "holde" i sengen, især om aftnen når hun ikke vil sove.

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-06 12:39

Min den ældset søn lavde det samme stunt op til flere gange, jeg fjernede simpelthen tremmerne, så var det ikke sjovt mere, men når din datter gør det om natten kunne man da godt tro, at hun går i søvne?? Hvis du ikke skifter sengen ud, så ville jeg bruge en kajaksele, det er ligesom en pose, og den kan hun sagtens bruge om natten,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-06 13:44

Man bør aldrig spænde børn fast i seler el. lign. medmindre de er under konstant opsyn.

Det tror jeg også det forældrepar jeg kender til, som fandt deres lille søn som var blevet hængt i selen i barnevognen og var død, ville ønske de havde tænkt på noget før....

Du burde snarere begynde at overveje hvad der gør, at din datter ikke sover om natten

Om hun har mareridt, ikke er træt nok fordi hun måske sover for meget om dagen, om hun ikke bryder sig om at være alene på sit værelse o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-06 14:05

kajakseler kan man ikke komme galt afsted med, derfor bliver de også altid brug af dagplejen, den bliver bundet fast til seng/barnevogn 4-6 steder. Selen er ligesm en ærmeløs trøje i overdelen, og en pose fra livet og ned, bagpå, der hvor den bliver spændt fast, er et stort stykke stof, som ligger fast mod underlaget, uden mulighed for at skade barnet

Kommentar
Fra : holzendorff

Dato : 14-08-06 14:10

Vides hvor man kan købe den, eller evt. se den på nettet?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-06 14:17

Citat
kajakseler kan man ikke komme galt afsted med, derfor bliver de også altid brug af dagplejen, den bliver bundet fast til seng/barnevogn 4-6 steder. Selen er ligesm en ærmeløs trøje i overdelen, og en pose fra livet og ned, bagpå, der hvor den bliver spændt fast, er et stort stykke stof, som ligger fast mod underlaget, uden mulighed for at skade barnet

Næ, måske anses den sele for fysisk sikker, men så noget som mange ikke tænker på:

Hvad med det psykiske? Jeg vil vove den påstand, at et barn på den alder, der vågner op og finder ud af, at det pludselig er spændt fast, kan gå i panik og kan medføre problemer med fremover at få barnet i seng, og på sigt med så fatale følger, at det kan resultere i livslange problemer med f.eks. klaustrofobi.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-06 14:27

I denne billedserie kan du se en, meen det ser ud til at den ikke bare kan købes mere

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 14-08-06 14:31

Fy for pokker en masse grimme billeder der er i den serie, det vidste jeg ikke, da jeg søgte på kajakpose, kom der først nogle billeder frem med en baby i selen, men nu hvor jeg prøvede linket igen, var det bestemt ikke lige selen der blev vist som det første. så nu hvor jeg kan se, jeg ikke fik linket med, ved jeg heller ikke om du overhovedet er interesseret i at se den

http://www.hypospadi.dk/Dias/forste/imagepages/image4.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-06 14:32

Så burde samtlige børn vel opleve det på samme måde i barnevognen??

Kommentar
Fra : holzendorff

Dato : 14-08-06 14:44

Ja sikke nogle billeder, men det er nu okay, tak for linket.
Jeg har i mellemtiden fundet en slags sovepose til børn der sparker dynen af sig.
Men den tror jeg ikke at hun kan få foden op på kanten af sengen og på den måde sveje sig ud af sengen... Tror I?
http://www.babysamesbjerg.dk/shop/default.asp?SetLng=1

Kommentar
Fra : holzendorff

Dato : 14-08-06 14:46

Øh forkert link. Er ikke så god til det. Men den kan ses under stofartikler - dyner og puder..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-06 14:55

Den sovepose har faktisk nogenlunde det samme princip som en kajakpose, men hva nu, tror du så hun bare vil tage et hovedspring for at komme ud??

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 14-08-06 14:56

Hej Holzendorf

Om du skifter sengen ud, er op til dig selv. Men for at undgår din datter strejfer om i huset om natten, kan du sætte et gitter op i døren til hendes værelse. Det har jeg selv gjort til min søn. Jeg lagde en gammel madras nedenfor sengen, så slog han sig da ikke så meget. Pga gitteret i døren kunne han ikke komme til skade. Efter et par uger fik han en alm. junior seng. Han står stadig op af og til, men finder oftest i seng selv, når han har hentet den bil eller bamse han åbenbart ikke kunne sove uden.

Kommentar
Fra : holzendorff

Dato : 14-08-06 15:06

Nordsted1:
Jeg tror ikke at hun tager et hovedspring ud af sengen, da hun sætter den ene fod op på sengekanten og med det ben og armene får hun så sig trukket op så hun egenligt ligger på maven på kanten, og så ser det ud til at hun bare vælter ned... Med soveposen på, trór jeg ikke at det kan lade sig gøre...

dortehou: Hvor gammel var din søn da han fik anden seng og? Problemet med mit datter tror jeg vil blive at hun ikke lægger sig til at sove, men vil stå ud af sengen så snart jeg er uden for døren..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-06 15:09

At spænde sit barn fast til sengen minder ret meget om den "lukkede" afdeling med spændetrøje.

Barnet vil da ikke få det godt med at være spændt fast. Det vil gå ud over psyken på det lille barn.

Find ud af hvorfor barnet ikke vil være i sin egen seng. Er hun i dagpleje hele dagen og savner sine forældres omsorg. Der kan være så mange ting til at hun ikke vil være i sin seng. Men at tvinge hende for at I forældre kan få fred og ro er en meget dårlig ide.

Tænk dog på hvordan barnet vil ha' det fremover. Hun fortjener at ha' det godt og så må I som forældre en gang imellem undvære nattesøvnen.

Lås hende endelig ikke fast.

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 14-08-06 15:16

Hej Holzendorff

Jeg tror han var næsten 2 år.
Eventuelt kan du i den blå avis finde en af de senge hvor siden med tremmer kan hæves/sænkes.
Når hun er faldet i søvn kunne du så slå tremmerne ned.

Hvis hun allerede nu kan finde på at stå ud af sengen, tror du så ikke hun snart gør det straks du er ude af døren?

Tror min svigermor stadig har sådan en seng på loftet. Hvor bor du cirka i Danmark?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-06 15:20

Min søn holdt hurtigt op med sine stunts, vi puttede ham hver gang han kom rendende, så var der jo ikke noget sjov ved det.

Hvis det har stået på i længere tid, så ville jeg ikke tøve med at forsøge med den sovepose, nu går vi også den køligere tid i møde, for ellers ser den noget varm ud.

Nu ser det godt nok ud til at kajakposen ikke bare lige er til at finde, men til orientering kan jeg fortælle, at barnet ikke føler sig spændt fast som sådan, barnet kan stadig komme op og sidde med den sele på, og også sagtens bevæge benene, selen sidder fast i et underliggende stykke stof

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-08-06 15:42

Hvad med at lægge låg på?

Der var ikke så mange fine ting for 35 år siden, da min datter var spæd. Og jeg brød mig ikke om de seler, der var dengang. Så jeg hæklede et net til at trække over barnevognen. Sådan et kunne man da også lave til en tremmeseng. Måske noget myggenet? Så slår man to fluer med et smæk.
Hvis det er stærkt nok, så kan prinsessen jo ikke komme ud. Og bliver hun ulykkelig over det, så er jeg overbevist om, at hun bare skal sige et pip, så er mor hos hende..

Kommentar
Fra : holzendorff

Dato : 15-08-06 08:46

Min kære Ans:
Det har INTET at gøre med at mor og far skal have ro og fred eller fordi at vi ikke vil undvære vores nattesøvn!!!
Det er for hendes sikkerhed og søvns skyld!!
Hun har tit sovet i vores seng mellem os, men der har hun svært ved at sove, da hun sover meget uroligt og vågnet hver gang hun vender sig ind i en af os, hvilket gør at hun næste dag er meget træt og uoplagt og så bliver hendes dag ret så ødelagt. Det syntes jeg er syndt for hende. Hvordan har du det efter et par nætter hvor du har sover virkeligt dårligt og så gerne vil fare rundt hele dagen, for det meste uden for, men har bare ikke energi til det....

At hun skulle få det psykisk dårligt over at være i en form for sele, køber jeg bare ikke.
Når hun skal køre i barnevogn, klapvogn, bil og i sin cykelstol, tager hun selv sin sele på som det første når hun kommer i sædet, så vi kun skal spænde/ låse den.

Jeg vil til en hver tid heller have hende spændt fast end at løbe risikoen med at hun skulle komme til skade, så det bliver hun!

Dortehou: Det var mulighed jeg ikke lige var kommet i tanke om, men er der en form for sengehest på, da hun i søvne ruller en del rundt og sover skiftesvis i hovede- og fodenden. (utroligt hvor unger får den energi fra til at være en krudtugle hele døgnet )

Nordsted1: Tror også at selv om at hun får en anden seng, at hun skal have sådan en sovepose, så beholder hun da dynen på. Så må jeg jo bare se til hende i løbet af aftne og natten om hun får det for varmt og tage tøj af indtil temp. passer.

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 15-08-06 09:09

Hej igen

Den seng jeg tænker på, kan den en side af tremmerne hæves/sænkes efter behag. Hvis du ikke sænker den helt, falder hun ikke ud. Men hun kan stadig "planke" den - uden at falde ned på den anden side.
Det er en baby seng - så måske det ikke kan betale sig at investere i en. Inden for overskuelig fremtid skal hun jo nok have en junior seng.

I kan jo også tage kampen op, og simpelthen blive ved med at putte hende hver gang hun står op. Nogle gange tager det ikke ret lang tid før de "fatter" at de SKAL blive liggende, og lægge sig til at sove.

Ak ja - de kære små. Hvad skulle vi dog få tiden til at gå med hvis de ikke gav os alle de spekulationer. Kan selv huske dengang man bare kunne lægge sig til at sove indtil man var udhvilet.

Godkendelse af svar
Fra : holzendorff

Dato : 15-08-06 13:50

Tak for svaret Nordsted1.
Jeg takker for alle de andre gode svar. Som altid en fornøjelse at skrive med jer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-06 14:10

Selv tak