/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lyddæmpende gulvmateriale
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 2281 gange
100 point
Dato : 12-08-06 22:30

Jeg skal til at læge gulv på min 1. sal. Det er direkte ovenpå bjælkerne og jeg ønsker at lave noget lyd/stød-absorberende gulv.

Lige nu forstiller jeg mig lagene nedefra - altså i den rækkefølge de lægges:
1) Kork stykker mellem 5-20 mm hæftet fast på bjælkerne (bjælkerne bugter sig lidt op og ned).
2a) Forskalningsbrædre
2b) gulvvarmeplader
3) Gulvbelægningen som der der skal gåes på.

Er der nogen der har noget alternativ til kork - det skal være noget der ike sætter sig, men også noget der gør at man ikke kan høre at folk går på 1. salen - ned i stuen. Den samlede gulvbelæægning må max være 6 cm tyk aht. fransk dører m.v.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-08-06 00:24

Vi har på betongulv lagt plader af noget grønt papfiltagtigt noget. vi havde 2 kvaliteter:1) ca. 4 mm tyk 2) ca 2 mm tyk. det var i store fliser, som kunne skæres til med en hobbykniv. oven på det kom vi fliser lavet i et kliksystem udført i tynde MDF - plader. Det filtagtige tog rigtigt meget af lyden når man går med sko. den tynde plade og klikfliserne kan købes hos jem & fix.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-08-06 00:57

det A:C omtaler heder termofelt , og kan bruges til svømmende gulv , og må max være 4 mm , ellers vil gulvet skilles af igen
er det svømmende gulv , retter du bjælkerne op , og lægger et spånpladegulv , herpå termofelt og så gulvbræderne

men er det gulv til lægning på strøer , kan du ikke bruge termofelt
det du skal , er at rette bjælkerne op med feks masonitstrimler eller lignende , så bjælkelaget er helt jævnt
du kan købe gummistrimler der er beregnet til at lægge mellem strøer og gulv , de er bedst til at dæmpe lyden
kork som du selv nævner kan også bruges , er bare ikke så effektivt , og må aldrig være tykkere end 4 mm

mvh
bredker - gulvmontør

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-08-06 01:01

Var det ikke en ide at hæfte det stødabsorberende på siden af bjælkerne og skrue forkallingen ind uden på, det gør det noget nemmere at rette gulvet op. Bruger du en tyk forskalling kan det snildt bære gulvet og den eneste direkte kontakt mellem forskalling/gulv og bjælkerne bliver skruerne.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 13-08-06 09:43

Du skal sømme/skrue 1" eller 5/4" på siden af loftbjælkerne, så de bliver rettet op. Derefter lægger du forskallingbrædder til varmepladerne, så gulvspån eller gulvbrædder til sidst. Du isolerer formodentlig i hulrummet og det er den bedste lyddæmper du kan få.
Mokof - gør det selv mand