/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
samling af kraftkabel
Fra : janik
Vist : 7516 gange
100 point
Dato : 12-08-06 11:02

Vi skal have lavet nyt køkken og isoleret ydervæggen med en gipsplade.
Jeg har et kraftkabel der skal trækkes ud til en kogeplade, men den kan ikke nå
ud til gipspladen og jeg kan ikke trække den længere.
Må jeg have en samling imellem gipspraden og ydervæggen og hvis
hvordan?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-08-06 11:15

Nej det må du ikke umiddelbart.
Men du kan lave en lille aftagelig plade så du kan komme ind til samlingen som skal være i en samledåse.

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 12-08-06 11:16

Ja der kan laves en samling. Kablerne skal "svejes" sammen og det skal udføres af en autoriseret elinstallatør.

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 12-08-06 11:35

Her er der lidt fra nogle gør-det-selv sider. Der kan du læse mere om hvad du må og ikke må lave selv...
http://www.boligtorvet.dk/boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/X2D10A2A19BE2C631C1256F810049D85C
http://www.goer-det-selv-el.dk/03_regler_og_love/hvad_maa_forbruger.htm

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-08-06 14:43

Du må ikke samle et kabel i et hulrum som du ikke kan komme ind til.
Det helt rigtige er at trække et nyt kabel.
Sker der uheld med brand, hænger du på den med en samling i et hulrum.
Du kan også trække kablet ud foran gibsvæggen og samle det og derfra trække det nye kabel.

Med v enlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-08-06 15:55

Dit spørgsmål er om du må have en samling i hulrummet. NEJ hvis det bliver skjult
Men kabler kan forlænges efter gaske bestemte regler og materialer så kablet virker som et "helt" kabel.
Endelig kan du måske forsænke dit kraftudtag, så det stadig sidder inde på vægen og der laves en lille kasse uden om kraftudtaget.

Kommentar
Fra : taby

Dato : 12-08-06 16:16

Hej.

Man må gerne samle et kabel i et hulrum. Man må bare ikke gøre det med en dåse og samlemuffe. Samlingen skal udføres korrekt med pressmuffer som lederne samles med. De skal presses af en speciel tang som passer til mufferne. Derefter skal der krympeflex over alle lederne og til sidst et stykke krympeflex udover yderkabben af kablet.

Jeg vil anbefale at du får en elektrikker til at udføre arbejdet - Alternativt er du nødt til at skifte kablet.

Husk i øvrigt også at hvis det er en omfattende ombygning skal alle kontakter i de renoverede rum udføres med jordleder, samt jording af evt. rionet i nyt gulv osv.

Kommentar
Fra : svendsvend

Dato : 12-08-06 22:49

Hej,

Arbejdet skal udføres af en autoriseret el-installatør. Du må ikke lave det selv. Hvis du alligevel laver det selv og huset brænder får du næppe nogen erstatning fra din forsikring - derimod risikerer du at få en retssag på nakken for at erstatte tab for kreditforening og bank.

Den rigtige løsning er at trække et nyt kabel. Hvis der er helt umuligt må der laves en samling i væggen, men kun hvis det er muligt at komme til samlingen bagefter. Det er "fusk" at bruge presmuffer.

Mvh. Svend

Kommentar
Fra : LarsJylland

Dato : 13-08-06 10:22

Hej Svend

Hvorfor er det nu pludselig fusk at bruge presmuffer - Løsningen anvendes af elektrikere verdenen over og er tillige accepteret af Sikkerhedsstyrelsen???

Med forunderlig hilsen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 11:03

Øh NESA har lige her på vejen i forbindelse med ændring fra mast til jord kabling, netop lavet forlængelse af nogle kabler ind til husene.
Det så ikke ud til at være "fuskere"

Kommentar
Fra : janik

Dato : 13-08-06 11:57

Jeg ved godt at jeg ikke må lave det selv men vi har haft en vandskade og kan p.t. ikke få
finde en elektriker til det.
Jeg er så heldig at det er lavet i rør så jeg kan løsne den i væggen
og trække den ud så den kan komme ud til gipsvæggen.
Men må jeg det???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 12:14

Der skal evt. en vinkel på og så ind dåsen hvor dit strømudtag skal sidde.
Inde i dåsen må du godt lave en samling så ledningerne kan nå rundt.
Princippet er bare at det skal kunne inspiceres/repareres/efterspændes uden at skulle brække væggen ned. Husk at forlænge med de samme farver.

Kommentar
Fra : svendsvend

Dato : 13-08-06 12:16

Hej,

Jeg mente ikke at presmuffer generelt er fusk. Hvad jeg mente er, at det er en håndværksmæssigt dårlig løsning at bruge presmuffer i en samling inde i en væg. Så jeg ville til enhver tid trække et nyt kabel eller samle kablet i en dåse i væggen, og sikre mig at der er nem adgang til samlingerne i dåsen bagefter. Også om nogle år, når alle har glemt at der er en samling i væggen.

Presmuffer bliver mig bekendt kun brugt til at samle ledninger, hvor der kan skaffes adgang til samlingerne - enten ved at grave kablet fri af jorden eller ved at klatre på til dem i masten.
Men det er måske kun her i Sønderjylland, at det er sådan

Fakta er, at kun en el-installatør må forlænge kablet (på den ene eller anden måde)

Mvh. Svend

Kommentar
Fra : taby

Dato : 13-08-06 15:40

Svendsvend.

Det er på ingen måde fusk at bruge pressmuffer!!!. Det er en ganske almindelig måde at samle/forlænge kabler i jord og andre svært til gængelige steder. Det skal bare udføres korrekt og af en elektrikker. Jeg tænker ikke på isolerede abiko pressmuffer, men uisolerede muffer fra elpress etc. Derudover selvfølgelig krympeflex over hver leder og til sidst over yderkappen.

Det skulle undre mig meget hvis elektrikkere i sønderjylland skulle være anderledes end andre steder i DK.

Skifter man f. eks. et nedgravet kabel hvis det bliver gravet over? eller et kabel i en hulvæg som en tømrer evt har savet over. I nordjylland ville vi til en hver tid splejse en ny stump kabel i.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-08-06 17:41

det kan kun anbefales du får en elektrikker til det den skal sikkert presses og krympes og det kan ikke anbefales at gører det selv

Kommentar
Fra : scheidelin01

Dato : 02-11-06 17:41

Jeg er selv installatør.
Lyt til Taby. Han har givet et fornuftigt svar.

MVH