/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Huslejenævn
Fra : ksjohansen
Vist : 1056 gange
50 point
Dato : 09-08-06 02:43

Hej

Har huslejenævnet bemyndigelse til at vurdere sager om ejerlejligheder ejet af privatpersoner som udlejere? Og er man "tvunget" til at respektere evt. afgørelser?

Jeg har nemlig set et tal på 300 kr per kvm. per år - det er jo helt utilstrækkeligt i forhold til de udgifter, det koster at have lejligheden...

Accepteret svar
Fra : BXTC

Modtaget 50 point
Dato : 09-08-06 06:01

Hej!

Ja huslejenævnet har fuld bemyndigelse til at vurdere sager mht ejer lejligheder. Man er nødvendigvis ikke tvunget til at følge deres afgørelse da du kan anke sagen til retten, men 9 ud af 10 gange vil retten følge huslejenævnets afgørelse. Jeg skal ikke kunne sige noget mht til lige præcis din sag, men et er sikkert huslejenævnet har bemyndigelse.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 09-08-06 15:02

Huslejenævnets bemyndigelse fremgår af kapitel 6 i Boligreguleringsloven
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20060039629-REGL

Og ja, de har bemyndigelse på alle områder omfattet af loven, herunder fastsættelse af lejens størrelse. Nævnets beslutning kan ankes til Boligretten.

Lejens størrelse afhænger hovedsageligt af det lejedes værdi.
De 300 kr. pr. kvm pr. år som du nævner, lyder godt nok meget lavt, men bedømmelsen afhænger af en række faktiske forhold, særligt det lejedes vedligeholdelsesstand.

Godkendelse af svar
Fra : ksjohansen

Dato : 11-08-06 16:57

Tak for svaret BXTC.