/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Her er jeg så...
Fra : ask_dk
Vist : 1254 gange
40 point
Dato : 25-07-06 14:40

Hej alle

Lad mig starte med at sige at det her er meget nyt for mig og synes på en eller anden måde at det er lidt pinligt,men det vist den eneste måde at få det ud på eller nærmere fortælle andre om det nu når man ikke er særlig god til at snakke om ting som jeg er.

Jeg synes selv jeg har det svært,nok nærmere rent psykisk.

Min barndom har nok ik ligefrem været det man kalder rent ønsketænkning,min far var/er alkholiker,jeg blev slæbt med på bodega når jeg var hos ham i weekenden(boede ik sammen med ham fra jeg var 1½ år)boede sammen med min mor og min storesøster,kan ikke rigitg huske så meget fra min barndom.Kan egentlig kun huske det jeg har fået fortalt også alle de ting som at min søster blev banket synder og sammen af min mor og som jeg på en eller anden måde føler mig skyldig i da det var mig som ofte fik hende ind i balladen fra start af.

Den tid jeg boede sammen med min mor efter at min søster flyttede da hun var 13 og også før det da vi boede sammen,var egentlig heller ikke en dans på roser,min mor hun kunne kun finde mænd som drak og som var nogen store svin...hmm synes det svært at skrive om det her(får lidt tårer i øjnene)..nåå men må videre.Den sidste som min mor fandt var dansk/australier og vi valglte at flytte med ham til australien,det skulle være en stor oplevelse men det var det ikke ligefrem,på de 2 år vi var der boede vi 6 forskellige steder inklusiv et kvindehjem for mødre og deres børn som flygtede fra deres sindsyge mænd.Efter det fandt de sammen igen også selvom jeg var meget imod det(var kun 11 så havde ik rigtig så meget at sku ha sagt åbenbart).Vi valgte at flytte tilbage til danmark som jeg så som en lettelse da alt min familie,mest min søster var her.Tingene blev ikke ligefrem bedre,min stedfar dengang begyndte at tage hårde stoffer og drak stadig og det hele blev mere ekstremt,han valgte at blive bankrøver et par gange og inden han blev anholdt prøvede han også at tage sit eget liv hjemme i vores hus,det eneste jeg kan huske af det er at der stod på væggen med blodige bogstaver "HERES YOURE FUCKING BLOOD MONEY" og at han lå på sofaen med en nål i armen.Han døde desværre ikke af det.Men vi fandt ud af nogen år efter han var blevet udvist til australien at han havde taget sit eget liv.Da jeg fik det af vide var det som der blev lettet en sten fra mit hjerte af fryd.
Ikke mere om det..

Jeg har egentlig et meget godt liv den dag idag,jeg er 25 år,jeg har et barn på 4 år og en kæreste som jeg skal giftes med.

Jeg har bare stadig alle de her frustrationer inde i mit hoved som så desværre går ud over min kæreste som er min nærmeste,det mest når vi går i byen og får os nogle øl at tingene kommer frem i mig,sidst det skete sagde hun dagen efter at hun blev bange for mig og det har jeg det ikke særlig godt med.
Jeg har erkendt jeg har et problem og vil meget gerne af med det men ved ik hvad jeg skal stille op,da det koster alt for mange penge at gå til en psykolog og gratis psykologer er svære at finde.

Så jeg håber at nogen af jer herinde kan hjælpe mig,enten med min hjerne eller komme med nogen gode råd til hvad jeg skal stille op.

I har fået min livs historie,kort fortalt og det eneste jeg ønsker er lidt hjælp.

mvh
ask

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-07-06 14:44

Jeg er i tvivl om ægtheden af - Dit livs historie.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-06 14:52

Sikke en rodet/utryg barndom ungdom du har haft.

Du skal gå til din læge, han/hun kan henvise dig til en psykiater, der er godt nok lang ventetid (som regel) men til gengæld er det gratis. Jeg er sikker på, at det er vejen frem for dig og din lille familie.

Tillykke med det forestående bryllup

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-07-06 15:09

Stakkels dig..................jeg føler med dig.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-07-06 15:36

ja det er ikke nemt, misbrug og omsorgssvigt, er vel hvad det hedder.
Jeg kan ikke rigtig hjælpe dig da jeg ikke rigtig ved med hvad.
Men jeg kan give dig nogle link som du måske kan bruge, til at bygge videre på !

http://www.netpsykiater.dk
http://www.psykologpostkassen.dk
http://www.misbrugsnet.dk
http://www.vold-som-udtryksform.dk/
http://www.manderaad.dk/
http://www.voldmodkvinder.dk/
http://www.lokk.dk/
http://www.social.dk/
http://www.hope.dk/
http://www.addikta.net/
http://www.detgamleerforbi.dk/
http://larsstuck.info-side.dk/
http://www.sitecenter.dk/nyt-liv
http://www.sus.dk/
http://www.sr-bistand.dk/
http://www.par-terapi.dk/
http://www.psykiatrifonden.dk/
http://www.angstforeningen.dk/
http://www.terapinettet.dk/
http://www.kfbu.dk/
http://www.goda.dk/
http://www.patientforeningen-thors-hammer.dk/
http://www.dcaa.dk/
http://www.misbrugscentret.fa.dk/
http://www.counselor.dk
http://www.brugerforeningen.dk
http://www.anonyme-alkoholikere.dk/
http://www.mollen.dk/
http://www.fobiskolen.dk
http://www.psyx.dk/

Rækkefølgen er lidt rodet, men håber at der er noget som du kan bruge !
Mvh Jørgen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-07-06 15:50

Synes desværre ofte, at vi ser helt nye medlemmer der kommer med den slags indlæg for så at forblive tavse

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-07-06 15:54

www.depnet.dk

Moster

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-07-06 15:58

Det kan være at vi igen er med i en TV udsendelse.
"skjult forum"

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-07-06 15:58

Kortoververden , Det må jeg desværre give dig ret i !
Sidder faktisk jævnligt at tænker hvordan det er gået her.
http://www.kandu.dk/spg90486.aspx
Det føles ikke rart når der ikke kommer en tilbagemelding.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-07-06 16:07

Citat
Jeg har bare stadig alle de her frustrationer inde i mit hoved som så desværre går ud over min kæreste som er min nærmeste,det mest når vi går i byen og får os nogle øl at tingene kommer frem i mig,sidst det skete sagde hun dagen efter at hun blev bange for mig og det har jeg det ikke særlig godt med.

Hvordan tager dit barn på 4 år det?

Æblet falder jo sjældent langt fra stammen

Kommentar
Fra : ask_dk

Dato : 25-07-06 16:19

Bare rolig folkens jeg er her for at blive...

Teil:Du må jo mene hvad du vil,men kan sige at det er ikke sådanne svar der vil hjælpe mig.

ans:Mit barn på 4 år han oplever mig ikke når jeg er fuld,jeg har heller ikke fortalt ham om noget om det.Som du siger så falder æblet ikke langt fra stammen men hans opvækst vil være meget anderledes end min egen.Det skal så lige siges at jeg har barn med min ekskæreste men jeg har ham en uge af gangen.

natmaden:tak for alle linksene,jeg skal kigge nærmere på dem.

og sorry folkens fordi jeg ikke lige svarede med det samme,nogen gange tager ting tid..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-06 16:26

aks_dk... selv om du kan få det bedre ved at tale med os kandu'er, så tror jeg alligevel du vil få mest gavn af at tale med en psykriater, indtil du kan få tid hos ham/hende, kan der være den mulig-
hed, at du kan få samtaler hos din alm. praktiserende huslæge

Velkommen på Kandu

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-07-06 16:37

Ja for søren

Velkommen på Kandu

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-07-06 16:52

Hej, ask..
Jeg tror dig gerne, -såmænd... Det lyder som en meget almindelig barndom, du har haft. Den ligner i hvert fald ting, jeg har set og hørt før...

Men der er flere ting i det. Og den første og vigtigste ved du egentlig godt et eller andet sted indeni: Du skal holde op med at drikke. HELT!
Det er ikke sikkert, at DU er alkoholiker. Jeg håber for dig, at du ikke er. Men hvis du IKKE er, så er det ikke særlig svært for dig at droppe øl, vin og spiritus.
Hvis du har problemer med at stoppe, så ER du måske alkoholiker som din far, og måske din mor også... Så skal du have hjælp af lægen. Alkoholisme er en sygdom. Og anlægget for den er arveligt.

Det er det bedste, du kan gøre for din søn og for din kæreste. Og for dig selv.
Men derudover skal du have fat i hjælp til at få bearbejdet alle de ting, du har været ude for. Og det er noget med at starte hos en psykolog. Igen er det nok en god ide at snakke med lægen om en henvisning. Du kommer nok til at betale for det.

Men hvis du beslutter dig for at holde op med at drikke, så kan du få hjælp gennem "Lænken" eller "Blå Kors". Disse steder har også en psykiater eller psykolog tilknyttet, som du kan snakke med.

http://www.blaakors.dk/Default.aspx?ID=87

http://www.laenken.dk/infomaterialer.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-06 17:04

Birgitta... Hvorfor starte hos en psykolog med en egenbetaling, når man kan gå til en psykriater helt gratis??.. ren nysgerrighed altså, ikke nedladende ment

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-07-06 17:09

Citat
Jeg har bare stadig alle de her frustrationer inde i mit hoved som så desværre går ud over min kæreste som er min nærmeste,det mest når vi går i byen og får os nogle øl at tingene kommer frem i mig,sidst det skete sagde hun dagen efter at hun blev bange for mig og det har jeg det ikke særlig godt med.
Jeg har erkendt jeg har et problem

Første skridt er , at du har erkendt du har et problem, det er altid det vigtigste.

Næst efter, vil det jo så være nærliggende at komme med et letkøbt argument om, at så må du jo lade være med at drikke når du ikke kan styre temperamentet

Det var så det.

Og jeg er så en af dem, der absolut ikke vil ynke dig og sige, åh det er også synd, du har haft det så hårdt, og klart at du har det sådan p.g.a. traumer fra din barndom.......for det vil ikke hjælpe dig en disse, snarere fastholde dig i, at der "ikke er noget at sige til din opførsel/adfærd med den opvækst du har haft".

Og så længe du bliver ved med at hænge dig i det, og bruge det som grund/undskyldning når du bliver fuld, kan du ikke hjælpes, sådan er det bare.

Du er nemlig voksen nu, har selv ansvaret for hvilken person du er/ønsker at være. Barndommen er et overstået kapitel, du ikke længere kan bruge til noget som helst, ud over at den ligger et sted i hukommelsen under den kategori der hedder minder...gode som dårlige.

Jeg kender masser af eksempler på mennesker der har haft en ussel barndom, men som i dag er velfungerende stabile mennesker, netop fordi de tog ansvaret for sig selv og ikke bare slog sig til tåls med, at "det er samfundets eller opvækstens skyld".

Og hvis ikke du selv er i stand til at komme ud over det punkt, bør du opsøge din læge der så kan sende dig videre i systemet, så du enten kan slippe af med dine "spøgelser", eller få konstateret, at "spøgelserne" slet ikke er problemet, men kun har været en undskyldning for at temperamentet løber løbsk når spritten går ind (hvilket er meget nærliggende at tro, såfremt du fungerer hensigtsmæssigt når du ikke får noget at drikke)

Måske du synes det lyder hårdt, men mange mennesker er rigtige gode til (måske ubevidst) overspringshandlinger og gode undskyldninger for at bortforklare uheldig adfærd.

mvh dova

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-07-06 17:16

En psykiater og en psykolog er to vidt forskellige ting, psykiateren forholder sig til sygdome og medicinerer sig ud af problemerne, psykologen forholder sig til problemet og forsøger at finde en løsning gennem terapi.

Der er også den mulighed at finde en psykoterapeut, de er meget forskellige og har ofte en anden tilgang til problemerne, men uanset hvad så koster det penge.

Du kan af din læge blive henvist til en psykolog, men der er LANG ventetid

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-06 17:23

Kortoververdenen... en psykriater forholder sig skam også til problemet, du må have været udsat for en dårllig en af slagsen.

Hvis man kommer til en psykoterapeut på et hospital er det også gratis, men stadig, der er lang ventetid.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-07-06 18:03

En Psykiater og en psykolog, er to forskellige ting.

En psykiater beskæftiger sig med sindets diagnosticerbare sygdomme og behandling af disse,
mens en psykolog beskæftiger sig med adfærd og årsager til en adfærd, og kan give nogen redskaber som folk kan "helbrede" sig selv med.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 40 point
Dato : 25-07-06 18:14

Som andre har skrevet før.
Du anerkender problemet.

Men er du klar til at tale om det,
med en fremmed, et er... at skrive herinde,
hvor du kan være anonym.
Og hvis du er det, så husk, at det ikke kun er dig/kæreste/barn
der bliver rodet rundt med. Psykisk altså...
Det kan komme til at gøre rigtigt ONDT
før det bliver godt.

Første skridt, set fra min side
og du selv skriver, der er problemet.
LAD VÆRE MED AT DRIKKE
DA DET FÅR FANDEN OP I DIG.

Kan kun tale af erfaring.

tal med en person/er, der kender til vold/druk i familen.
Du behøver ikke møde op, men kan tale med
dem anonymt, og det kan virkelig lette på det. du
lige, her og nu går rundt med.
Mange gode links, lagt ud.

Hvis de ikke har for travlt, kan jeg anbefale
psykiatriske skadestue i amtet hvor du bor, eller
http://www.anonyme-alkoholikere.dk/
Mener at der også er en Patientforening, der giver
gratis råd, og er gratis at ringe til.
Men kan ikke huske navnet.
Men det er syge, der rådgiver syge, og der bliver ikke lagt fingre imellem

Men kan du ikke klare en sådan SAMTALE, er
du ikke klar til behandling, eller terapi,
da det vil være spild af tid og penge.

Men, det at i er 3, og din alder, gør det hele meget nemmere.
Og TAG LIGE OG TÆNK PÅ, OM DU VIL HAVE, AT DIT BARN SKAL ARVE DIT SIND...
DET ALENE,
BURDE VÆRE DET HELE VÆRD.

HELD OG LYKKE
Herfra.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-07-06 18:20

Godt brølt, sofus!!! Rigtig godt!

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 25-07-06 18:47

Birgitta

Svært, bare at komme IGANG.
Om morgenen, men hvad.
Tager en masse piller, og håber på dagen bliver bedre.

MEN ER DU EN FAMILIE---PÅ 3, og ikke ældre end 25,
så er der chance for, selv den værste.

Men har du gået alene, gennem 20 år eller mere
så havner du sgu som mig.

Masser af hjælp at få......
Men ikke det man mangler.............
Men NÆRHED, af andre.
HVAD ER DET......
Men nu har jeg selv givet op, har nok i min KAT

Og de VERBALE TÆSK,,,JEG FÅR HERINDE.

MEN OPGIVER SGU IKKE, //ikke mere// BARE FOR DET, AT JEG
ER ENE, OM ET MISBRUG, Ha/Ha I MIN KOMMUNE.

Ment venligt.........
Tror jeg

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-07-06 19:46

sofus, det med at have en familie er både godt og skidt. For når man falder i, så falder man dybt! Og den dårlige samvittighed over, hvad man byder dem, man holder af, er ikke til at holde ud... Og så drikker man endnu mere...

DU har trods alt "kun" dig selv at gøre fortræd. Og dermed behøver du ikke at dykke på grund af dårlig samvittighed...

Folk MISTER faktisk både familie og job på grund af druk...

Men jeg synes, det er flot, at du er med på banen -netop fordi du selv har problemerne tæt inde på livet.
Jeg håber bare, at du følger dine egne råd...

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 25-07-06 20:04

Birgitta
Citat
det med at have en familie er både godt og skidt. For når man falder i, så falder man dybt! Og den dårlige samvittighed over, hvad man byder dem, man holder af, er ikke til at holde ud... Og så drikker man endnu mere...

Et STED skal du begynde,
og er der ikke ældre, er der altid håb.

Ellers er "familien" efter min mening selv ude om det.
De kan gå fra manden, til enhver tid, men at holde sammen
NU OM DAGE,,,er vist et MEGET MAGISK ord/forete´else
Men tænkt han er 25 år,,,ingen alder.

Jeg har været på stoffer/druk samme tid/alder.
Men hvorfor,? skulle jeg ikke have det godt med mig selv
jeg er ene, og forlanger INTET af andre.
Bare de lader mig i fred.
Med deres halvt forgæves forsøg på at hjælpe.
Som sagt masser af tilbud,,,
men ikke noget der hedder efterbehandling.
Medmindre det hedder medicin IGEN.
OPGIVER.

Jeg ville personligt ønske, at jeg havde et menneske
medlem af familien tilstede, i sin tid, men NOPE
Men, så var der kammeraterne på den lokale.

Hvilket jeg på intet tidspunkt kan ANBEFALE,,,,,,,,,,,
at tale med, hvis du har problemer DERHJEMME

OK,,,,,man holder altid HOF, ved sådanne ting/sager.
men til hvad nytte,
DE står der sgu ikke, når du mangler hjælp, eller en ØL....

Her stopper jeg, da jeg LIGE skal passe på mig selv
Eller bliver der bare smidt nogle indlæg, jeg ikke vil stå ved en anden dag.

Hej herfra.
INTET PERSONLIGT MENT
MEN.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-06 22:40

Snip snap snude
ingen gider tude.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 27-07-06 01:50

Hej ask.

Hvor langt er du kommet?

Har du funden nogen som du har tillid til, og som vil og kan hjælpe dig med
at få løst dine problemer?

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 02-08-06 10:58

Hey ask_dk og velkommen

Der er blevet linket til en masse steder hvor du kan få hjælp hvis du har et alkohol-problem. Hvis du har et sådan problem så er det op til dig at tage skridtet til at få hjælp. Der er god hjælp at få, til dem der er parate til at tage imod den.

Uanset om du har et alkoholproblem, så har du mødt alkoholisme og stormisbrug i din barndom som indirekte har sat sine spor i din person.

Personligt har jeg mødt alkoholismens bivirkninger igennem familiemedlemmer og venner. Jeg har med står glæde fået hjælp og hjulpet andre igennem Al-Anon.

Jeg kan varmt anbefale Al-Anon.

Citat
Al-Anons formål:
Al-Anon Familiegrupperne er et fællesskab af slægtninge og venner af alkoholikere, som deler deres erfaring, styrke og håb for at kunne løse fælles problemer. Vi tror, at alkoholisme er en sygdom, som hele familien bliver berørt af, og at ændrede holdninger dertil kan fremme helbredelse.
Al-Anon er ikke tilknyttet nogen sekt, trosretning, politisk sammenslutning, organisation eller institution. Al-Anon tager ikke stilling til noget stridsspørgsmål og vil hverken støtte eller bekæmpe nogen sag. Der betales intet kontingent. Al-Anon klarer sig selv økonomisk gennem egne frivillige bidrag.
Al-Anon har kun ét formål: at hjælpe alkoholikeres familier. Det eneste som kræves for at blive medlem er, at et familiemedlem eller en ven har et alkoholproblem.

http://www.al-anon.dk
(De ”frivillige bidrag” går til kaffe og husleje til mødelokalet.)

I Al-Anon er der også noget der heder Alateen som er specielt til børn af alkoholikere. Jeg kender personer der har fantastiske erfaringer derfra.
http://www.al-anon.dk/Alateen_forside.htm#Al-Anons

Hvis du synes at det kan være svært at komme ”ud af busken”, så er der en god og meget anonym mulighed for at se hvordan AA og Al-Anon kan hjælp i cph12 konventer. Der er åbne konventer – alle er velkomne. Der kommer mange fra Al-Anon til disse konventer. Læs nærmere på;
http://www.cph12.dk/index.php

mvh. Dr.Disco

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 02-08-06 12:44

Hej ask_dk.

Jeg har aldrig været til Al-Anon møder, men deltaget via mail, og har her diskuteret lidt med nogle af deltagerne, men nogle af disse bliver ret fordømmende eller fornærmede, når jeg fremfører, at jeg mener, at alkoholisme ligesom mange andre lidelser, er noget der - med den rette indstilling -kan kureres.

Så det som Dr.Disco skriver, at han varmt kan anbefale Al-Anon, vil jeg for mit vedkommende stille spørgsmål ved.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-08-06 13:16

Ja, selvfølgelig kan alkoholisme kureres, -ligesom sukkersyge eller allergi ofte kan kureres. Det kræver "bare", at man overholder en diætplan resten af livet for at sygdommen ikke skal dukke op igen. Og da der er tale om fysiske sygdomme, så spiller "holdningen" ingen rolle, hvis "bare" diæten overholdes.

Rigtig mange sygdomme kan kureres ved at man udelukker usunde elementer fra kost og omgivelser.

Det er jo det med at holde diæten, der volder så store problemer.....

---men ask har nok alligevel forladt os...

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-08-06 13:47

Det har du nok ret i Birgitta !
ask_dk (Almindelig bruger)
Medlemsdato : 25-07-2006
Seneste login : 25-07-2006

Det er frustrende !
------
Det er nemt at stoppe, det svære er, ikke at begynde igen
------
Fortsat god sommer til alle !

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 02-08-06 14:14

Hey igen
– en kommentar til dkwM327og Birgitta kommentar!

Det er klart at der findes personer der ikke har positive erfaringer med Al-Anon, AA eller andre selvhjælps-grupper.

Jeg vil ikke benægte at alkoholisme kan kureres, men selvom alkoholisten bliver ædru eller kureret, så er der både åndelige og følelsesmæssige skader som skal bearbejdes. Det kan man hjælpe sig selv og andre med igennem Al-Anon fællesskabet.

En anden selvhjælpsgruppe er Anonyme Voksne Børn som også bygger på de 12 trin og 12 traditioner. I deres formålsparagraf står det meget præcist hvad gruppen omhandler.

Citat
Anonyme Voksne Børn er et fællesskab af kvinder og mænd der deler erfaring, styrke, håb og kærlighed for at blive raske efter de katastrofale følger af at være vokset op i et alkoholisk eller andet dysfunktionelt hjem.

Det eneste, der kræves for at blive medlem, er ønsket om at komme sig efter følgerne og fortsatte påvirkning af forældrealkoholisme og anden dysfunktionel adfærd.

Vi har indset, at for at kunne leve et liv forholdsvist uden angst, for at udvikle og bevare fortrolige forhold, og for i det hele taget at kunne gå videre i verden med kærlighed og formål, må vi arbejde med de følelsesmæssige og åndelige skader, vi har fået af vores forældres sygdom.

Anonyme Voksne Børn er baseret på AA's 12 trin og 12 traditioner og er ikke tilknyttet nogen trosretning sekt, politisk sammenslutning eller institution. Vi tager ikke stilling til stridsspørgsmål og vil hverken støtte eller bekæmpe nogen uvedkommende sag.

Vort eneste formål er at få det bedre, og at hjælpe andre til at få det bedre.

http://aca-danmark.dk

De vigtigste er at du gør noget for at overkomme din problematik. Der er mange tilbud derude…

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-08-06 15:50

Hvordan er det en kommentar til MIN kommentar??

Jeg har da ikke negative erfaringer med de selvhjælpsgrupper, du nævner...

Og den forening, du nævner kan måske være det helt rigtige for ask.... Hvis han altså vender tilbage hertil...

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 02-08-06 16:30

Hey Birgitta!

Iforhold til kurere alkoholisme.

Det er en ting - noget andet er at arbejde med følgerene der af! Altså forskellen på den fysiske sygdom og de psykologiske følger den påføre pårørende.

mvh. Dr. Disco

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-08-06 19:05

Jamen jeg er da helt enig....

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 03-08-06 12:09

Hej igen Dr.Disco.

Du skriver: "Det er klart at der findes personer der ikke har positive erfaringer med Al-Anon, AA eller andre selvhjælps-grupper."

Min kommentar: Jeg er enig med dig i, at der findes personer der har negative erfaringer
med Al-Anon, AA eller andre selvhjælps-grupper.

Og at der selvfølgelig også personer der har positive erfaringer med Al-Anon, AA eller andre selvhjælps-grupper.

Du skriver også: "Jeg vil ikke benægte at alkoholisme kan kureres, men selvom alkoholisten
bliver ædru eller kureret, så er der både åndelige og følelsesmæssige skader som skal bearbejdes.

Min kommentar: Jeg er enig med dig i, at alkoholisme kan kureres, jeg mener dog at alkoholikeren er holdt helt op med at være alkoholiker, når Han/hun er kureret - altså er blevet helt rask, ligesom mennesker der aldrig har været alkoholikkere.

Og det kan man MÅSKE også hjælpe sig selv og andre med igennem Al-Anon fællesskabet.
Jeg kender for lidt til deres metode for lidt til at udtale mig om det. - Jeg har bare en fornemmelse af, - via den mailkontakt jeg har haft med al-anon-deltagere, - at MAN påstår at alkoholisme er en uhelbredelig og "kronisk" sygdom, som man aldrig slipper af med, uanset hvordan man bære sig ad. - Og det er her jeg er uenig!

Du skriver også: "selvom alkoholisten bliver ædru eller kureret, så er der både åndelige og følelsesmæssige skader som skal bearbejdes."

Min kommentar: Når først alkoholisten er kureret, ( er blevet rask) så har vedkommende
også bearbejdet sine åndelige og følelsesmæssige skader, og så er det et overstået stadie,
opgaven med at blive rask er så dermed overstået.

Jeg mener hermed, at jeg har givet tydeligt udtryk for min mening om dette emne.

Om nogen så er enige, og andre er uenige, det kan jeg da sagtens acceptere,
for det er da en nødvendighed for at leve et godt liv, at man kan acceptere at andre mennesker
har andre meninger, da vi mennesker jo er mere eller mindre forskellige, og ser enhver sag fra forskellige sider.

Og jeg mener også, at enhver har lov til at "forsøge" at påvirke andre til at ændre holdning,
man skal bare undlade at være manipulerende i en negativ retning.

De bedste hilsner til dig og de andre på denne side.
DkwM327

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 03-08-06 13:56

Hey igen igen dkwM327

Jeg bliver nød til at præcisere hvad jeg mente, da du i dine kommentarer bryder min tekst ned så den fremstår uden sammenhæng og kontekst forhold til hvad min pointe er.

Jeg skrev;
Citat
Jeg vil ikke benægte at alkoholisme kan kureres, men selvom alkoholisten bliver ædru eller kureret, så er der både åndelige og følelsesmæssige skader som skal bearbejdes. Det kan man hjælpe sig selv og andre med igennem Al-Anon fællesskabet.

Jeg skrev ikke at alkoholisme kan kureres, men derimod vil jeg ikke benægte at det er muligt.

Det jeg mener med det er, at det ikke har den centrale betydning for den pårørende om alkoholisme kan kureres. Det væsentlige er den pårørendes åndelige og følelsesmæssige skader, han/hun har pådraget sig igennem alkoholisten. Det er konkret det den pårørende har brug for at bearbejde, som han/hun kan gøre igennem Al-Anon fællesskabet.

I dette tilfælde omhandler det primært den pårørende og ikke alkoholistens ”sygdom”.

I forhold til erfaringer med Al-Anon, så er der væsentlig forskel på Al-Anon’s mødegrupper. Ligesom vi mennesker er forskellige. Derfor anbefales det også af Al-Anon at man prøver 4-5 forskellige mødegrupper. På den måde så man får et bredt billede af hvordan de forskellige mødegrupper arbejder, inden man beslutter sig for om det er noget for en eller hvilken mødegrupper passer en bedst. Så med oprigtig god velvilje vil jeg anbefale dig(dkwM327) at prøve nogle andre Al-Anon mødegrupper, evt. nogle der ikke forgår over nettet.

Ellers er jeg enig med dig når du skriver;

”Om nogen så er enige, og andre er uenige, det kan jeg da sagtens acceptere,
for det er da en nødvendighed for at leve et godt liv, at man kan acceptere at andre mennesker har andre meninger, da vi mennesker jo er mere eller mindre forskellige, og ser enhver sag fra forskellige sider.

Og jeg mener også, at enhver har lov til at "forsøge" at påvirke andre til at ændre holdning, man skal bare undlade at være manipulerende i en negativ retning.”

Også de bedste hilsner til dig og de andre…
Dr.Disco

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-08-06 14:35

---Er I sikre på, at jeres disput hører til i dette spørgsmål????

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 03-08-06 14:57

Nej

Men vi har vist lidt misforstået hinanden og så er der en vis træng til at forklare sig

Og som tidliger nævnt er ask_dk, nok væk igen.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-10-06 15:31

Hej ask.... Håber, at du er på rette vej. Jeg er nyt medlem her på kandu. Men har læst de indlæg, der har været. Jeg giver alle ret, der anbefaler dig Al-anon, jeg er selv AA og kan ikke klare mit liv uden AA. Der kan jeg dele styke, håb og erfaring. Ingen gode råd kan få mig på rette køl, men erfaringer fra personer, der har samme sygdom som mig. Alkoholisme er en familie sygdom og selv om du ikke selv er alkoholiker er du ramt via din far og dine stedfadre.og er det der kaldes for "medafhængig". Held og lykke med dit forenhavene. Jeg lever nu 24 timer ad gangen og det virker for mig. goooooo for it Du skal bare vide, at sygdommen alkoholikisme ALDRIG kan helbredes, du vil være syg af den resten af dit liv, men derfor kan du sagtens få et godt og ædru liv og være alletiders forældre for dit lille barn.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-10-06 15:50

Nemlig knh15 !

Men at tyder på at ask_dk var en der blev væk igen.

Velkommen til kandu knh15,

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-10-06 15:55

tak skal du have. Det er trist, at han er væk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-10-06 17:30

Hej, knh15. Velkommen til kandu.

Er Sigurd en pige- eller drengenavn? Jeg har kendt en hund af hvert køn med det navn..
Hvad er han/hun for én?

Vi har rigtig mange engagerede hundemennesker på kandu..

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-10-06 20:20

knh15 - velkommen til!

CamillasmostergladHanne og andre sjåve navne

Kommentar
Fra : ask_dk

Dato : 12-10-06 10:18

Til alle jer der tror at jeg er væk, det har i så også fuldstændig ret i, jeg har læst alle jeres indlæg igennem igen og igen og igen og været inde og kigge på alle de gode links som i har givet mig...jeg har så endelig taget mig sammen til at gå ned til min læge for at få en henvisning til en hjerne vridder...og det gør jeg idag.
ved godt at det er lang tid siden jeg først skrev her, men der er ikke noget der er blevet bedre, så nu har jeg endeig taget den beslutning at gøre noget ved det, ved hjælp af andres hjælp...det nytter åbenbart ikke noget at prøve at gøre det selv eller at gemme det væk langt væk...det har jeg absolut ikke fået noget ud af...

tak for jeres meninger

ask_dk

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-10-06 11:11

ask_dk

Dét lyder godt!

Man kan også kun hjælpes, hvis man selv vil - det dér med at klare det selv....... dét duer sjældent, men det er nok en periode, hvor man "gør sig klar" til at blive hjulpet - ubevidst.

Jeg har selv været dér...

Pøj pøj og godt gået!

Lad os høre, når du synes, der er noget du vil fortælle os - hvordan det går og sådan.

Moster

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-10-06 12:02

Det er en god ting at du kommer videre Ask_dk,
Held og lykke med det.

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 12-10-06 13:23

Godt gået ask. Hvis du først erkender, at du har nået din bund, er du på rette vej, så kan det kun gå fremad, jeg taler bestemt af erfaring.

Har været til læge, psyko og ved ikke hvad, lige meget hjalp det. Først da jeg erkendte, at jeg er alkoholiker og ville gøre noget ved det, kunna andre hjælpe mig. Det var en befrielse og kunne lægge mit liv over til andre og gud som jeg opfatter ham.

Jeg starter min dag men og sige til mig selv. I dag vil jeg være åben, ærlig, posetiv og ædru de næste 24 timer. Det virker for mig, jeg har nu været ædru i 14 måneder, 24 timer ad gangen

God arbejdslyst til dig

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-10-06 16:10

Du ved, hvor vi er hvis du får brug for os...

Kommentar
Fra : ask_dk

Dato : 12-10-06 16:42

Puha så det endeligt overstået, havde sku svært ved at snakke om det til lægen...men jeg fik en henvisning, godt nok til en psykiater som jeg godt ved arbejder med at medinicere sig ud af det og det er absolut ikke det jeg skal, han sagde at der ikke var noget han kunne gøre, pågrund af en hel masse regler, men han sagde hun var god til samtaler, så nu må vi se efter mit første møde her om en lille måned, allerede, om jeg kan bruge det til noget, ellers må jeg sku finde mig en anden læge og prøve der, og har også tænkt over at gå ned i banken og låne en pose penge til en psykolog, hvis alt andet ikke duer...

mange tak for jeres gode indlæg, får sku helt gåsehud nogen gange når jeg sætter mig ned og læser dem...

mvh ask

Godkendelse af svar
Fra : ask_dk

Dato : 12-10-06 16:46

Tak for svaret sofus.dk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-06 17:06

ask_dk... hvor er det dejligt at hører du er kommet videre. Du må ikke droppe psykriateren efter første gang, der skal sommetider flere besøg til, før man er på bølgelængde, en psykriater er bestemt ikke en 2. sortering i forhold til en psykolog, der er mange dygtige imellem.

Held og lykke med fremtiden

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 13-10-06 08:17

Citat
Giv mig sindsro. Mod til og acceptere de ting jeg ikke kan ændre. Ændre de ting jeg kan og visdom til og se forskellen;-)

Det der var godt for mig, behøver ikke og virke på andre.

Men jeg vil fortælle dig det alligevel. Jeg gik også til psykiater, fik bare en recept på benzodiasepiner og blev dybt afhængig af dem også. Fik piller for depresioner og alt muligt. Alt det ændrede mit sind, så jeg blev sløv og inaktiv.

Alle mine depresioner, skyltes at jeg drak og tog piller, det fandt jeg ud af, da jeg begyndte og tale med helt almendelige mennesker, der også var ædru alkoholiker, og havde været det samme igennem som mig.

Jeg vil ikke give dig et råd, men det var ikke psykiater jeg havde brug for, men bare nogle der kunne forstå mit sprog og det kunne de i AA

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 15-10-06 15:13

Hey ask_dk – godt at høre fra dig igen

Det lyder til at du har fundet mod til at tage fat på livet og forsøge at ændre på det du gerne vil ændre på.

Stort tillykke – Det kræver sit at turde gøre det.

De personer som jeg kender som har været den tur igennem, er meget givende og helstøbte personer i dag. Personer jeg beundrer meget for mod, vilje og kærlighed.

Mvh.