/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Skæring af fliser rundt afløb
Fra : Hildepilde
Vist : 8209 gange
20 point
Dato : 24-07-06 12:59

Hej!

Jeg legger fliser i mit badeværelse og det går meget godt... det eneste som ikke går sååå godt er skæring av de fliser som skal ligge rundt afløb og faldstamme.
Selvfølgelig er afløbs hullet firkantet og midt i en flise (Keramisk 40x40). Er det nogen der kan forklare, step-by-step, hvordan man best får lavet et passende hull i flisen til afløbet uden at den knekker???? Jeg har KUN 5 fliser igen... og jeg må ha 3 suksessfulle fliser med hull!!

Finnes det et sted hvor man kan dra, hvor man får hjelp til slikt?

Mvh Hilde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-07-06 13:11

Citat
Skal du lave et hul i en flise, skal du først bore hul med et murbor. Det skal gøres forsigtigt, så flisen ikke ridses. Hullet skal være så stort, at en hultang kan komme gennem hullet og gøre det større.

fra http://www.byggekram.dk/sw732.asp

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 30 point
Dato : 24-07-06 13:22

Og for at bore i flisen så den ikke knækker sætter du noget tape på som du borer igennem. Det forhindrer den i det og også så boret ikke skridder.
Man kan købe et kopbor med hårdmetalsplatter til at bore et større rundthul med, men det koster selvfølgelig lidt.
Det firkantede skal du som Dova siger bruge en kniptang til at nappe forsigtigt af flisen indtil det passer.

Godkendelse af svar
Fra : Hildepilde

Dato : 24-07-06 13:49

Tak for svaret Fijala. Jeg må nok prøve det med et hulbor, jeg har prøvd alt det andre, men de bare faller i stykker... Det var også meget svært at bore i flisen selv om jeg har riktig flise bor... skal det være vanskeligt å komme igjennom?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 24-07-06 14:10

Her på falderebet...
Jeg så en gang et gør det selv trix, inden du borer sæt malertape over hvor du skal bore og udover,, det skulle sikre fine kanter

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-07-06 22:55

Held og lykke med dboringen. Bare tag det stille og roligt og ikke presse for meget så skal det nok lykkedes

Kommentar
Fra : MurerenTyr

Dato : 28-08-06 20:46

Hej. Da det jo er et firekantet hul til risten vil jeg anvende en lille vinkelsliber med en flise klinge i, tegne den nøjagtig op og skære gennem glasuren i den firkant risten skal sidde i og derefter skære igennem diagonalt, først på forsiden og for at komme helt ud i hjørnerne, på bagsiden. Se nu skal der ikke meget til at knække de fire trekant stykker af, når de så er ude kan man finslibe lidt. Det er selvfølgelig let sagt, men det er ikke let, jo for mig jeg lever jo også af at udføren murerarbejde. Mvh. Mureren Tyr