/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
TDC-Domain name servere
Fra : emesen
Vist : 1148 gange
100 point
Dato : 20-12-02 16:19

Jeg har fået en fast IP adresse og fra tdc står der:
Domain Name servere som kan anvendes DNS primær og DNS sekundær
Jeg kører egen server og mit spørgsmål er så kan jeg bruge dette som Domain name service.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 110 point
Dato : 20-12-02 16:59

Hej emesen

En Domain Name Service oversætter dine bogstavs adresser (www.etallerandetdomane.top) til en IP adresse ( i stillen 123.123.123.123) der er tildelt den server der styre lige precis den domain. der kommer løbende nye domains til, og mange eksterende domains flytte måske til andre servere dvs får pludslig ny ip adresse, eller helt bliver nedlagt.

Du kan sagtens køre din egen DNS på din server med det rette software.

Hulmen ligger bare i at "oversættelses listen" skal holdes vedlige med alle de ændringer der sker rundt om verdnen hver eneste minut, og dette kan kun lade sig gøre ved at samarbejde med andre DNS server der ude. De udveksle oplysninger med hinanden om de ændringer de hver især kender til. Så hvorfor dog give sig ikast med det når din abonnoment hos TDC holder en DNS for dig.

Du kan selvfølgelig begynde i det små med at lave en lille DNS selv med de adresser du bruger ofte og sætte den op til at spurge TDCs DNS når den ikke selv har informationen du beder den om. De aller næmmest er at begynde med din servers LMHOST fil ( ligger i windos folderen).

Det med primær og sekunder betyder, at der er 2 servere som kører DNS. Hvis den ene er nede og ikke svarer, så spørger windows automatisk bare den anden.

På dette link kan du finde extensiv information vedrørende DNS - http://www.dns.net/dnsrd/

mvh, Ke'Fir, m.a.

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 20-12-02 17:10

Jo-tak men jeg kører E-smith (linux) server og kan der sætte en masse op, og som jeg tror, kan jeg få den service fra tdc men hvordan? Jeg ved godt at det nemmeste er at bruge eks. gratisdns, men hvis jeg nu kunne gennem tdc - så.
Emesen

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 20-12-02 17:25

Mine undskyldninger. (det var ikke til at se hvilket nivea bruger du er ud fra spørgsmålet). Men da du er Linux kyndig vil jeg nok have givet svaret et nøk opad mht indehold. (kontra brede).

Min kollega siger at "BIND" is the wat to go mht. DNS i Linux.

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-02 17:27

ok jeg vil gumle lidt på dit link
Emesen.