/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Heste på privat grund
Fra : Bizma
Vist : 686 gange
20 point
Dato : 21-07-06 15:32

HJÆLP !

Der står så flot skrevet i loven og det lyder da meget fin :

( I det åbne land er ridning tilladt på veje og (rideegnede) stier i det åbne land - her forstået som uden for byer og skove - med mindre ejeren ved skiltning har forbudt ridning )

Men hvad hjælper det når folk ikke retter sig efter det ?

Vi er ved at være meget trætte af at vores nabo ,hun vil ikke rette sig efter det skilt vi har sat op ( ridning forbudt ) og vi har haft en mand fra amtet til at kigge på vores areal og han sagde at det var ok ,at sætte et skilt op. Det første stykke tid hjalp det da også , men nu er hun så begyndt at trække sin hest igennem vores stykke jord , hvorefter hun standser op og kigger op mod vores hus , derefter går hun samme vej tilbage og hvis hun ikke lige selv har tid til at gå denne tur med sine heste , ja så får hun en anden til at gå nøjagtig samme tur.Vi har forsøgt at sige til dem at de ikke må gå denne vej med deres heste , men så siger de ,at de har lejet et stykke jord ,af den person som har vejret til hans stykke jord ( men så langt går de ikke med hestene ) de går bare igennem og så tilbage , så det er en lodret løgn og vi ved nu at det kun er for at genere os.

Vi har i flere år haft vores stykke jord til at stå i brak og der er kommet mange ville dyr til , dette ønsker vi selvfølgelig at have i fred. Her findes også en fin grus vej og vi har meddelt hende at hun bare kan ride ad denne vej, men det lader ikke til at dette er nok for hende.

Mit spørgsmål er så : hvor skal man henvende sig for at få dette stoppet ? Det er ikke fordi vi har noget imod heste , men vi ved at hvis først hun får lov til at ride igennem , ja så kommer der mange flere og så er der jo ikke meget ro til planter og dyr.Vore hus ligger også på dette stykke jord , så vi kan ikke undgå at se, når nogen går igennem.
Håber der er nogle der kan hjælpe
Hilsen Anne

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 30 point
Dato : 21-07-06 15:48

Måske det var en ide, at skrive hertil, ikke specielt for at få en sag ud af det, men mere for at få vejledning i hvordan du kan bærer dig ad, når personen ignorerer dit påbud

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-07-06 16:22

Mir råd er at ignorere/tie det ihjel

Det er da en irriterende ting at være nødt til at gå den samme vej hver eneste dag, KUN for at chikanere andre ....hvis altså ikke man får respons, for SÅ virker det jo

Lad dem gå med deres heste - lad være med at reagere på det, så vil du se at de lige pludselig stopper, for det er nu engang sjovest at drille nogen der LADER sig drille (barnligt men sandt).
De kigger endda op mod Jeres hus - så selvfølgelig jubler de når de kan se at deres (utroligt barnlige) opførsel, virker...

Prøv at lade som om det rager Jer en høstblomst.

Venlig hilsen Dorthe.

- Normalt ville jeg nok skrive mit sædvanlige 'Tag en god snak over en kop kaffe' - men det har jeg en fornemmelse af ville være nytteløst her.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 21-07-06 21:16

Du skal sætte skilte op med advarsler om at der foregår jagt på dit område. Næste gang de kommer ind skal du sørge for at i skyder helt vildt i alle retninger. Så forsvinder de og kommer ikke tilbage igen. Jeg tror da ikke der er noget forkert i at gå på jagt på sin egen jord....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-06 23:38

Så så Flash, jo det kan der meget vel være:
Kræves jagttegn, våbentilladelse.
Der må ikke skydes i nærheden af beboelse:
§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra
beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.
§ 18. Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er
mindre end 1 ha
"sørge for at i skyder helt vildt i alle retninger" Det er der også lov for, hm
VH Palle Hansen

Mon ikke hvalpen skal kende sin rangorden, og ruskes i nakkeskindet, når den ikke hører efter, eller laver ulykker.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-06 23:55

pallebhansen...det med hvalpen, er det ikke svar du vil give til SACA2??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-06 23:59

Jo, lidt forvirring må der jo være ik ?
Der er jo også muligheden at SACA2?? ser denne tråd, ik ?

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-06 00:23

pallebhansen, selvfølgelig må der være forvirring men jeg tror ikke lige SACA2 kommer forbi heste spørgsmål, hun har vist rigeligt med sin hundeterrorist for øjeblikket ser det ud til

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-07-06 01:15

Du er også en hundeterrorist, kan jeg se på dit billede, eller måske en skødehund.
Pas på jeg ikke kradser.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 22-07-06 21:30

Citat
Så så Flash, jo det kan der meget vel være:
Kræves jagttegn, våbentilladelse.
Der må ikke skydes i nærheden af beboelse:
§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra
beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.
§ 18. Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er
mindre end 1 ha
"sørge for at i skyder helt vildt i alle retninger" Det er der også lov for, hm
VH Palle Hansen

Hmm... Kan man så ikke lave et minefelt? Man kan sikkert stadigvæk finde nogle gamle miner ovre på vestkysten som man kan grave op og så bruge igen.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-07-06 23:45

Det vil de i hvert fald blive glad for på Vestkysten.
Men hvad siger Bizmas Lada til det, men måske kan en sådan russisk kampvogn godt klare det ?

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 23-07-06 22:59

Lada'er er under mange krige igennem tiden blevet brugt til minerydning - de kan snildt holde til hvis Bizma ved et uheld kommer til at ramme på en af minerne. Det vil også skabe respekt hos heste-folket hvis der ryger en mine af et par gange....

Kommentar
Fra : Bizma

Dato : 24-07-06 07:57

Hej igen.
Jeg tror ikke rigtigt at løsningen er at begynde at skyde omkring sig
,her er vi glade for de vilde dyr og de vil helt sikkert blive skræmt væk.
Min mand har dog både jagttegn og også land nok til at kunne gå på jagt , men det er yderst sjælden at jagtgeværet bliver brugt.
Man må kunne løse dette på en bedre og mere lovlig måde.
Ignorere det : Nej det hjælper ikke noget , hun vil da bare fortsætte med at ride den vej. Da hun flyttede hertil for ca. 2 år siden regnede hun åbenbart med ,at man bare kunne ride ,hvor man havde lyst , hun gjorde sig ikke engang den ulejlighed at spørge sig for, på de omkringliggende gårde.
Vi er faktisk rigtig godt trætte af hende og vi må sige at vi aldrig nogensinde har mødt en person som hende ( troede ikke de fandtes )
Ja hvis mine øjne kunne dræbe , så havde hun været død mange gange.
Nå , men vi prøver at tage det helt roligt selvom det er svært, fordi hver gang vi så møder hende , ja så griner hun højlydt.( hyggeligt ikke ) Hun virker som om hun virkelig søger ballade.
Jeg tror at vi vil prøve det som Nordsted1 skrev og så må vi prøve at høre landbetjenten ad , hvad vi kan gøre.
1000 tak til jer alle fordi i var så søde at svare
Mange knus fra Bizma

Godkendelse af svar
Fra : Bizma

Dato : 24-07-06 08:03

Tak for svaret Nordsted1.
Jeg vil prøve dit råd , men det skal lige vente lidt , da de vist nok har ferie.
Hilsen fra Bizma

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 24-07-06 12:27

Hej igen Bizma.

Jeg købte mig ind på dit spørgsmål for at se hvad du er kommet frem til.

Jeg har lige en sidebemærkning....

Citat
Da hun flyttede hertil for ca. 2 år siden regnede hun åbenbart med ,at man bare kunne ride ,hvor man havde lyst , hun gjorde sig ikke engang den ulejlighed at spørge sig for, på de omkringliggende gårde.
Vi er faktisk rigtig godt trætte af hende og vi må sige at vi aldrig nogensinde har mødt en person som hende ( troede ikke de fandtes )

....det KUNNE måske alligevel lyde som om 'en god snak over en kop kaffe' er vejen frem?
Hun er tilsyneladende ny tilflytter - til en ganske etableret lille samfund hvor det, garanteret ikke er nemt at 'blive godkendt', forstå mig ret, det er såmænd ikke negativt ment, vi bor selv i et lille samfund, hvor VI var tilflyttere for mange år tilbage - det kostede MANGE kopper kaffe og megen hyggesnak over hækken, før vi blev set som 'en del af os' - og ikke bare var 'de der Københavnere'.

Måske er det dét der skal til?

Når jeg skriver det her, er det på grund af at du skriver dette:

Citat
Vi er faktisk rigtig godt trætte af hende og vi må sige at vi aldrig nogensinde har mødt en person som hende ( troede ikke de fandtes )

- ovenstående tyder nemlig på, når du bruger 'VI' - at I måske er nogle naboer der har sludret om hende og det problem hun udgør?

Det KUNNE jo tænkes at hun bare vil gøre opmærksom på at hun er der og gerne vil integreres i Jeres samfund / fællesskab? Nogle evner så ikke lige at gøre dette diplomatisk - og jeg må give dig at hun lyder speciel - men det er jo heller ikke alle der kan kunsten at 'gøre sig selv attraktiv / sælge sig selv', uden at det kan komme til at se ud som om det modsatte er ønsket.

Er det mon noget I har taget med i Jeres overvejelser? Ellers er det da et forsøg værd alligevel....dét dér med den kop kaffe (ellers isvand lige nu ).

Helt ærligt - min mening er altså at det er for drastisk at begynde at gå til myndighederne? Husk på at I allesammen gerne skulle være der - måske endda i mange år - sammen! Det er bestemt ikke et sundt grundlag for en harmonisk sameksistens, hvis man er rendt til politiet med sådan et problem.
Selvfølgelig vil landbetjenten da sikkert tage Jeres anmeldelse alvorligt - men tænk over det, for hvad får I ud af at hun får at vide at dér må hun altså ikke færdes?
- ja, måske opnår I at hun stopper med at færdes hvor hun ikke må - og det er selvfølgelig rart for Jer, men.....er det ikke trist at have en nabo som man ved, går rundt og er ked af det / sur - på grund af at man ikke kunne hitte ud af at løse et så banalt problem uden indblanding ad myndigheder?

Vi skal jo allesammen være her - og det skulle vi nok kunne finde ud af uden at ty til så drastiske metoder - ikke?

Nu skriver du osse 'hun' om hende...er hun mon alene? Kan det være ensomhed der får hende til at ignorere Jeres henstillinger?

Ja - prøv at vende det hele om og sætte dig i hendes sted? Nu ved jeg selvfølgelig ikke spor om hende men det gør du - prøv at være hende, i tankerne og ager så ud fra dét

I et lille samfund er det vigtigt at man ikke er konfliktsky, det er vigtigt at man får talt om de problemer der evt. er - og vel at mærke med selve 'problemet' og ikke alle mulige andre, der opstår SÅ nemt intriger osv. i vores små samfund - dette kan undgåes ved at folk 'tør' tale sammen. Og nej - man taber ikke ansigt ved at være dén der sætter kaffemaskinen i gang - tværtimod synes jeg at det er et fantastisk initiativ som gør kaffebryggeren til den 'store'

Måske er det helt hen i vejret, det jeg skriver - men jeg må sige at jeg mener det. Jeg har tænkt meget over dit indlæg hér netop fordi vi selv, for over 20 år siden, var tilflyttere her i vores lille samfund - og jeg ved hvor svært det kan være.

Lidt initiativ kan gøre underværker - men initiativet skal tages før det hele kører op og bliver til en politianmeldelse for 'indtrængen på privat grund' eller hvad det nu måtte være. Når man sidder overfor hinanden kan der komme meget på bordet og måske er baggrunden for denne kvindes opførsel, en ganske anden end I gik rundt og troede...

Held og lykke med det, jeg håber at du, en dag, vil kunne skrive et 'Tip' angående nabostridigheder, hvor du fortæller os at man 'Skal tage en god snak over en kop kaffe, for så kan problemerne løses på fredelig vis'.

Venlige tanker fra Dorthe.

Kommentar
Fra : Stendalhus

Dato : 03-09-07 13:23

Se nærmere på Lov om mark og vejfred §17.

Her står, den som tiltvinger sig adgang til et område, hvor til der ikke er mindelig offentlig adgang kan straffes. Så en politianmeldelse er den rette vej. Husk lige at tage et par billeder af forseelsen til bevis.

At begå selvtægt, ulovlig omgang med våben, tja. Så rider man, som man selv sadler. -Lige i spjældet Vi er jo alle klar over hvad der sker, hvis en indbrudstyv bides af en en hund, der er løs i eget hjem. Hvorledes vil det ikke gå, med udlægning af fælder og minefelter. Nej, det duer kun, hvis man selv vil sove i tremmeseng, på hotel tremmely. Brug loven, men den rigtige.

Er der tale om privat jord, kan et plankeværk eller udplantet hæk måske løse problemet.

Den bedste løsning er dog, der som det kan ordnes i mindelighed. naboer har det trods alt bedst, når de er på talefod.

Mht. vejretten er det såldes, ingen i Riget kan eje et stykke jord, hvor til der ikke er adgang. Det kan simplethen ikke lade sig gøre. Undtagelsen er 5 udstykkede byggegrunde i vestre ende af Sæby, der blev solgt ved vejomlægning, men det er en helt anden sag.

Håber i finder en løsning. I skal trods alt bo der begge to.
Stendalhus.