/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Brillerens - Hjemmelavet
Fra : arne.jakobsen
Vist : 28004 gange
500 point
Dato : 19-07-06 15:59

Hvem har en god reccept på Brillerens? Jeg bruger ret meget af det og er træt af at købe det færdigtblandede. Det må være muligt at lave det selv til en billig penge.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 19-07-06 16:03

- Kog en halv liter vand.
- Lad vandet køle.
- Hæld 1-2 tsk. almindeligt opvaskemiddel i.
- Rør forsigtigt.
- Hæld væsken over i en praktisk beholder, eventuelt en med forstøver på. (Du kan jo f.eks. bruge den tomme beholder fra den seneste brillerens, du har købt).

Har hentet "opskrift" fra DR' hjemme side under rabatten, http://www.dr.dk/dr1/rabatten.

Ved ikke om det virker ordentligt men det er vel et forsøg værd.

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 510 point
Dato : 19-07-06 16:05

Det her skulle kunne klare problemet
- Kog en halv liter vand.
- Lad vandet køle.
- Hæld 1-2 tsk. almindeligt opvaskemiddel i.
- Rør forsigtigt.
Så har du færdiglavet brillerens. Og du har jo en beholder til det, da du har købt så mange flasker færdiglavet

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 19-07-06 16:06

Hehe..
2 mennesker - 1 tanke
Jeg har brugt det og synes det virker ganske fint.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 19-07-06 16:06

Ja jeg bruger Glassex universal, og blander det med lige dele vand og Glassex. Det virker upåklageligt. Der står også på flasken Antistatisk virkning, og afbilledet et tv.
Mvh.Nanahund.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-06 16:09

Hwa koster såen noet Glassex og hvor køver du'et henne?

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 19-07-06 16:41

Jeg køber det i supermarkeder, men hvad det koster husker jeg ikke, men vil tro under 20 kr.
Mvh.Nanahund.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-06 16:45

Er det så pr. liter eller hvad? Meningen var jo at det skulle blive en billig hjemmelavet brillerens. Mon ikke opvaskemidlet i de førstnævnte opskrifter også virker Antistatisk? Det vil jeg da umiddelbart mene.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-06 16:46

En enkelt dråbe opvaskemiddel på brilleglassene. Gnid glassene ind og skyl efter med vand. Tør glassene med en fnugfri klud.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-06 16:48

Glassex er det samme som vinduesrens

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 19-07-06 16:48

Glassex prisen er pr. flaske og der er 500ml i sådan en flaske (jeg bruger det til spejle). Desuden er den antistatiske effekt jo ikke særlig relevant for briller, vil jeg da mene.
Prisen for sådan en flaske Glassex vil jeg også skyde til omkring 20kr.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-06 17:00

Jeg kan sådan set bedre lide ideen med at have en lille sprayflaske med når jeg er væk hjemmefra, det er ikke så nemt eller smaart at have en flaske opvaskemiddel med og det kræver også adgang til skyllevand.

Tænkte på om der var andet man skulle blande i vand/opvaskemiddel-blandingen for at gøre blandingen mere "fordampende"? Propylalkohol f.eks. men evt. hvor meget.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 19-07-06 17:32

Hvis du putter blandingen på en ganske alm. sprayflaske som du har i overskud fra dine mange indkøb af "professionel" brillerens, vil vandet fint spraye ud. Du behøver ikke tilføre noget alkohol, med mindre du vil gøre blandingen frostsikker.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 19-07-06 17:33

Billig brillerens sammenholdt med prisen på et par briller
Her i huset kan vi have en brillerens (den fra optikkeren til ca. 35 kr) i mindst et år, og vi er to brillebruggere.

Vil hellere betale prisen for det, end forsøge med alt andet vidundermiddel.

6000 kr for et par briller ............... 35 kr/2 om året for at kan se gennem dem, synes nu ikke det er særligt dyrt.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 19-07-06 17:37

eller hvad med denne lille sag?? ............. http://www.kandu.dk/Tip11110.aspx

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 19-07-06 17:37

HEJ

HVIS DU HAR PLASTIC "GLAS" I DINE BRILLER SKAL DU PASSE PÅ MED ALLE DE FÆRDIGE MIDLER DER IKKE ER BEREGNET TIL BRILLER, DE KAN VIRKE MATTERENDE.

MVH AG112

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-06 17:38

Tak for svaret MacMadsen. Du får point fordi du taler af erfaring og ikke kun noget der er fundet på nettet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-06 18:23

Jeg kan nu ikke se den store forskel på det pve skrev og så MacMadsen.

Det er hentet fra den samme side

Citat
Jeg kan sådan set bedre lide ideen med at have en lille sprayflaske med når jeg er væk hjemmefra, det er ikke så nemt eller smaart at have en flaske opvaskemiddel med og det kræver også adgang til skyllevand.

Ok, men jeg vidste jo ikke at du skulle være så lang tid hjemmefra, at der ikke var adgang til skyllevand.

Hvis dine brilleglas skal renses så ofte, så må det være billige brilleglas.

P.S køber ikke denne tråd, men jeg synes nu at pve skulle have haft point, da det var den løsning du valgte.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-06 18:32

Citat
Hvem har en god reccept på Brillerens? Jeg bruger ret meget af det og er træt af at købe det færdigtblandede. Det må være muligt at lave det selv til en billig penge.

Er du nu sikker på at det er den rigtige styrke glassene har

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 19-07-06 21:37

Hold da op for mange tips, og hvor er I mange, der bruger unødvendigt forsigtighed og midler!!!

Jeg har lige så netop og for ganske få sekunder siden pudset mine briller med ganske almindeligt postevand, opvaskemiddel og rene fingre, for derefter at tørre dem i et rent viskestykke, der bagefter kan bruges til netop viskestykke.

Ingen grund til alt muligt andet..... Det har jeg brugt siden jeg fik mine første briller for 14 år siden. Dog vil jeg advare mod at bruge køkkenrulle, det ridser glassene - taler ikke af erfaring.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-06 22:46

ans - Læs mit svar til den accepterede kommentar. pve ved IKKE om det virker han tror det blot. MacMadsen taler af erfaring samt følger op på mine spørgsmål. DERFOR. Men det er squ da i øvrigt ikke noget du skal blande dig I. VEL?

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 19-07-06 23:26

Jeg bruger 2½ l. Sprinklervæske til bilen fortyndet med 25 L vand og 1 spiseske opvaskemiddel. Er der ikke plads til så meget, kan forholdet reduseres. Eller bruges til husets vinduer, hvor det også virker upåklageligt uden striber o.s.v. Literprisen er vel ca. 1 krone.
Nallatruk

Kommentar
Fra : and_uden_tand

Dato : 09-10-06 11:20

Du er da en arne.jakobsen, når du bevidst undlader at give den hurtigste de point, som vedkommende har fortjent.