/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
HJÆLP...
Fra : Pigen_17
Vist : 3145 gange
100 point
Dato : 18-07-06 19:29

HJÆLP

Jeg har 2 heste som er bliver irriteret af nogle "fluer" af en eller anden art....
jeg er ikke helt sikker på hvad det er for nogle fluer men jeg ved det ikke er hestebremsere...

jeg har brug for at vide om der er nogen der ved hvordan jeg slipper af med dem???

da de bider mine heste så de ikke kan være nogen steder og får sår...

jeg ved godt der ikke er meget at gå efter, men de ligner fluer, aflange og så er de grå/brune...

jeg håber der er nogen der kender et middel for at få dem væk....

håber i kan hjælpe mig....

så vil jeg blive glad...

hilsen pigen_17....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-06 19:47

Nej, det er rigtigt at det ikke er hestebremser, for de bider nemlig ikke, men lægger kun æg i hestens pels.

men det er sikkert Hesteklæg, nogen ulækre store grimme fluer.

Du kan få noget at smøre på hestene så fluerne ikke kan lide at være der.

Jeg tror det hedder Effol bremseblokker.

Nogen bruger også bentjære.

Men prøv at spørge hos en dyrlæge hvad der er bedst at bruge.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-07-06 20:02

Man kan smøre med hjortetakolie - men mon ikke, der er så skrapt at også hesten bliver generet af det?

Vaxen

Kommentar
Fra : Pigen_17

Dato : 18-07-06 21:42

ok....

jamen er der en anden måde man kan holde dem væk hvis midlerne ikke virker?????

Kommentar
Fra : Pigen_17

Dato : 18-07-06 23:08

Jeg har fundet ud af at det er en flok regnklæge, der plager mine heste.... nogen der har råd til primitive, men effektive midler imod dem....???

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 19-07-06 00:53

Du kunne få fat i nogen specielle dækkener, insektdækkener som hesten nærmest bliver "pakket ind" i.

De beskytter meget mod fluer og bremser.

Eller også bentjære blandet med eddike, og duppe det på på de udsatte steder:
Lysken bringen og benene og maven.

Nogen bruger hjortetakolie, men det stinker forfærdeligt, så der skal ikke bruges ret meget, det er synd for hesten.

Og ellers er den sidste mulighed, at sætte hestene på stald, men det er jo også synd når det er godt vejr.

Men rigtigt, insektplagen er helt ekstrem i år.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Pigen_17

Dato : 19-07-06 01:21

Tak for svaret dova... vi prøver de metoder og ser om de hjælper....

Kommentar
Fra : ZIrka

Dato : 18-04-07 10:58

Man kan ved foderstoffen få noget der hedder Hopoff,
Man bruger det også til køer og det virker.
Det skal afstemmes efter hestens vægt og så drypper men det langs
rygraden på hesten.
så slipper man for udyr.
hilsen Linda

Kommentar
Fra : Stendalhus

Dato : 03-09-07 13:27

Jeg bruger selv følgende blanding i en dispenser (sparydims)

8 dele Ædike
1 del citronsaft
4 dele vand

Det er meget billigere, og lige så effektivt som Effol, der koster ca. 120,- for en lille flaske.

Mvh. Stendalhus.

Kommentar
Fra : Tøzen

Dato : 18-10-07 21:41

De grimme fluer !! er blinde fluer !!
Har jeg fået afvide af min bedste forældre og min forældre

altså de fluer de elsker sådan en lugt enden suger de blod
Ellers kan de ligge æg under hestens pæls

så prøv hør af dyrlægen hva du kan gøre eller i en heste butik
Noget du kan sprøjte på hesten eller få noget til hestens hovede

Det er mit råd hehe