/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jeg søger min oldefar
Fra : Dittemusen55
Vist : 980 gange
200 point
Dato : 15-07-06 23:25

Min oldefar hed Olsen , han var kongelig hof bagermester, det var ham der opfandt sur dejen til rugbrød. Jeg ved detsværre ikke mere om ham, jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig ?
Dittemusen55

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 15-07-06 23:44

hej prøv at spørge her der er meget hjælp at hente.

http://www.dis-danmark.dk/index.asp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-06 00:16

åj ja - og der skal også nok komme nogen til her der ved en del og søger og spørger - så håber du finder din oldefar dittemus55. Har du oplysninger om kone - børn osv - søskende for eks også - vil det være en stor hjælp.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 16-07-06 00:22

Desværre var dine oplysninger ikke nok til at jeg kunne identificere Kongelig Hofbagermester Olsen, men hvor har du slet ikke andre data på ham ?

Og det er vel næppe ham der har været på spil her:

http://www.middelalderinfo.dk/mad.php

mvh

Ejvind (Varla)

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 16-07-06 00:26

Formentlig ikke nogn hjælp, men linket er da et forsøg som jeg håber kan hjælpe dig videre.

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?6,154428,154721#msg-154721

mvh

Ejvind(Varla)

Kommentar
Fra : Dittemusen55

Dato : 16-07-06 07:19

Jeg ved ikke så meget om min oldefar , men det er på min fars side , jo og så ved jeg at min oldefar havde mange børn . Jeg kender ikke fornavnet på min oldefar , det eneste min farmor nogen sinde fortalte var at hendes far var Kongelig Hof Bagermester , jeg har altid troet at det var en historie min farmor bare fortalte , men for nogle år siden sad jeg og så tv lorry og der fortalte de om min oldefar der havde opfundet surdejen til rugbrødet, men på det tidspungt havde jeg ikke tid i mit liv til at finde ud af noget om min oldefar.

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 16-07-06 15:22

hej Dittemusen55.
hvis du har set det i lorry ville jeg da ringe til dem og høre om de ville hjælpe dig med ham
kunne være der var flere oplysninger så.

hilsen johnni.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 16-07-06 18:46

Dine oplysninger er meget sparsomme, og jeg kunne eksempelvis godt have brugt al mulig viden omkring hustru, børn og om muligt andre slægtninge, adresse(r), nogenlunde årstal osv., men så må jeg i stedet "skyde fra hoften".

Kan det eksempelvis være nedennævnte Hofbager ?. Oplysningerne er hentet i FT-1885, hvilket betyder at Hofbageren er født omkring 1845, og dermed synes jeg umiddelbart nok lidt for tidligt født, men jeg er bogstaveligt talt på "herrens mark" med de få oplysninger som du har givet.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Store Strandstræde (Lige numre), Kjøbenhavn St.Annæ Øster Kvarter, Store Strandstræde 10-12,matr.82,83-84 Forhus 1.Sal, 1, FT-1885, C8492
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Ludvig Waldemar Olsen 40 Gift Husfader Hofbager Kiøbenhavn
Magdalene født Boving 38 Gift Husmoder Kiøbenhavn
John Louis Waldemar Olsen 16 Ugift Søn Kiøbenhavn
Esther Olsen 4 Ugift Datter Kiøbenhavn
Gunnar Boving Olsen 1 Ugift Søn Kiøbenhavn
Ellen Svane 18 Ugift Husjomfru Kiøbenhavn
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Må jeg høre nærmere ?
Eventuelt som e-mail til: ejvind@varla.dk

Med venlig hilsen

Ejvind (Varla)