/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Et godt råd...
Fra : ganga
Vist : 525 gange
100 point
Dato : 15-07-06 11:00

Hej..
vi har fået en lille killing, som er meget legesyg.
Vores datter er et par gange blevet kradset af ham (som killinger nu gør). Dette har gjort at hun er blevet nærmest panisk bange for ham.
Hun bryder sig ikke om når han er legesyg. Hun går helt i sort nogen gange. Det er som om at han kan fornemme at hun er bange, og går til angreb.
Vi har fortalt hende, at det ikke går, hvis det fortsætter på denne måde. Dette bliver hun ked af.., dvs. på en eller anden måde.., er hun jo glad for katten.

Håber at I kan komme med et godt råd, - ellers må vi desværre være nødsaget til at finde en anden familie til ham..

På forhånd tak...!!

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 15-07-06 11:04

Hvor gammel er jeres datter og katten???

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 15-07-06 11:20

Vores datte er 6 år, og katten er fra maj i år....

Accepteret svar
Fra : cjaab

Modtaget 110 point
Dato : 15-07-06 11:46

Ja, så kan jeg godt se, at det er lidt svært... Har i prøvet at lade hende lege med katten på måder, hvor katten ikke kan komme til at kradse hende? En pind med en lang snor og et stykke legetøj i enden, er et godt bud. Så kan hun lege med katten og se hvor sjovt det er, uden hun bliver kradset. Og generelt undgå at lege med katten med fingrene. Da den så senere tror at det er iorden at kradse og bide i fingrene. Så ting der involverer en lang snor eller en laser-pointer, vil være mit bud på at vise jeres datter, at katten KAN være sjov at lege med.
En anden ting. Hvis katten også ligger på lur efter hendes tær, så få hende til at gå med hjemmesko i starten. Og lære hende at trampe i gulvet, så der lyder et ordentligt bump, hver gang katten ligger på lur efter hende. Så skulle den meget gerne blive forskrækket, og hurtigt stppe med den slags løjer. En anden god måde at irettesætte en killing og en voksen kat på, er ved hjælp af en vandpistol eller en vandforstøver (indstillet på at sprøjte en stråle). Efter meget kort tid, stopper de med deres forehavende, så snart de bare hører vandet skvulpe i vandpistolen.
Har selv brugt det trick med succes, når min hunkat har haft killinger der kravlede i gardiner og havde andre nøkker for.

Håber i kan bruge dette her til noget

V.H.

Cjaab

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 15-07-06 11:58

Tak for svaret cjaab.
- det var nogen gode råd du kom med.., - vi vil straks begynde at bruge dine gode råd...!!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-07-06 12:09

Alle tiders cjaab men jeg vil lige tilføje at et barn på 6 år jo altså osse skal lære at behandle killingen med omsorg og varsomhed

OG - husk at fortælle hende at hvis hun bruger den laser-pointer, så må hun aldrig lyse killingen i øjnene.

Jaja, jeg ved godt at det ikke er populært at sige men børn skal jo osse lære omgang med dyr - vi har selv haft to små børn sammen med killinger, så jeg ved at børn kan være hårdhændede og det er dér vi har pligt til at træde til og lære børnene ansvar og hensyn.

I øvrigt at det altså bare nogle rigtig gode råd cjaab kommer med - følges de, vil det blive en stor glæde at have killingen og, senere, den voksne kat - men det kræver respekt og den skal være gensidig

Held og lykke til både Jer og missen.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 15-07-06 12:17

Du skriver at katten er fra maj i år.

Hvis den er født i maj måned og taget fra "missemor", så bliver den svær at opdrage. Killinger skal være 12 uger før de må tages fra deres mor. De sidste uger bruger missemor på at opdrage sine unger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-06 12:49

Den kat har I fået alt for tidligt.

Katte skal være 12 uger inden de tages fra moderen.

Og den adfærd du beskriver, er den hvor killingen netop bliver irettesat af moderen.

Så klart nok, den skal afreagere, og gør det på jeres datter som en "billig" erstatning for legekammerater og mor.

Og den adfærd kan katten ske at få resten af sit liv.

Det kaldes playagression og er en adfærdsforstyrrelse der netop ofte kan henføres til killinger der er taget for tidligt fra

Så jeg synes I hurtigst muligt bør finde et sted til katten, hvor der er andre katte som kan lære den hvordan man opfører sig.

Og måske er jeres datter bare ikke til katte, da det er en velkendt sag, at katte fra tid til anden kan finde på at fingere angreb og have kløerne lidt for langt fremme, også selv om det er normale katte.

Det er kattens adfærd, og man kan ikke lære katte at omgås børn på hensigtsmæssig måde, men man kan lære sine børn at omgås katte på hensigtsmæssig måde, og med den adfærd din datter udviser, vil jeg ikke mene kat er noget for hende.

mvh dova

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 15-07-06 12:57

Mange tak for de søde ord! Så må vi bare se om det virker efter hensigten. Vil da meget gerne høre hvordan det går senere, og om i kan få styr på killingen

V.H.

Cjaab

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-07-06 15:41

Av, jeg havde ikke set at katten er så ung - ja, det er for tidligt at tage en killing fra moderen

Helt enig med dova

mvh Dorthe