/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Hub, switch eller router til internetdel~
Fra : Merrald
Vist : 1722 gange
80 point
Dato : 19-12-02 04:38

Vi har lige fået oprettet bredbånd i vores lille hjem, og kunne godt tænke os at få bredt internettet ud på 3 pc'er. Men hvad skal vi bruge: Hub, switch eller

router?? Og skal der laves noget fiks-faks inde hos TDC for at det virker og koster det penge??

Jeg læste en diskussion om hvorvidt man skulle bruge router eller hub, men vidste ikke hvem der havde ret....

Kunne denne løsning evt. virke:
adsl-->hub
hub-->pc1
hub-->pc2
hub-->pc3
?????????

Kommentar
Fra : thuridur

Dato : 19-12-02 07:25

Jeg har ADSL hjemme som deles på 2 computere, men den kan godt deles på op til 4. Min opsætning er følgende.

ADSL -> Router
Router - > HUB
HUB -> PC1
HUB -> PC2

Jeg bruger Cybercity og de behøver ikke at lave noget fiks-faks. De behøver ikke engang at vide at flere computere brugere den samme ADSL.

Håber at det hjælper.

Venlig hilsen,
Iris

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 19-12-02 09:04

Hej Merrald

Hvilken forbindelse er der tale om - gennem Telefon eller TV signalet? Og hvad har du i forvejen fået med fra TDC?
Har du bestilt fast IP?

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 19-12-02 09:12

Her er en glimrende router med 4 ports switch.

Har du fast ip som Rasmus også spørger om ??

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895

/Philip

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 19-12-02 09:15

Og så vil jeg lige minde alsborgit om at holde sig til kommentar, medmindre du er overbevist om dit svar vitterlig er SVARET. Skulle dit indlæg løse problemet kan en "kommentar" også accepteres som svar...

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 19-12-02 09:32

Humlen ligger i det antal faste IP adresser du betaler for.

Fleste ADSL løsninger indholder kun 1 fast IP adresse, og man skal betale ydeligre for hver ekstre adresse.
Nu er det sådan at hver PC (eller retter forbindelse) på internettet skal have sin egen IP adresse.

Fordelen ved router løsningen er, at forbindelsens IP adresse kan deles, sådan at hele dit hjemmenetværk set udefra har denne samme IP addresse.
Routeren har så det der hedder en DHCP, som gør at den tildeler såkaldte "private IP addreser" til dine lokale PC på hjemmenetværket.

Vil man betale for en separat "fast IP adresse" for hver eneste PC er det således ikke nødvendigt med en router. Man kan så koble alle ens PCer til ADSL med en stjerne forbindelse (switch eller hub)

På en hub bliver alle "datatrafikpakker" der kommer ind på en forbindelse sent vidre til alle de andre forbindelse tilsluttet på den. Her råbes der i munden på hindanden, og hver forbindelse skal selv holde styr på om "pakken" er til denselv. En switch er "inteligent" og undersøger hver pakke for kun at sende den ud til den forbindelse der skal bruge den.

om man bruger switch eller hub er idag blot et spørgsmål om pris. Det fleste hardware mærker har idag små (4,5 eller 8 porte) switches i samme eller billiger prisleje end hubs med samme antal porte (omkring 250,-). Sådan har det ikke altid været.

Hvis din TDC adsl er en router løsning skal der ikke laves noget andet fiks faks end at routern skal kunne lave DHCP for alle dine PCer. Er det der imod en ADSL modem løsning kan der kun sidde 1 PC direkte på modemet. Du skal så have et ekstra netkort (omkring 75,-) på denne PC som så sluttes til hub/switch hvor igennem de andre PCer for forbindelse til internetet igennem din gateway (modem PCen) Denne gateway PC skal så have internet sharering (delings)software på sig. Det er indbygget i Windows XP, NT, og 2000 og der findes et hav af disse gateway programer til windows 9x.

Håber du kunne bruge denne mini A-Z

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 19-12-02 09:40

Hej Merrald

Der er frit slag mellem alle de løsninger du foreslår. Inden du beslutter dig bør du dog lave en strategi for hvad du vil med dit internet. Her tænkes på:

1. Samme/forskellig båndbredde for nogle/alle
2. Uhindret/begrænset adgang for nogle/alle.
3. Sikkerhed mod indtrængning udefra.
4. Skal nogle/alle Pc'er nu eller senere bruges til at spille over internettet.

Som du ser er der en del at tage stilling til
Den løsning der giver dig de fleste friheder er uden tvivl en router eller en PC konfigureret som gateway.
Vælger du at konfigurere en af PC'erne som gateway for de andre, skal du blot være opmærksom på at denne PC altid skal stå tændt.
Beslutter du dig for en router er du nødt til at tage stilling til nogle af ovenstående spørgsmål før du kan få en fyldestgørende vejledning.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-12-02 10:55

alsborgit du fatter da vist ikke problemet, sikken en gang pladder at skrive som svar. Har du hørt om forskellige ip-adresser ?
faste og statiske og forskellen på disse ?
Og hvad hvis 2 maskiner på LAN'et har samme ip-adresse kære alsborgit ?? KABOOM
Tak til Kefir for et anderledes kompetent svar.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-12-02 10:56

alsborgit du fatter da vist ikke problemet?
Har du hørt om forskellige ip-adresser ?
faste og statiske og forskellen på disse ?
Og hvad hvis 2 maskiner på LAN'et har samme ip-adresse kære alsborgit ?? KABOOM
Tak til Kefir for et anderledes kompetent svar.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 19-12-02 15:07

Hej Merrald!

For lige at opsumere Kefir's svar, og "oversætte" det i tilfælde af at du måske ikk helt forstår det, kommer der lige et kort resume her:

Du kan i korte hovedtræk lave din forbindelse på to forskellige måder:
1. Flere ip'er - ingen router
Ring til TDC og hør om du kan få flere ip-adresser. Du skal bruge en IP adresse for HVER computer der skal have sin egen adgang til internettet. Hvis dette kan lade sig gøre, skal du bare anskaffe dig en switch eller hub og smide ADSL'en i upload, og dele den ud til de forskellige computere.

2. en ip - en router
Anskaf dig en router og en switch. (evt. en kombineret). De koster omkring 1000,-, eller også kan du leje en hos TDC til x antal kroner om måneden. Her behøver du kun en ip, da routeren sørger for at dele såkaldte LAN-ip'er ud til de forskellige computere, så de kan deles om den ene WAN-ip, hvilket er ip'en du skal bruge til at komme nettet med.

Håber det kunne hjælpe!

MVH Ostemanden

PS. Hvis du stadig er i tvivl mht. hvad ip er for noget, så tænk på det som et hus-nummer. Den vej du bor på kan ikke have flere huse med det samme nummer, så derfor skal den bruge en fordeler, der sørger for at husene for under-numre, så postvæsnet eller andre kan kende forskel

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 19-12-02 15:32

Hej igen

Kefir: Man kan nu sagtens have både modem og router og i særdeleshed når man kører PPPoE.

Ostemand: Du kan sagtens have 100 computere på en IP-adresse du skal blot benytte en gateway. Mange internetspil kræver dog at hver PC har en unik IP. Så i de tilfælde, hvor flere i hjemmet skal spille samtidigt er det nødvendigt med flere IP adresser, uanset om man benytter router eller ej.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 19-12-02 17:36

Den, efter min mening, bedste løsning til foranstående problem, er en Router som for eks EdiMax broadband Router - 4-Port Switch. Som hægtes efter ADSL modemet og
frembyder derefter 4 10/199 switch porte.
Opad_til udbyderen selekteren DHCP optionen, og denne metode tilbydes også ned_a_til. Pcernes netforbindelse sætte simpelhen til automatisk adressering.
Behøver således ikke at ulejlige udbyderen og har samtidigt fordelen at PCen kan flyttes til ander net med de samme betingelser uden at skulle foretage opsætninger i denne forbindelse. Jeg har selv brug for flere altenative forbindelse og har efterfølgende til Routeren hægtet små switches på og har derefter i alt 15 opkoblingsmuligheder, hvoraf jeg indtil nu har benyttet 8 forbindelser simultant.
En af disse forbindelser er forøvrigt en Printerserver som igen giver mulighed for indtil 3 printere.
Mvh

Kommentar
Fra : Merrald

Dato : 19-12-02 21:07

Jeg vil have flere pc'er på nettet, uafhængigt om ingen af de andre er tændt.

Samme hastighed på alle pc'er (Selvfølgelig så hurtig som mulig)

Alle (ihvertfald 2 af dem) på nettet til online spil, bl.a. Counter-strike.

Dvs. at alt jeg behøver er: Router
Kabler
ip adresse til hver maskine
??????

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 19-12-02 21:54

Hej Merrald!

>Jeg vil have flere pc'er på nettet, uafhængigt om ingen af de andre er tændt. <-> Det klarer routeren

>Samme hastighed på alle pc'er (Selvfølgelig så hurtig som mulig) <-> Det sørger en switch for (en SWITCH... ikke en HUB)

Disse to argumenter er nok til at næsten bestemme dit valg. Få en router med evt. indbygget switch!

Til det sidste argument, det mht. online spil, kan jeg anbefale boomtown. Med boomtown får du en 512/512 forbindelse, og det koster 499,- kr. Denne månedspris er incl. Linksys standard router, hvilket er den router jeg bruger, og den er fortræffelig. Ønsker du en billigere forbindelse, udbyder Boomtown også en 256/256 forbindelse som koster 399,- kr. Denne pris er også incl. linksys standard router. Alt dette og meget mere mht. priser etc. kan du læse på http://boomtown.net/adsl/index.php

Håber det ku bruges

MVH ostemanden

ps. en 256/256 forbindelse er fin nok til online gaming, men hvis der er flere der spiller på den samme forbindelse på en gang, vil jeg anbefale en 512/512 forbindelse.

pps. Lige til at svare på dit spørgsmål:
Ja, du skal bruge router, men den får du af boomtown. Ja, du skal bruge kabler, men du får også de nødvendige kabler af boomtown. Et par kabler kommer du nok til at købe selv, men det kan du ringe til dem og spørge om. Deres telefon-nummer er 80801510. Og Nej, du skal ikke købe en IP adresse til hver maskine med denne løsning, da routeren klare ip-udelingen.

Håber det var svar nok!

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 19-12-02 21:57

Det er næsten så nemt, at det er til at græde over!

Med en ganske almindelig "husmands" ADSL forbindelse fra f.eks. TDC har du ikke fået en fast IP adresse, men den skal du egentlig heller ikke bruge til ret meget som privat person.
Du kan f.eks. investere i en D-Link DI-604, som både er en lille nem ADSL router, samt 4 port switch.
Denne har også lidt basal sikkerhed indbygget, da den som standard er levert ned f.eks. NAT aktiv, hvilket gør at din IP på PCen er skjult ude på nettet. Som ganske normalt har den DHCP server indbygget, som automatisk tildeler en IP adresse til dine PCer, når de starter; men du kan selvfølgelig også selv give dem en fast IP - bare husk det rigtige sub-net, samt at pege på routerens IP som gateway.

Sådan en lille sag kan købes for ca. 600,- Kr. - og ikke underligt kan f.eks. TDC ikke lide at tale om det, da de så ikke får ekstra i lommen for hverken flere IP eller for leje af router.

Med hensyn til Switch eller HUB skal du være klar over, at en HUB deler dit interne nets hastighed mellem de aktive porte; hvorimod en Switch giver alle PCer på dit interne netværk den optimale hastighed afhængig af netkort.

Hastighed på Internet har intet med dette at gøre, da den er afhængig af, hvad du laver; hvilke sider du besøger; og endelig belastning på den central du er koblet op mod.

Køb ovenstående; eller den "OldWiking" foreslog, som også er ganske udemærket. Sæt nogle kabler i - og se, hvor nemt det i virkeligheden er. God fornøjelse.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 19-12-02 22:01

Hej igen

Ja, jeg tænkte det nok Det er en god ide at klarlægge sit behov inden man løber ud og køber en router

Når du du vil have et uafhængigt net er en gateway udelukket, det er derfor fornuftigs at kigge efter en router, da den stort set koster det samme som en switch (måske lidt mere).

Da du vil spille med 2 computere samtidigt på den samme internet server er du vist nok nødt til også at have 2 IP-adresser, måske er det allerede indeholdt i dit abonement.

Når du vil have lige meget båndbredde eller mulighed for at stille båndbredden individuelt er et godt valg Linksys BEFSR81 routeren. Det er den eneste router, mig bekendt, i det prislag der understøtter QOS (Qualitity Of Service). Qos er en teknik der sikrer at kvaliteten af det sendte/modtagede er god. Dette er selvfølgelig en rigtig god ide nu hvor så mange taler om internettelefoni. Den største styrke ved Qos er dog at det giver dig mulighed for at dele båndbredden mellem de forskellige computere. Således at den der er koblet op mod den bedste server ikke stjæler alt båndbredden fra de øvrige. Eksempel. En person søger på en god dansk søgemaskine eller sender en mail. Denne person vil typpisk "æde" det meste af båndbredden fra de andre der måske er ved at downloade et eller andet. Dette er en ofte overset faktor, personligt mener jeg at det spiller en rolle når der er mere end 2 computere i et netværk.

Her er et link til den foreslåede router:

http://www.linksys.com/products/product.asp?prid=155&grid=34

Den har 8 porte QOS og koster ca. 1100 kr

Der er mange dygtige mennesker der har svaret dig i dette indlæg. Det bliver spændende at høre andre gode ideer:)

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 19-12-02 22:05

?!?!?

Kommentar
Fra : Merrald

Dato : 20-12-02 00:32

Tak for alle henvendelserne!!!
Det lader til at det er en Router med indbygget switch jeg skal have fat i.... D-Link DI-604 ligner et godt køb, så jeg regner med at det bliver den der løber af med sejren :)

Derudover dejligt at få en rigtig god besrkivelse af dens egenskaber på http://www.intercondata.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=23026
Så mangler jeg bare 55m kabler......

Men hvad for en er billigst: D-Link DI-604 eller EdiMax broadband Router - 4-Port Switch

Søgte under edimax på www.edbpriser.dk, men fandt den ikke......?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 00:43

Hej Merrald

Jeg vil nødigt hælde malurt i bæret, men D-Link DI-604 har fået en meget blandet modtagelse på usenet, måske du burde læse det først. dk.edb.netværk
Jeg kan forstå at det alligevel ikke betyder noget med delingen af båndbredden ? Da kan jeg specielt anbefale dig at kigge på usenet de taler om en topcom fra bilka der koster det samme som D-Linken, men det er selvfølgelig op til dig

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Merrald

Dato : 20-12-02 03:09

Jo, delingen af båndbredden er skam også vigtig... undskyld, glemte at skrive det.

Det vil sige at D-Link DI-604 og EdiMax broadband Router - 4-Port Switch ikke deler båndbredden? Og at TopCom kan de samme ting + dele båndbredden? Hvis det er rigtig må TopCom jo være det bedste valg eller hvad?

Dvs. den Router der skal bruges skal kunne:
1.Dele båndbredden
2. Understøtte DHCP
3. Sikkerhed mod indtrængning udefra.
4. Alle pc'er skal kunne spille over nettet

Har jeg glemt noget???

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 20-12-02 07:56

>Dvs. den Router der skal bruges skal kunne:
>1.Dele båndbredden
>2. Understøtte DHCP
>3. Sikkerhed mod indtrængning udefra.
>4. Alle pc'er skal kunne spille over nettet

Som nævnt i mit sidste indlæg, bruger jeg en standard linksys router. Denne router er fortræffelig, og det er desuden den der følger med til boomtowns abonnoment. Routeren her har også en fire ports switch indbygget, og vil du have det optimale ud af din hastighed, skal du bruge en switch, og ikke en hub, da, som smitty også siger, en switch deler en lige stor hastighed ud til alle brugerne, mens en hub deler forbindelsen.

Men tilbage til Linksys routeren... Den understøtter DHCP, har indbygget firewall, har NAT, og den kan dele båndbredden ligeligt mellem de forskellige brugere... Og mht. spil over nettet klarer routeren også det. Dog er jeg i tvivl mht. om 2 brugere kan på samme tid spille f.eks. CounterStrike, men umiddelbart ville jeg tro det vil kunne lade sig gøre. Du kan læse mere om routeren her: http://www.linksys.com/Products/product.asp?grid=23&prid=20

Mvh Ostemanden

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 20-12-02 09:02

Hej igen "Merrald" og "Ostemanden".

Skønt når der er seriøsitet og en ordenlig tone i svarene. Information om D-Link og EdiMax kan du få på adresserne www.d-link.dk og www.edimax.com EdiMax kan bl.a. købes hos Zitech og routeren står her til ca. 1.000,-
Du kan finde den på www.zitech.dk / Løsdele / Modems & ISDN adaptere

Lidt "malurt" skal der dryppes i bægeret omkring både disse 2 og routeren fra LinkSys! Der er ingen af disse 3 der indeholder en FireWall! De har alle 3 NAT og URL beskyttelse ( børnesikring ), hvor den første gør at man fra internettets side ikke kan se den IP adresse den enkelte PC har internt, man kan alene se routeren. Den anden gør at man kan blokere for adgangen til bestemte hjemmesider, som man ikke ønsker at andre har adgang til; f.eks. kan man blokere de mest kendte pornosider, etc.
Du må endelig IKKE forveksle ovenstående med en rigtig FireWall! Hvis du er ude efter en mere optimal beskyttelse af dine PCer skal du have en kombineret Router/Switch/Firewall. Her er et godt bud Symantec FireWall/VPN Appliance model 100 ( Koster ca. 5.000,- ) Indrømmet er det mange penge, og selvfølgelig kan man anvende en programbaseret FireWall ( det er bedre end ingenting ), men som alle andre programmer, så kan de ødelægges af Virus! En HW FireWall er altid at foretrække - men igen afhængig af behov!.
Begynder du først at kigge efter enheder til at styre balanceret båndbredde, skal du forberede dig på, at det nemt koster lidt mere end mellem 500 og 1000 kr. for en enhed; og så er spørgsmålet om man reelt har behov for det? Personligt vil jeg foretrække FireWall fremfor balanceret båndbredde.

Med hensyn til kabeltræk skal du også tænke lidt længere. Vil du gerne have en "pæn" løsning, så skal du ikke "bare" trække nogle kabler ud over gulvet. Planlæg placering af, hvor du vil have dit ADSL stik ind i huset og fordel så herfra.
I de forskellige værelser vil jeg foretrække at montere et RJ-45 udtag i en dåse, og selve ledningen vil jeg trække i enten kanaler eller montere med clips langs en fodliste. Fra RJ-45 udtaget til PCen vil jeg så bruge et "dropkabel" i passende længde. I den anden ende, dvs. hvor det samles, kan du godt lade kablerne gå direkte i din Switch.
RJ-45 udtag fra LexCom kræver ikke den store teknik at samle, da de kan klemmes sammen med fingrene - så det er nemt at arbejde med. Vælger du at lade dem gå direkte i Switchen i den anden ende skal du bruge en modular-tank til at samle stikkene med her! Noget sværere, da du skal holde styr på 8 små ledere i den rigtige rækkefølge, mens du klemmer det på. Ikke nemt, men efter en 20 - 30 forsøg får man håndelaget! Alternativet er selvfølgelig at montere RJ-45 udtag her også og så bruge drop-kabler ned til switchen. I stedet for dåser ved switchen kan du også montere en lille krydsfelt boks fra f.eks. LK Det er en lille plastkasse, hvor der netop er plads til disse RJ-45 stik.
Nu har du en struktureret og nydelig kabelføring, som ikke er speciel sårbar.

Du har fået en opgave! Den kræver lidt planlægning, men juledagene kan jo også bruges på sådan et lille projekt!
Det kan lyde uoverskueligt at finde rundt i, men når det er lavet ordentligt, så bliver du også glad for det.

En ting som du ikke har nævnt er telefoni! Du kan jo trække telefon med til de forskellige værelser samtidig, og igen fra centralt punkt dele det ud. Har du f.eks. en ISDN/2 forbindelse kan med undernumre til børnere lade dem have deres eget direkte nummer, så du slipper for, at skulle svare på alle opkaldene til dem. Med f.eks. en Fritz! ISDN box kan du dele indgående opkald direkte ud på én eller flere telefoner - uden at det ringer over hele huset. Samtidig kan du blokere for "dyre" opkald fra de samme, da denne ISDN boks kan programmeres til næsten alt. Det kan være næste fase i installationen.

Jeg håber ikke du blev alt for forvirret af ovenstående; men gør dig dine behov klart på forhånd, og prioriter så sikkerhed øverst fremfor andre "smarte" ting.

MVH/ Smitty

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 20-12-02 09:15

Hey smitty!

Jeg vil bare lige supplere med at det ikke er STRENGT nødvendigt at have en router med firewall... Der findes masser af gode programmer, og køber du dem og vil være den pæne, lovlydige borger, kan du i de fleste tilfælde købe licenser til at have det samme program installeret på flere computere, lovligt! Disse licenser plejer ikke at være dyre, og jeg tror ikke at de kommer op på den samme omkostning som med en router med indb. firewall!

Af programmer kan jeg anbefale ZoneAlarm Pro, Norton Antivirus eller McAfee Firewall. Disse programmer er udemærket, selv foretrækker jeg ZoneAlarm Pro! :)

Men ellers se på http://www.edbpriser.dk og søg efter firewall. Der dukker en lang række programmer op, og også routere med indb. firewall og switch.

Så har du det mere at vælge imellem! :)

Håber det ku være til hjælp!

MVH Ostemanden!

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 20-12-02 10:20

Hej Ostemanden;

Enig! Det er absolut ikke strengt nødvendigt at have Router m. FireWall. At producenterne skriver FireWall kapacitet på deres produkter når der er tale om NAT og URL beskyttelse er efter min mening at stramme reklameskruen for meget.
Er man ikke 100% fortrolig med de forskellige begreb kan den almindelige bruger nemt lade sig forlede til at tro, at han har fået mere end reelt er. På den anden side skal man også være klar over, at en software firewall kan angribes - uden man er opmærksom på det.

Med hensyn til programmerne du nævner er jeg helt enig. For den mindre erfarne bruger synes jeg, at Symantec programmerne er et godt valg, da de har en meget enkel og let forståelig opsætning; men smag og behag ......

Piratkopier af programmer! Det er da tåbeligt. F.eks. koster en Symantec Internet Security 2002 590,- Kr. - og det er da vanvittigt at spare de penge, da den giver hjemmebrugeren en ordentlig sikkerhed.

Med hensyn til Routere m. indbygget FireWall og Switch, så er vi på ingen måde uenig om, at der findes mange.
Udover Symantec laver f.eks. D-Link, 3Com, ZyXel sådanne produkter i forskellige prisklasser, men kvaliteten er sandelig også meget svingende. Jeg mener at det er bedre at give lidt mere for en vare, og så få en ordentlig kvalitet.
F.eks. vil jeg ikke anbefale ZyXel! Det har tidligere været et rigtig godt produkt, men desværre har det gennem det sidste år til halvanden faldet noget i kvalitet. Igen skal det være behovene der er afgørende for, hvilken løsning man vælger - og som jeg skrev sidst; hellere bruge lidt penge på sikkerhed end på smarte finesser, som man måske alligevel ikke har et reelt behov for.

I bund og grund tror jeg vi er enige

MVH / Smitty

Accepteret svar
Fra : alsborgit

Modtaget 80 point
Dato : 20-12-02 10:23

Det der er løsningen iflg. diverse indlæg her var jo det jeg skrev i mit SVAR første gang. Så hvorfor er det afvist ???
Til RKL: Jeg var og er sikker på at mit svar er SVARET, så bland dig uden om om jeg vil svare eller kommentere.
Til Zonker: En PC er jo ikke født med en IP addr. så hvis den er sat rigtigt op er det rigtigt, som jeg svarede første gang, at man bare bare smide den på routeren.
Mvh. Jan E. Johansen

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 20-12-02 10:41

Hej Jan E. Johansen;

Ikke at det skal udvikle sig til mudderkastning på nogen måde, men dit første svar var måske en smule kortfattet i forhold til spørgsmålet. Merrald spurgte specifikt om, hvad der skulle bruges for, at det kunne virke. Hånden på hjertet - det svarede du ikke helt éntydigt på. Lad os ikke få dette til at udvikle sig til et point-løb om at komme først med et svar; men meget hellere komme med nogen meningsudvekslinger og gode råd til hinanden. Vi kan alle få behov for hjælp; og så er det da egentlig et meget godt forum at få vendt tingene i.

Du har helt ret i din kommentar til Zonker. En PC er ikke født med en IP adresse; men det er derimod netkortet!
Prøv en dag at sætte et netkort i en PC - uden det er tilsluttet til en DHCP server; så vil du opleve at det faktisk får en IP adresse. I de fleste tilfælde en ikke særdeles brugbar adresse; men den får den.

Med hensyn til det du skrev til RKL, så tyder det på en simpel point-jagt! Jeg har skrevet min holdning om dette. Skal man levere et svar, så skal det som minimum dække alle de spørgsmål der stilles, så modtageren kan bruge det til noget fornuftigt. Hellere bruge 2 minutter ekstra og så få uddybet det man skriver. Det vil du vel også helst selv have, når du en dag stiller et spørgsmål?

Skal vi ikke ALLE koncentrere os om, at hjælpe Merrald mest muligt - og ikke bare kaste mere mudder efter hinanden?

Derfor Merrald: Giv din mening til kende om du vil have yderligere hjælp til noget; og er der nogen du hellere modtager svar fra end andre, så skriv også dette.

MVH / Smitty

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 20-12-02 10:58

Smitty,
Du har fuldstændig ret... Jeg er også temmelig sikker på at vi to er enige. Og jeg er også fuldt ud enig i det du skriver med at de strammer reklameskruen for meget... Og producenterne gør ikke bare det, men de laver faktisk også falsk vare-deklaration. Det vil svare til at du beder om en ægge-fri mayonaise, og ugen efter ligger syg fordi de bare har givet dig den orginale (okay, det eksempel var måske lidt uden for emnet, men alligevel :) ). Og til dig alsborgit... Der siger jeg det samme til dig som smitty sagde til dig! Dit første svar var MEGET kortfattet:

>Hej Merrald
>Der er nok at sætte netstikket til PC'erne i routeren når du kun skal have 4 tilsluttet.
>TDC skulle ikke lave noget på mit ADSL for at det virkede
>Mvh. Jan E. Johansen

Du nævner jo ikke engang ordet ROUTER en eneste gang... eller IP for den sags skyld... Så jeg siger det samme ligesom smitty! Lad os hjælpe Merreald, og ikke forhaste os med at svare, da det ikke vil hjælpe merrald.

MVH ostemanden!

Kommentar
Fra : alsborgit

Dato : 20-12-02 11:34

ostemanden>
Som du selv kan se af det du har med fra mit svar står der netop router (kig igen). Og IP spørger Merald ikke om.
Måske er det kortfattet, men jeg svarer bare præcis på de ting Merald spørger om, ikk?
Smitty>
Jeg er ikke bare ude på point jagt, men når jeg mener at have svaret, er det vel ikke forkert at markere det som et svar
Jeg mener hvis PC'en er sat rigtigt op, som der står i vildledningen fra TDC (hent IP automatisk), så kan det være ligemeget om jeg skriver hvad en IP er og hvad der er af muligheder på diverse boxe.
Mvh. Jan E. Johansen

Kommentar
Fra : mthaulow

Dato : 20-12-02 11:41

En lille komentar

Hvis du skal købe 55m cat5 kabel og det skal også termineres, er det lige før jeg vil foreslå at du kikker på trådløst lan, det er til at anskaffe for en rimelig pris idag.

Så kan du også flytte rundt på dine PC'er som du vil, uden at skulle tænke på kabler

MVH
MThaulow

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 20-12-02 13:32

hej alsborgit!
Okay, sorry! Jeg så ikke at du havde skrevet router... men med dit svar kommer mange spørgsmål, som faktisk er blevet besvaret i de efterfølgene kommentar... DERFOR mener jeg at dit svar er mangelsløst!

Og Merrald, NThaulow har faktisk ret... Hvis der f.eks forfíndes bærbare computere der også skal på nettet, er trådløs netværk en rigtig god ide. Du kan se en Linksys Trødløs Router med 4 ports switch på siden http://www.linksys.com/Products/product.asp?grid=23&prid=415 . De er generelt noget dyrere, men til at betale hvis det er det man vil!

MVH ostemanden, og endnu engang undskyld til alsborgit... Jeg skal nok se mig bedre for næste gang :)

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 20-12-02 14:52

Hej "Alsborgit";

Prøv lige at gøre os alle den tjeneste at læse det oprindelige spørgsmål langsomt og grundigt igennem. Læs så dit første indlæg. Synes du stadig ikke der mangler noget?

Merrald spørger, hvad han skal bruge :
a). Hub, Switch, Router
b). Om TDC skal lave noget i den forbindelse og om det koster penge
c). Om en opsætning m. ADSL til Hub til PC1, PC2, PC3 vil virke

Som jeg læser spørgsmålet, så har Merrald en ADSL linie ind i huset - og intet andet udstyr end sine PCer.
Han har altså ikke noget router han "bare" kan stoppe kablet i. For god ordens skyld kan man faktisk godt få "stand-alone" routere, som ikke har nogen switch indbygget - og så er spørgsmålet, hvordan skal han så dele forbindelse på flere PCer; med mindre han investerer i en selvstændig switch også, eller anden form for gateway.

Derfor "Alsborgit"! Prøv tidens "modedille" - Selverkendelse!!!!

Dit svar berørte ikke de 3 punkter der egentlig blev spurgt om. Derfor skrev jeg min kommentar til dig kl. 10:41

Lad os nu stoppe alt, hvad der bare kan minde om mudderkastning, og koncentrere os om, at give Merrald de bedste råd med på vejen. Er du også med på den linie?

Med hensyn til trådløs net, så er standarden pt. 11 Mbit - enkelte produkter lanceres til 22 Mbit.
Der er lidt langt til de 100 Mbit. nettét normalt kører med internt, så man skal nok også se på behovene for samspil mellem de enkelte PCer hos Merrald inden man træffer afgørelse om kabelført eller trådløs netværk.
Standarden mellem de enkelte trådløse produkter er heller ikke 100% fastlagt, så der kan blive noget med at tingene til at spille, hvis man senere vil udvide på et trådløst net.
Jeg har forstået det sådan, at der primært er tale om stationære PCer der skal kobles op, så derfor tror jeg det er bedst at holde sig til det kabelførte netværk i første omgang. Trådløs er mest anvendelig til bærbare, så man mere frit kan koble sig på, næsten hvor man vil.

Fortsat god dag til alle

MVH / Smitty

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 20-12-02 18:09

Summary til routeren
1:Båndbredden er den ADSL linien nu engang frembyder og som regel deles ligeligt mellem samtidige "simultan'e" overførsler, feks 2 eller flere samtidigt igangsatte downloads.
2:EdiMax Bredbånds Router/Firewall (NAT)/Switch for ADSL/Kabel modem med management port/ tunnel link etc. Zitech 945,-- brutto

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 18:40

Hej Igen

Da du formodes at være ny i netværkssammenhæng er det vist på tide med en præsentatation af de forskellige routertyper

1. Simpel router med 4 porte NAT og DCHP.
2. Som 1 men med 3 porte og en USB port, for plug and play.
3. Som 1 men med trådløs net
4. Som 1 men med VPN, krypteret trafik mellem VPN servere
5. Som 1 men med QOS evt TOS
6. Som 1 men med Net2phone

Der findes varianter af ovenstående men i hovedtræk er det hvad der er at vælge imellem.

NAT, er i grove træk en teknologi der gør at dine PC'ers rigtige IP-adresser ikke er synlige på internettet. Det er derfor sværere at hacke dine computere da man må gætte den rigtige adresse.
DCHP, en teknik der gør (som alsborgit skrev) at dine pc'ere automatisk får tildelt en IP-adresse når de kobles på routeren.

Der er firewall i langt de fleste routere idag, så det vil jeg ikke tillægge større betydning. Lad det være sagt med det samme en firewall er ingen garanti for ikke at blive hacket. Eller sagt på en anden måde vil en dygtig hacker ind på din computer, skal han nok komme ind med eller uden router. Der er heldigvis ikke ret mange privatpersoner der bliver hacket og der er heldigvis heller ikke ret mange dygtige hackere, så din router vil nok "snuppe" de fleste.

Tilbage til routerne.
Jeg kan ikke anbefale dig bare at fare ud og købe den billigste. Jeg vil stadigvæk mene at det er bedre at holde hovedet koldt og finde den der bedst dækker dit behov, selv om den måske koster nogle hundrede mere. Netop D-Link DI-604 er på usenet blevet klantret for at være åben som en si og ikke spære de porte den bliver bedt om. Dette er IKKE nogen kritik af de personer der har foreslået denne router, jeg viste det heller ikke. Det er noget jeg har læst mig til på usenet. Desvære kan jeg ikke linke den til dig da kandu's seneste usenet opdatering er fra d.9/12 og de indslag jeg henviser til er nyere. Har du en newsreader eller outlook express, kan du dog læse dem under dk.edb.netværk Så snakker vi sikkerhed skal du måske netop undgå den.

Almindelige routere deler ikke båndbredden, De fungerer som jeg skrev tidligere ved at den bedste opkobling tager mest af båndbredden. Vil du dele båndbredden kræver det QOS eller TOS, hverken mere eller mindre !
Den router jeg har linket tidligere med QOS koster som sagt lige under 1100 det er ca. 300 kr mere for QOS og 8 porte istedet for 4 Kig evt. her på edbpriser http://edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674757893

Det er dog ikke givet, at QOS er det rigtige for dig. Det kan være at du har langt mere glæde af en USB-port, hvor du kan "snappe" dig på efter behag. Mthaulow var inde på trådløs lan, måske var det noget?

Anyway nu er du blevet præsenteret for mulighederne, det skulle gerne gøre det lidt lettere for dig at vælge

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-12-02 18:51

Go'e gamle wiking :)

Jeg har stor respekt for dine indlæg, men båndbredden deles ikke ligeligt !
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=qos
og
http://www.computerhope.com/jargon/q/qos.htm

Og vi har jo stadig ikke afklaret Merralds behov.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 20-12-02 20:09

Godt sådan ser det umiddelbart ikke ud, og du kan også umiddelbart have ret.
Dine downloads er i virkeligheden datapakker af en bestemt størrelse, lad os antage 2048 bytes
per pakke som en tænkt størrelse.
Hver åben download vil forsøge at sende sin del når der er plads så hvis rummet er til stede og udbyderen eller udbyderne kunne replicere omgående så ville en ligedeling af båndbredden være
tilfældet.
En anden ting er hvad din statistiske melding angår idet der her er tale om gennemsnitsværdier som meget vel kan afvige fra den øjeblikkelige faktiske overførselshastighed.
Det er altså ikke, hverken routeren eller switchen der er afgørende for delingen af båndbredden
men hovedsagelig forholdene omkring processhastigheden i udbyderenes regi.
En lille del kan også tillægges den eller de PC's som fordre den samlede overførsel samt til syvende og sidst kobberledningens kvalitet idet vi her må antage at der kan forekomme gentagelser af overførte datablokke grundet invaliditet.

Kommentar
Fra : Merrald

Dato : 22-12-02 02:54

Hej

Dejligt at se den seriøsitet!!

Jeg vil gerne sige også, for at komme nærmere en løsning, at net-spil inden for husets fire vægge også er en vigtig del. Jeg har set på nogle af de routere som er blevet foreslået, og prisen må helst ikke komme over de 5-700 kr. Vi er ikke velhavende og julen er en dyr tid.
Nu så jeg tilfældigt denne router: Netgear Web Safe Router RP614 Cable/DSL Router / 4-port Switch / 10/100Mbps på www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674737897 og prisen er rigtig god, men har den ikke DCHP? Udover det er det sammenlagt 55m kabel vi har brug for. En på 5m, 20m og 30m. Men hvis man skal have trådløs, så skal der jo 3 trådløse (nye) netkort, udover den dyre router. Mht. routeren er 4 porte mere end rigeligt.

Alt i alt skal den kunne forbinde alle 3 pc'er til internettet og være online uanset om den anden er tændt eller ej.

Skal kunne spille lokalt netværk, samt internet-spil(Counter-strike), det var vist nok DCHP der var vigtigt dér.....

Delingen af båndbredden må nok komme i anden række, hvis det bliver for dyrt.

Og firewall lader åbenbart ikke til at være så vigtigt, da der sandsynligvis ikke er særlig mange dygtige hackere, og at en basis firewall skulle være rigeligt.

Til sidst vil jeg gerne sige at det er en jungle mht. routere og den slags. Alle disse betegnelser som DCHP, QOS og NAT er jo fuldstændig en by i Rusland for mig.....!!

Kommentar
Fra : Merrald

Dato : 22-12-02 02:56

Måske i vil skrive de ting den SKAL indeholde, for at være den rette....?

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 22-12-02 09:27

Lad os lige tage tingene i bagvendt orden.
DCPH er en egenskab som de fleste såkaldte routere besidder og det er at samme enhed er istand til at tildele de enkelte tilsluttede detaget på et lokalnet LAN en særskilt adresse. Har man ikke en sådanne router med i spillet men vælger at sammen føje sit lokale net via en Hub eller en Switch så må man selv configurere hver enkelt PC.
QOS = Quality Of Service taler sådan set for sig selv men er nok mere noget man vælger graden af end en målt værdi af det man får.
NAT = Native Adresses Translation
Er bestemt en router egenskab og er sammes egenskab til at omsætte de enkle LAN deltageres adresser således at en enkelt ip adresse fra udbyderens side kan benyttes til at understøtte forbindelsen mellem samtlige LAN deltagere og udbyderen.
Herunder opstår så også begrebet Firewall.
Uden en Router i opkoblingen til udbyderen og hvor man vil anvende flere PC på samme ADSL forbindelse er alternativet så en
Switch nødvendig, dertil også en aftale med udbyderen om et lignende antal dynamiske adresser fra udbyderen , mod betaling forstår sig.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 22-12-02 11:14

Hej igen

Tjae, julen er en dyr tid så vi er mange der må sætte tæring efter næring
Med den prisramme du har til rådighed, mener jeg at den router du selv foreslår er et godt valg. Du skal dog være klar over at den Kræver et ADSL-modem, men sådan et har du allerede installeret ?
Jeg har læst lidt på den og den indeholder de ting vi stort set alle er enige om er mest nødvendige: NAT, DCHP.
Hvis du selv vil læse lidt mere om den så er der et datablad her :
http://www.shg.dk/files/pdf/240155.pdf

Jeg har bladret lidt efter den på usenet, men har ikke rigtigt kunne finde nogen kommentarer til den, udover en kommentar der er skrevet til dit indlæg. Af en eller anden grund blev den ikke vist her på kandu, så jeg tilader mig at citere JOJ's kommentar

Citat
Hej jeg har lige delt en ADSL netexpresslinie ud til 2 maskiner

Jeg købte en NetGear RP 614 ROUTER med indbygget 4 ports switch
http://www.netgear.com/products/routers/websafefirewall.asp

Kan købes hos SHG http://shg.dk/ for ca. 549 DKK

Jeg synes det er en rigtig god ROUTER
Let at sætte op og kørte efter første forsøg :-)

Så måske er det den du skal have

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 04:52

"Merrald" <Merrald.news@kandu.dk> skrev :

>Vi har lige fået oprettet bredbånd i vores lille hjem, og kunne godt
>tænke os at få bredt internettet ud på 3 pc'er. Men hvad skal vi bruge:
>Hub, switch eller router?

Svaert afhænger af om du har TeleDanmark Bredbånd eller TDC
Internet Bredbånd.

Er det, det første så kan du købe to ekstra ipadresser og kan så
nøjes med en hub eller switch, det sidste anbefales.

Det dur dog ikke, hvis du har valgt fast ipadresse eller har
løsningen fra TDC Internet, så er en router nødvendig.

Du kan selvf. også bruge en router i førstnævnte tilfælde og så
behøver du ikke købe ekstra ipadresser.

--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-12-02 22:40

"Merrald" <Merrald.news@kandu.dk> wrote in message
news:M9bM9.6434$Hl6.656458@news010.worldonline.dk...
> Vi har lige fået oprettet bredbånd i vores lille hjem, og kunne godt
> tænke os at få bredt internettet ud på 3 pc'er. Men hvad skal vi bruge:
> Hub, switch eller router?? Og skal der laves noget fiks-faks inde hos TDC
for at det
> virker og koster det penge??
> Jeg læste en diskussion om hvorvidt man skulle bruge router eller hub,
> men vidste ikke hvem der havde ret....

---
Hej jeg har lige delt en ADSL netexpresslinie ud til 2 maskiner

Jeg købte en NetGear RP 614 ROUTER med indbygget 4 ports switch
http://www.netgear.com/products/routers/websafefirewall.asp

Kan købes hos SHG http://shg.dk/ for ca. 549 DKK

Jeg synes det er en rigtig god ROUTER
Let at sætte op og kørte efter første forsøg
--
Fjern "NEJ-TAK" i adressen ved e-mail svar
Med hilsen
Jens

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 14-07-03 10:22

Hej Merrald, ved godt at det er møg langt tid siden (faktisk 7 måneder), man fandt du egentligt ud af noget? Hvis ja, hvad valgte du? Og hvem overbeviste dig? Er bare lidt nysgerrig

MVH Ostemanden!

Kommentar
Fra : Merrald

Dato : 14-07-03 14:28

Ja, det gjorde alle vel. Men nok mest min bror som er en IT-nørd... Han bestilte router, kabler og alt det halløj for os... Så nu kører det som smurt herhjemme og alle 3 computere er på nettet. FEDT! Men rart at der var så mange der ville hjælpe.

Mvh
Merrald