/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Ejendomsavance
Fra : pve
Vist : 1751 gange
200 point
Dato : 10-07-06 10:21

Overvejer at sælge en ejendom under virksomhedsordningen i forbindelse med planlagt pension på sigt.

Er der nogen der kan hjælpe med reglerne. Har kunnet det en gang men er blevet lidt rusten. Især er jeg ikke sikker på ejertidsnedslag mv. - mener der er kommet nye regler ?

Er der evt. nogen der har nogle modeller som kan bruges ?

PS. hvis det har relevans er der tale om butikslokaler som ikke er anvendt til beboelse og ejendom er købt i 1990.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 10-07-06 11:45

Hej. Med al respekt for hjernerne i dette forum, så vil jeg klart råde dig til at spørge en advokat eller revisor med speciale i den slags! Det kan gå hen at dreje sig om en pæn sjat penge, og gør du det ikke på den bedste måde, ville det jo være bittert, ikke?

Mvh.

Ulle

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 200 point
Dato : 10-07-06 12:07

Hvis boligen udelukkende har været benyttet til erhvervsmæssig formål skal du betale skat af fortjenesten ved salg, jf. ejendomsavancebeskatningsloven § 1.
Fortjeneste opgøres efter ejendomsavancebeskatningsloven § 4. Anskaffelsessum opgøres i dit tilfælde (da ejendommen er erhvervet før 19. maj 1993) som ejendomsværdi pr. 1. januar 1993 plus 10% jf. § 4 stk. 3. Du kan endvidere regulere summen efter §4A med 7,7% da den er erhvervet i 1990.
Afståelsessummen omregnes til en kontantværdi efter §4 stk. 4
Endvidere vil du blive beskattet af genvundne afskrivninger såfremt du har afskrevet på ejendommen.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 10-07-06 13:12

Jeg glemte dog lige at sige, at for at være 100% sikker bør du nok få en revisor til at kigge det i gennem. Hvis du har eget firma har du jo en revisor i forvejen, og han vil nok gerne hjælpe.

Ellers kan du få et bindende ligningssvar fra SKAT. Det koster lidt penge (jeg kan ikke lige på stående fod huske hvor meget), men du kan læse mere om det på SKAT's hjemmeside.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-07-06 13:36

Ejertidsnedslaget er under udfasning. Jeg kan ikke lige huske om det er helt udfaset, eller om du stadig kan få et mindre nedslag.

Bindende ligningssvar koster 300 kr.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 10-07-06 16:44

Tak for svaret MacMadsen,

Skal jeg bruge ejendomsvurderingen 1993 eller kan jeg ikke vælge anskaffelsessummen hvis denne er højere ?

Til Paulus1:
Jeg er med på at ejertidsnedslaget er under udfasning, mener der forsvinder 3% pr. år frem til 2008 hvorefter det er 0.

Det jeg er mest i tvivl om, er nu efter MacMadsens svar oplysninger omkring de 10.000 pr. år - kan disse tillægges anskaffelsessummen ubegrænset fra 1993 og frem til året før salgsåret eller er der også begrænsninger her ?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-07-06 17:02

Der er 4 mulige "indgangsværdier" i hehhold til EBL:
1. Anskaffelsessummen
2. Ejendomsvurderingen 1993 + 10%
3. Ejendomsvurderingen 1993 + 10% + halvdelen af forskellen op til vurderingen 1996
4. En særlig § 4 B vurdering

Der er frit valg mellem de 4 metoder (de fleste har dog ikke en § 4 B vurdering).

Tillægget på kr. 10.000 pr. år gives for hvert ejerår, bortset fra afståelsesåret. Eneste begrænsning er, hvis du har afholdt vedligeholdelse/forbedring på ejendommen, som ikke er fratrukket løbende - så begrænses dette fradrag ved opgørelse af anskaffelsessummen med 10.000 kr. tillægget.

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 12-07-06 09:29

Tak for svaret MacMadsen.

Jeg har givet MacMadsen point for det bedste svar da han var den første samt den der kom med flest henvisninger til loven som jeg kunne studere nærmere. Endvidere var jeg ikke klar over reguleringen på 7,7%.