/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Kan skorsten repareres?
Fra : cristian2
Vist : 5453 gange
50 point
Dato : 09-07-06 18:35

Jeg skal reparere en kvadratisk murstensskorsten på et sommerhus fra 1967 med fladt tag. Skorstenen er inddelt i 2 gennemføringer adskilt af en muret væg ned gennem midten af skorstenshullet. Den ene kanal bliver brugt af pejsen og ser ok ud. Den anden er aldrig blevet brugt og er meget medtaget (stenene er løse i toppen af den). Skorstensfejeren sagde at jeg kunne hyre ham til at mure skorstenene op med et særligt vibrerende cylinder han ville sende ned og op gennem mørtel i de to skorstensgennemføringer formedelst kr. 20.000. Derefter skulle jeg blænde den gennemføring vi ikke bruger med en flise med en stor sten på.

Udvendig på skorstenen er furene løse og trænger til at blive renset fri og berappet. Jeg spurgte om det var noget jeg selv kunne gøre. Det mente han at det var. Jeg vil nødig skulle investere i en helt ny skorsten og vil gerne gøre så eget som muligt selv for så få midler som muligt. Derfor vil jeg spørge jer om følgende:

1. Er der særlige hensyn jeg skal tage mht. blanding af mørtel, cement og sand hvis jeg selv vil mure den op udenpå (og evt. det øverste stykke af de indvendige kanaler)?

2. Findes der en enkel og billig anordning som for fremtiden kan forhindre at skorstenen udsættes for direkte vejrlig nede i skorstenshullet (ex. har jeg engang set en mursten i hvert hjørne af skorstenens top med en flise oven på som røgen kan slippe ud under)?

3. Er det tilstrækkeligt at aflukke det ene skorstenshul med en flise med en sten på?

4. Eller er det nødvendigt at ofre 20.000 kr. på at få den muret op med vibrator som hejses op gennem skorstenen – findes der en billigere løsning?

Mange tak for hjælpen!

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 60 point
Dato : 09-07-06 19:11

Hej cristian2
Det er ikke nødvendigt at murer en ny skorsten.
Det er heller ikke nødvendigt med en fodring indvendig i skorstensrøret.
Du skal "kradse" de løse fuger ud, og fuge om med en opmuringsmørten, du kan købe på alle byggemarkeder (kun tilsæt vand)
En gammel skorsten fra 1967 kan også derefter blive vandskuret med evn. færdig vandskuringsmørtel far byggemarkedet.
Det vil være en god ide at lukke det røgrør der ikke bliver brugt med en betonflise.
Du skal bruge en spandeske, en fugeske, og en lillet pudsebrædt til fugearbejdet, vandskuringsmørtlen påføres med pudsebrædtet og vaskes/jævnes ud med en svamp.
God fornøjelse
MVH Kissan

Kommentar
Fra : MurerenTyr

Dato : 19-07-06 21:21

Hej. Skal det være en kortfristet løsning, så rep. den holder ikke mange år. Den bedste løsning er at ommure selve piben ( det over tag ) og pålægge en ny afdækning på toppen. helst af fiberbeton, den er vandtæt og meget let, hvis toppen ikke er vandtæt vil den frost sprænge iløbet af 1-2 år desværre. Skal den reppes, så er kissans ide iøvrigt udemærket blot den afdækning udskiftes, det vil øge levetiden væsentlig. MVH. og rigtig god fornøjelse. Mureren Tyr

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-01-07 09:38

Tak for svaret kissan.