/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skimmelsvamp
Fra : Cristina2004
Vist : 7909 gange
100 point
Dato : 09-07-06 11:15

I 2004 opdagede vi en masse fugt i kældervæggene. Det var et dræneringsrør, som lå rundt om husets yderside, som var gået i stykker, så der kom masser af vand i væggene og derefter skimmelsvamp. Problemet var nok kommet gradvist over en årrække, men vi blev først opmærksomme på det, da det begyndte at lugte af gammelt og indelukket i huset.
Samme sommer gik to haner i væggen i stykker og ”afleverede” også en masse vand i kældervæggen.
På toppen af det hele opdagede vi også en lækage i badeværelset, som ligger i mellemetagen på vores hus, som er på 3 etager.

Nu har vi så fået nyt drænrør lagt ned, og vi har vasket væggene med klor og fjernet angrebet træværk og isolationsmateriale. MEN: det lugter stadigvæk i huset. Tilsyneladende en luftstrøm, som kommer op fra kælderen. Vores spørgsmål er da nu: kan det tænkes, at der er skimmelsvamp dybt i murene endnu 2 år efter, at lækagen blev udbedret, og at det er de svampeangreb, vi kan lugte? Kan skimmelsvamp overleve så længe, når årsagen til fugtproblemet er borte? Kan gammel svamp, som nu er tør, overhovedet afgive lugt, eller kan vi konkludere, at når der er lugt, er der et aktiv VÅDT svampeområde et eller andet sted? Vi har foreløpig revet panelet på 3 vægge mere ned uden at finde noget særligt. Også vinylbelægget i kælderen har vi taget af uden at finde noget. Vi aner simpelthen ikke, hvad vi skal tage fat i nu...........

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-07-06 11:40

tjah - jeg flyttede fra et sted hvor skimmelsvamp var et problem i kælderen - der blev gjort noget proffesionelt - men netop lugten generede længe - vi fik rådet at vaske grundigt med rodalon og det hjalp fuldstændigt. Kort tid efter begyndte der er komme en smule skimmelsvamp igen og samme firma sagde at vi blot skulle vaske grundigt med rodalon igen jævnligt - det afhjalp så der ikke var noget som helst da vi flyttede (ejendoms selskabet foretog en grundig undersøgelse for skimmelsvamp og råd ved fraflytningen med hjælp fra deres tilknyttede firma)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-06 12:29

Lugt skyldes næsten altid aktiv skimmelsvamp, for det er svampen der afgiver den specielle mugne, hengemte lugt.

Hvis svampen fjernes, og de skader der har medført den er udbedret, og der er gjort grundigt rent med f.eks. Rodalon eller eddikevand, vil lugten fortage sig efter en tid.

Fra gulve, murværk i det mindste.

Men desværre har lugten en tendens til at "bide sig fast" i visse materialer, hvorfra det aldrig lader sig fjerne.
De materialer er bl.a. tøj, møbler, bøger, træ o.s.v.

Der er kun to ting der kan udrydde svamp:

1: Udbedring af skaderne der forårsager svampen, så den ikke kommer igen.
2: og så varme og udluftning.

mvh dova

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 09-07-06 12:45

Hvis I som Mirit foreslår afvasker med Rodalon x flere, og derefter sætter en skål med eddikevand i rummene i kælderen i en måneds tid, så hjælper det på den gamle lugt. Hvis der så stadig er lugt, så skal I på jagt efter kilden.

Kommentar
Fra : Cristina2004

Dato : 09-07-06 14:35

Jeg lurer jo en del på, om de kraftige skimmelsvampeangreb, som vi har haft på murene i kælderen, stadigvæk kan give problemer på den måde at forstå, at svampen ikke alene voksede på muroverfladen men også INDE i muren, således at den lugt vi stadigvæk mærker, ret og slet er lugt fra "inde i muren" fra svamp, som sidder derinde og hygger sig og sender sine sporer og lugt ud...? Om dette er tilfældet, hvad kunne løsningen da være? Rive hele huset?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-07-06 22:47

tror det er på tide at få en proff til at kigge på det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-06 19:10

Citat
Jeg lurer jo en del på, om de kraftige skimmelsvampeangreb, som vi har haft på murene i kælderen, stadigvæk kan give problemer på den måde at forstå, at svampen ikke alene voksede på muroverfladen men også INDE i muren, således at den lugt vi stadigvæk mærker, ret og slet er lugt fra "inde i muren" fra svamp, som sidder derinde og hygger sig og sender sine sporer og lugt ud...? Om dette er tilfældet, hvad kunne løsningen da være? Rive hele huset

Svamp kommer jo som regel fordi der kommer fugt ind udefra, gennem vægge og murværk.

Hvis det er svamp der "bare" opstår på væggene p.g.a. et køligt lukket rum, er det let nok at udrydde.
det klarer rengøring, varme og udluftning.

Så umiddelbart vil jeg tro, at I stadig har nogen utætheder hvor der kan trænge fugt ind i huset.

Og hvis det kommer gennem kælderevægge (højst sandsynligt), er der kun at finde ud af, helt nøjagtigt hvor, og så få tættet udefra.

Nogen har ganske enkelt været nødt til at grave fri hele vejen rundt om huset i soklen/kælderens dybde og få fugtbehandlet og repareret evt. skader, for at slippe af med problemet.

En anden ting er, at det også kan komme andre steder fra, evt. utætheder ved tagkonstruktion o.lig. hvor der så siver vand ned i hulmuren og danner fugt.

Hvis I ikke selv kan finde ud af det, bli'r I nødt til at hyre håndværkere til det, og indtil da, varme og udluftning.

mvh dova

Kommentar
Fra : Cristina2004

Dato : 11-07-06 09:24

Citat
Og hvis det kommer gennem kælderevægge (højst sandsynligt), er der kun at finde ud af, helt nøjagtigt hvor, og så få tættet udefra.

Nogen har ganske enkelt været nødt til at grave fri hele vejen rundt om huset i soklen/kælderens dybde og få fugtbehandlet og repareret evt. skader, for at slippe af med problemet.

Ja da, og det er jo også det jeg siger i mit indlæg: vi har fået lagt nyt dræneringsrør (og til dette må vi jo grave op først , foruden at vi fik fikset et par vandhaner, som lækkede.

For tiden sidder jeg og pirker i et betongulv for at få limen af et betongulv. Jeg synes, det ser ud som om, der er skimmelsvamp under eller i limen, som sidder tilbage. Vældig fin beskæftigelsesterapi, kan jeg bare sige!!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 11-07-06 22:36

Jamen, det kommer an på soklens tilstand, om det er nok med et drænrør

Såfremt soklen(kældervæggene) er porøs og utæt, vil der stadig kunne trænge fugt ind inden vandet bliver ledt ind /ned til drænet.

Hvis der inden drænet blev lagt, har været så fugtigt at væggene har taget skade er det ikke nok bare med et dræn, så skal soklen tættes med noget forsegler/fugtspærre af en art .

Og så skriver du, om " Kan skimmelsvamp overleve så længe, når årsagen til fugtproblemet er borte".

Ja, hvis det er uopvarmede rum hvor temperaturen er/har været under 14 grader i en periode, for lige så snart temperaturen kommer derned, vil du få problemet med fugtdannelse og skimmelsvamp uanset om der er utætheder eller ej.

mvh dova

Kommentar
Fra : Cristina2004

Dato : 12-07-06 13:58

Jow da, men vi har jo det, som de kalder grundmurspap som "knotter", som de kalder det her i Norge Det har vi hele tiden haft, men der blev åbenbart så megen fugtighed, at selv det pap måtte opgive ævred.
Det, du siger om temperaturen, har jeg skrevet mig bag øret. For huset står nemlig tomt om vinteren uden særlig megen varme på (+5 grader).
Lige et spørgsmål mere, dova: For et par år siden havde vi en lækage på badet. Vi var sløve i optrækket og opdagede den sent, omend dog samme år. Situationen nu 2 år efter er så denne: Gulvbelægget i badeværelset er taget af, og der ligger nu den nøgne beton. Under denne beton ligger der en tynd plastic, og derefter ligger der en tyk, speciel spånplade, som skulle være vandafstødende. Dette badeværelse ligger i mellemetagen. UNDER badeværelset i underetagen har vi åbnet taget, taget isolationsmaterialet ned og kan nu se op til den tidligere nævnte spånplade. Den spånplade kan jeg se, har skimmelsvamp. Men den er tør. Tror du, den plade vil kunne give lugt? Som sagt, den er tør.....
Håber du kan svare, selv om jeg afgiver point. Jeg ved ikke om spørgsmålet dermed lukkes totalt.....

Kommentar
Fra : Cristina2004

Dato : 12-07-06 13:59

Der skulle stå "grundmurspap MED knotter"

Godkendelse af svar
Fra : Cristina2004

Dato : 12-07-06 14:00

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-06 23:46

Ja, den spånplade kan sagtens give lugt fra sig, som jeg skrev tidligere vil lugten næsten altid blive hængende i træ, møbler, tøj o.s.v. og er så godt som umulig at fjerne.

Nu skriver du, at den har skimmelsvamp, hvis det er frisk skimmelsvamp så er den altså ikke tør, for der skal være en vis fugt før svampen kan trives.

Men det kan selvfølgelig tænkes, at den er tør, og det så er rester/skjolder af "død" svamp der sidder der, og så vil lugten blive ved med at hænge i.

Så væk med skidtet, selv om det lyder ret kompliceret.

mvh dova

Kommentar
Fra : Cristina2004

Dato : 14-07-06 10:46

OK. Du har nok ret.
Ved du noget om, hvorvidt sporer og lugt fra skimmelsvamp kan trænge igennem beton? Det lyder jo noget dramatisk, men man kunne jo godt få mistanke om noget sådant.......

Kommentar
Fra : scarlets