/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Køb af tæpper i Tyrkiet
Fra : JRASMUS
Vist : 2994 gange
100 point
Dato : 07-07-06 16:24

Hej,

Overvejer under ferie i Tyrkiet at købe et tæppe og enten selv tage det
med hjem til Danmark eller få det sendt. Er der nogen der kan fortælle
mig hvad der vil blive pålagt her i Danmark af importtold, moms etc.
På forhånd tak for hjælpen.
Jørgen

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 50 point
Dato : 08-07-06 00:18

Det kan dit regionale Told&Skat kontor. Det er bl.a. deres arbejde at besvare sådanne spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : JRASMUS

Dato : 08-07-06 19:45

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-07-06 21:18

Her er det helt korrekte svar:

Tæpper hører under Toldtariffen 2006-3 - 5702 Gulvtæpper og anden gulvbelægning af tekstilmaterialer, vævede, ikke tuftede eller fremstillet ved »flocking«, også konfektionerede; kelim-, sumach- og karamanietæpper samt lignende håndvævede tæpper.

Tarifmæssig told er 3%. Dertil skal lægges 25% Moms.

Køber du f.eks et tæppe til 10.000 kr skal du betale 300 kr i Told og 25% af 10.300 = 2575 kr i Moms når du indfører tæppet til Danmark. Du skal altså ialt for et tæppe til 10.000 kr betale 2875 kr i Told & Afgifter. Tag en lommeregner med og beregn 28,75% af din købspris, så har du Told&Afg.

Venlig hilsen Arne Jakobsen