/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
El-påhængsmotor som bovpropel
Fra : jenca
Vist : 3817 gange
20 point
Dato : 07-07-06 14:50

Er der mon nogen, der har forsøgt sig med at anvende en elektrisk udenbordsmotor som "bovpropel"? Når man alligevel hænger fenderne ud i havnen kunne man vel også lige hænge en af disse små motorer ud i stævnen. Det er jo ikke altid nødvendigt med en bovpropel, men ind imellem kunne det da være rart med lidt assistance.

Mvh. jenca

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-07-06 15:23

Selvf. kan du da det. Du skal blot tænke på at den jo skal være lidt "lang" for at nå ned under boven. Om du kan forlænge den så den når langt nok ned i vandet til at have den ønskede effekt er jo så spørgsmålet, men vend endelig tilbage og fortæl om dine erfaringer. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-07-06 16:12

Ja jeg vil også have den ned under kølen, da du jo ikke har noget "hul" i gennem som til en rigtig bovpropel. Men hvis den kan sidde på tværs foran kølen vil den muligvis virke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-06 17:03

Prøv at se denne og spekuler så på om det vil kunne svare sig at forlænge en el-påhængsmotor.
Den skal jo nok forlænges en del da behovet for bovpropel ofte hænger sammen med en større båd eller et meget højt fribord (så vinden drejer skroget).
http://www.baad-motor.dk/product_nautisk.asp?product=24085

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-07-06 18:03

Den i BjarneD's link viste bovpropel kræver udstansning af en tunnel midt i båden, en operation der normalt kræver indblanding af et bådebyggeri og dermed er bekostelig. Prøver man selv, skal man ihvertfald være meget omhyggelig med at lave tunnellen vandtæt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-06 18:07

Jeg kender og har hørt om flere der har udført det selv,men bådens konstruktion er vigtig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 18:11

Husk nu at lukke spørgsmålet.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 20 point
Dato : 20-07-06 07:14

Hej jenca
Det tror jeg ikke nogen har prøvet--teorien er der ikke noget i vejen med--men i praksis ser det lidt anderledes ud.
Er der tale om en 12 til 14 fods jolle vil det sikkert virke (hvad skal man med bovtruster på sådan en sag?), men på en større båd strander projektet på manglende kraft.
De elektriske påhængmotorer, der er på markedet, har slet ikke styrke til det job.
Da de heller ikke har gear, skal der altså stå en person i stævnen og betjene den og så er det ulige nemmere at finde bådshagen frem.
Mvh
dabj
Fortsat god sommer.

Kommentar
Fra : jenca

Dato : 22-07-06 07:51

Jeg tror I har ret omkringmotorkraften i sådan et lille piskeris som en el påhængsmotor. Tak for gode svar.

Godkendelse af svar
Fra : jenca

Dato : 22-07-06 07:57

Tak for svaret dabj.