/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk kabel.
Fra : M4GIC
Vist : 895 gange
500 point
Dato : 04-07-06 18:05

Hej...
Jeg skal have lavet et netværk mellem min bærbar og min stationær PC.
Formålet med dette er at jeg skal have overført en masse til min bærbar.
Dette skal være med kabel. Jeg kører windows XP home på begge.
Så er det at jeg spørger : Hvad skal der skrives hvorhenne og er det med krydskabel eller hvad det hedder og hvordan ser jeg forskel på sådan et og et alm. netkabel ?

Håber på et præcist svar.

/--out

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-07-06 19:13

Hej M4GIK,

når du kobler to pc'ere direkte sammen, så skal du benytte et krydset kabel.

Hvis du er heldig, så kan det også være skrevet på kablet et der er et X kabel
Ellers så kan du kan se om det er et krydset kabel ved at holde stikket fra hver sin ende af kablet op ved siden af hinanden (stikkene skal vende ens når du sammenligner, dvs. højre side af begge stik skal være til højre , du kan som regel så se farvekoderne på hver anden tråd i kablet.

Et lige kabel skal være ens i begge ender.
Et krydset kabel skal have farverne i trådene i en forskellig rækkefølge.

Når du skal koble to pc'ere sammen, og du benytter TCP/IP protokollen, så skal du tildele hver sin PC sit eget IP nummer.
Det gør du i:
Kontrol Panel->Netværksforbindelse->Lan1->Egenskaber
Faneblad: protokol,
marker linie: Internet Protokol -> egenskaber
Vælg tildel IP nummer

På den ene PC vælger du fx. 192.168.1.1
På den anden PC vælger du fx. 192.168.1.2
Det vigtige er bare at de tre første tal er ens, og det sidste tal er forskelligt.
Netmasken skal være 255.255.255.0

Du behøver ikke at sætte gateway og DNS, da det ikke skal bruges for at koble to pc'ere sammen.

Håber at dette hjælper.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-06 19:19

Hvis begge comp har netstik
så skal der bruges et krydset kabel

Hvis begge comp ikke har netstik men har USB 2
Så skal der købes et datalinkkabel

Er begge i netværk så skal der bare åbnes for deling.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-07-06 20:43

En tredie mulighed!
Hvis du i forvejen har begge maskiner koblet op til internettet, fx. via en router, så er det blot at dele mapper og overføre et kopi fra den ene til den anden, uden at tænke på andre kabler!

Kommentar
Fra : M4GIC

Dato : 04-07-06 20:51

Så er jeg kommet et godt stykke af vejen.
Jeg har fulgt Per.F's råd og nu er der forbindelse mellem de 2 hvis jeg ping'er den anden.
Men jeg ved så ikke hvordan man kommer ind på den anden computer. Skal man sætte netværket op på nogen måde? eller tilføje Pc'en et sted?

Gerne et ligeså detaljeret/præcist svar som det første.

/--out

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-07-06 20:58

For at have adgang til den anden maskine, skal du dele mapper mellem dem, ellers kan du ikke se den anden maskines mapper.
Mapperne kan sættes til at du kun kan læse i dem, eller at du både kan læse og skrive i dem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-07-06 21:23

Du kan barehøjreklikke på det du vil dele og vælge - Deling og sikkerhed -. og navngive det du har valgt. Når du så går ind i - Netværksteder - på en anden pc vil du kunne se det du har valgt skal deles.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 500 point
Dato : 04-07-06 21:33

Hej M4GIC,

jeg husker ikke lige om man først skal aktivere deling, men ellers så kan man vælge deling af et drev (eller en mappe) indefra stifinder, ved at højreklikke på drevet, og vælge "deling...".

Jeg husker ikke lige hvilke skærmbilleder der så i XP Home. Jeg kører XP Pro og har slået Pro menuerne til omkring deling og sikkerhed, så det hjælper ikke at jeg fortæller hvad de menuer siger ....og fruens PC kører stadig Win2000, så der kan jeg heller ikke slå op.

Måske severino eller en af de andre har et godt bud på hvad menuerne siger.

Men princippet er altså at du på den ene pc skal slå deling af drev/mappe til.

Det er muligt at det er en god idé derefter at slukke begge pc'ere og derefter genstarte dem igen. Windows Netværk har noget automatisk netværkskommunikation omkring "MasteBrowser" som af og til har godt af at ens PC bliver slukket når man første gang slår det til.

Men herefter skulle du i stifinder på begge pc kunne gå ind i Netværk (eng = My Network Places), og finde frem til arbejdsgruppen, og derefter den ene pc som har delt et drev.

hmm.... jeg kommer til at tænke på at begge pc'ere også skal være medlemmer af samme "arbejdsgruppe" for at de kan se hinanden.
Arbejdsgruppe stilles inde i:
Kontrol Panel->System
Faneblad: Computernavn -> Skift (eng=Change - den nederste knap)
Marker: medlem af arbejdsgruppe
Skriv: et arbejdsgruppe navn, jeg tror at standard er MS Home, eller lignende.
Du kan skrive hvilket navn du vil, det er blot vigtigt at begge pc'ere har samme arbejdsgruppe.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-06 21:46

Dette er 2000 men jeg mener at de er ens på det område
Prøv i hjælp at skrive "fildeling"
Og marker så denne "Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk"

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-07-06 21:50

Hvis du slår delingen til på den stationære, så vil du kunne hente filer, styret fra den bærebare!
Hvis du slår delingen af et drev eller mappe på den bærebare, så vil du kunne kopiere filer styret fra den stationære.
Mapperne på den stationære skal mindst være åben for at læse i dem.
Mapperne på den bærebare skal være åben for at skrive i dem

Hvis du vælger begge dele, så kan du sidde ved den maskine du bedst kan lide, og styre det hele.
For en sikkerheds skyld, kan du altid slå delingen fra igen, når du er færdig.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-06 21:55

prøv lige at h-klikke på en mappe på skrivebordet.............har du mulighed for at vælge deling ??

Ellers er der programmet netmeeting som følger med i 98/2000/ME/XP
søg > filer og mapper > skriv netmeeting og søg i C:
dobbelklik på programmappen som nok ligger i C:\programmer
i programmappen er der en lille globus conf.exe
den starter programmet op
programmet kan ringe til den anden comp som også har inst. programmet
der kan sendes filer og deles skrivebord og mm.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-06 22:03

Du kan også hoppe her over:
kontrolpanel > system > netværksidentifikation >
her kan du melde den ind i en arbejdsgruppe

Godkendelse af svar
Fra : M4GIC

Dato : 05-07-06 18:52

Tak for svaret. Det var lige hvad jeg skulle bruge.

/--out

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 05-07-06 20:08

Velbekomme. Godt at du fik det til at virke.
mvh. Per F.