/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
pletter på instrument bræt...
Fra : Mix-Man
Vist : 1235 gange
50 point
Dato : 04-07-06 02:38

Hey...
der skulle ikke lige være nogen der kunne give mig et godt tip om at fjerne.. noget.. lim eller sådan.. aner ikke lige hvad det er.. som sidder på min ny indkøbte bil, som jeg så er ved at pleje lidt.... http://www.mix-man.dk/ukendtepletter.JPG

jeg har prøvet med noget rengørings middel + hård børste.. men det gider sku ikke gå væk..

hvis jeg tager en skruetrækker eller anden genstand, kan man godt krasse det af forsigtigt.. men ikke helt... dur ikke... jeg tror ikke vinyl rens ville ku ta det, hvis en hård børste ikke kan...

hvaaa?... jeg har hurtigt tænkt på brun sæbe og lade det sidde lidt?, men ville det opløse det hele så farven ryger af osv ^^.. andre forslag?.. et eller andet effektivt, som ikke ætser det hele op : )..

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 04-07-06 07:45

Prøv med rensebenzin på en blød klud - men om du helt kan undgå skjolder, afhænger af, hvor længe "nasset" har siddet dér.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-07-06 10:48

ER det lim ??
Fik engang et råd der holdt stik - brug for eks en hårtørrer og opvarm det skidt der sidder og fjern forsigtigt - så burde du kunne fjerne det uden at der sker noget med underlaget og så kan resten fjernes ved godt opblødning - eller evt rensebenzin. (rådet kommer fra en automekaniker)

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 05-07-06 01:52

de fleste former for lim giver op, når de udsættes for madolie, læg mærke til, at etiketterne næsten altid falder af, hvis der løber lidt ned ad flasken.
Vinylrens er også noget fedtet stads, og det ødelægger ikke vinyl, så det ville jeg begynde med.
Sprøjt det på pletten, og lad det trække et par minutter. prøv så om du ikke kan begynde, at nulre belægningen af. Hvis ikke, så supler med madolie, og lad det trække en nat over, så plejer limstoffer, at give op.

Kommentar
Fra : Mix-Man

Dato : 06-07-06 12:27

Jeg ved ikke om det er lim, men det siger alle der ser det : ).. rense benzin.. hm.. ja, det prøver jeg lige efter andre metoder ikke virker.. jeg rapportere lige tilbage når jeg har fået prøvet nogen af tingene, og skaffet noget vinyl rens osv..

men flere forslag modtages med glæde : D....

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 08-07-06 12:42

Acetone er måske også en ide´

dr.dem

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-07-06 19:11

pas på med varme og væsker, der kan opløse plast/vinyl

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 18-07-06 16:56

Har du mon haft heldet med dig ?

Kommentar
Fra : Mix-Man

Dato : 18-07-06 17:03

Hey, hehe... desværre ikke fået afprøvet nogen af ideerne endnu, ikke helt fået taget mig sammen.. vil starte med vinyl rens først, det er jeg sikker på ikke skader noget(som jeg skal hente i aalborg.. 45km.. skal osse ha lak rens osv.. voks.. derfor køre så langt..) tror bare ikke rigtig på det kan klare ærterne..

Vender tilbage med points og svar.. osv så snart som muligt ... : )

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 18-07-06 18:52

Det var nu ikke lige points, jeg spurgte til. Var blot interesseret i, om du var sluppet af med "klisteriet", men fortsat held & lykke med dit forehavende!