/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
SkræddermesterSalomom Jacobsen
Fra : eteremN
Vist : 2785 gange
60 point
Dato : 02-07-06 17:51

Min morfar er født 16/3 1913 i Næstved som søn af skræddermester Salomon Jacobsen.Min oldemors navn kender jeg ikke (hun døde af blodforgiftning, inden jeg blev født,1959).Jeg ved at hun var ud af halvadelig slægt. Oldefar(som jeg heller ikke har kendt) giftede sig igen med Hertha.Hertha har jeg kendt og hun boede på Nylandsvej,Frederiksberg,sammen har de sønnen Henrik.Om min oldefar ved jeg at han er af jødisk og tjekkisk afstamning,samt krigsinvalid.Min morfar s navne:Peter Bertil Louis Moritz Salomon Jacobsen.Han havde en tante Rebekka.Min nulevende familie kan ikke hjælpe, så håber at nogen herinde kan. Hvis det har nogen interesse kan jeg bidrage med data om slægten Raahede fra Nr.Nissum, som min mormor var efterkommer af.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-07-06 18:06

Når du nu ved, at din morfar i 1913 i Næstved, så er det "blot" at gå på Landsarkivet i København, og der låne den pågældende kirkebog, og så får du data om både din oldefar & oldemor i samme opslag.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 02-07-06 18:12

Ja, det ved jeg godt,men jeg bor i Odense, så jeg vil høre om der var en som bor i nærheden,der vil være behjælpelig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-07-06 18:34

Vel ikke ham her?
"
"Skræddermester Salomon Grüns efterslægt"
by Julius Margolinsky. Based on Josef Fischer's "Slægten Salomonsen (Nyborg)" 1927)…
"
fundet her:
http://www.jewishgen.org/Scandinavia/genealogies.htm

Det ville jo næsten være for nemt...
men Jøderne har fine oversigter, de må kunne hjælpe, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-07-06 18:37

Og her har du en Rebekka Salomonsen:
"
[PDF] De polske jøder og pressen Vort jødiske liv De polske jøder og ...
Filtype: PDF/Adobe Acrobat - Vis som HTML
Fra venstre forrest: Julie Strandfort Lexner, Daniella Sofer, Rebekka Salomonsen,. Michala Rubinstein, Catalina Ziwes, Sascha Mirjam Dimsits, ...
www.mosaiske.dk/content/ jo/apr06/JO-april-2006%20low.pdf - Lignende sider
"
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-07-06 18:39

Salomon Jacobsen Compact Disc #119 Pin #656804
Birth: 9 Aug 1880 Place: Næstved, Tybjerg, Præstø, Denmark

Father: Peter Jacobsen Disc #119 Pin #656708
Mother: Louise Amalie Wulff Disc #119 Pin #656709
Marriage(s):
Spouse: Hertha Jacobsen Disc #119 Pin #656866
..............................................................................................................
Submitter:
Gitte HILDEBRANDT
Arnold Nielsens Boulevard 14, 2. th. 2650 Hvidovre Denmark

fundet på http://www.familysearch.org/Eng/default.asp

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-07-06 19:06

Godt og hurtigt fundet viljestærke mor.

Det var altså for nemt...men det du gjorde var jo endnu lettere.
Men hvor er de Jødiske, Tjekkiske navne?

Har jeg mon misforstået og det er oldefar på spinnesiden der er jøde??
Svend

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 02-07-06 19:28

Til Svend! Tak for hjælpen ,men den ene side kan jeg ikke komme ind på og den anden er vist en oversigt /links til bøger. Det ser ud til at Gitte har ramt plet.Mht. til jøde var min oldefar halvjøde, min tipoldefar var vist nok uortodoks.
M.v.h
eteremN

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-07-06 19:45

Du kan også søge i - Dansk Skrædderi I Tekst og Billeder.
På Forlaget for Danske Erhverv, 1948

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 02-07-06 20:00

Hej til alle hjælpsomme!
Gik og google og søgte på Louise Amalie Wullff og fandt min oldefar og hans søskene, så nu er jeg godt igang. Men tager stadig med kyshånd imod hjælp fra venlige sjæle.

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 02-07-06 20:00

Hej til alle hjælpsomme!
Gik og google og søgte på Louise Amalie Wullff og fandt min oldefar og hans søskene, så nu er jeg godt igang. Men tager stadig med kyshånd imod hjælp fra venlige sjæle.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-07-06 20:57

Kan du ikke lige uddybe hvem du fandt ?
nu vi har brugt lidt tid på at finde din familie...

Jødisk eller ej... Ganz Egal.. Set VM: ingen Racisme...
(næst efter Persene er Jøderne de klogeste; Einstein, Kissinger m. fl)

>Om min oldefar ved jeg at han er af jødisk og tjekkisk afstamning,samt krigsinvalid.

Det var ham jeg ledte efter og andre fandt: Father: Peter Jacobsen...
En lidt forvirret Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-07-06 21:47

praestoe, Tybjerg, Næstved Købstad, Møllegade, matr. 163, Forhuset, F1, FT-1880, C2354
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peter Jacobsen 40 F Husfader, Ditailhandler Lyngby, Kjøbenhavns Amt
Martine Jacobsen 7 Ugift hans Datter Næstved
Louise Amalie Wulf !! 27 Ugift Husbestyrerinde Stege

Dette ligner "dine" meget

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 02-07-06 22:23

Tusind tak! Kan jeg få et link til hvor du har fundet det.
Jeg leder stadig efter hvem der var Salomons´ kone, det er derfor jeg ikke er på hele tiden , da jeg er i google.
M.v.h
eteremN

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-07-06 22:40

Her er adressen du be`r om:
http://ddd.dda.dk/d4/dddweb/asp/dddform.asp

og her er en anden adresse
http://www.sadolins.com/genealogy/
Den er med de kendte, adelige og "halvadelige" som du skriver at dine aner er:
jeg har set efter din Louise Amalie Wulf ,
hun var der ikke men måske nogle af hendes aner er der!!!!

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-07-06 22:41

Er det dine aner på Morfarsiden?
"
Morfarsfarfar: Peter Jacobsen født ca 1840 ( første kone ?? med datter Martine født ca 1873)
Morfarsfarmor: Louise Amalie Wulff født ca 1853; husbestyrerinde i 1880 (med tante Rebekka)

Morfarsfar: Peter Bertil Louis Moritz Salomon Jacobsen. Birth: 9 Aug 1880 - MorfarsMor??
( 2.Wife Hertha med søn Henrik)

Morfar er født 16/3 1913 i Næstved
"
Hvor er de Jødiske/Tjekkiske aner?
Hvorfor mon hed han Salomon??

Svend, stadig forvirret

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-07-06 22:54

Kan du bruge dette?

PETER SALOMONSEN
Birth: 11 JAN 1835
Christening: 20 MAY 1835 Sankt Mikkel, Slagelse, Soro, Denmark

Father: SALOMON JACOBSEN
Mother: ANE PEDERSDATTER

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 02-07-06 23:12

Til modersvilje! Det halvadelige skulle stamme fra min oldemor, altså Salomons´ kone og det er så ham jeg prøver at lede efter,eftersom jeg ikke ved min oldemors´navn. Jeg har lige været på ddd.dda.dk og søgt på Salomon men uden resultat.

Til Svend!
Det er min morfar med de mange navne.Jeg ved kun at min mor fortalte at morfars´ familie var jøder af tjekkisk herkomst , men desværre ved jeg ikke hvor langt tilbage.

M.v.h
eteremN

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 02-07-06 23:29

Det tror jeg ikke , eftersom at Salomon som jeg søger er født 9aug.1880 , så kan han næppe være far i 1835.

MVH
eteremN

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 02-07-06 23:55

Jeg tror at min ene kommentar er smuttet men her er hvad jeg fandt
Louise Amalie Wulff (daughter of Poul Emil Wulff and Amalia/e Charlotte Olsen) was born 13 May 1851 in Stege, and died Aft. 1917. She married Peder Jakobsen on 03 Dec 1880 in Næstved.

Notes for Louise Amalie Wulff:
Fadderne: Moderen selv, Mdm. Sørensen.

Forlovere: Gæstgiver Carl Sllergaard og Snedker Adolph Hyer her af byen.

More About Louise Amalie Wulff and Peder Jakobsen:
Marriage: 03 Dec 1880, Næstved.

Children of Louise Amalie Wulff and Peder Jakobsen are:
Salomon Jakobsen, b. 09 Aug 1880, Næstved, d. date unknown.Dette er så oldefar .
Emilie Jakobsen, b. 20 Aug 1882, Næstved, d. date unknown.
Ellen Jakobsen, b. 14 Jul 1884, Næstved, d. date unknown.
Rebekka Jakobsen, b. 16 Oct 1886, Næstved, d. date unknown.
Mouritz Jakobsen, b. 05 Nov 1888, Næstved, d. date unknown.
Jeanette Jakobsen, b. 04 Apr 1891, Næstved, d. date unknown.

eteremN

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 03-07-06 00:06

Har vidst siddet for længe ved pcén , i det indlæg der, smuttede spurgte jeg om links til indtastede folketællinger/kirkebøger for Næstved , Tybjerg omk.1880. Har ledt forgæves.

MVH
eteremN

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-07-06 09:51

Tak for overblikket:

Her er en af sønnerne Poul Emil Wulff din tiptipoldefar
"
Martin Clausen Wulff 59 Gift Snedkermester
Ingeborg Kirstine Poulsen 61 Gift hans Kone [Martin Clausen Wulff]
Martin Philip Peter Wulff 33 Ugift deres Søn, Lærer ved Borgerskolen [Martin Clausen Wulff og Ingeborg Kirstine Poulsen]
Poul Emil Wulff 27 Ugift deres Børn, Svende paa Faderens Værksted [Martin Clausen Wulff og Ingeborg Kirstine Poulsen]
Esmann Erhard Wulff 22 Ugift deres Børn, Svende paa Faderens Værksted [Martin Clausen Wulff og Ingeborg Kirstine Poulsen]
Carl Heinrich Wulff 14 Ugift deres Søn [Martin Clausen Wulff og Ingeborg Kirstine Poulsen]
"
Din 3 gange tip er altså Martin Clausen Wulff

Abraham her er født i Mechlenburg...
mon ikke der er en forbindelse til Martin ovenfor? Svend

"
Abraham Wulff 65 Gift Kjøbmand, Huusfader Mecklenborg ;FT: 1850
Rachel May 62 Gift hans Kone [Abraham Wulff] Rusland
Marcus Wulff 35 Ugift deres Børn, Handelsbetjente [Abraham Wulff og Rachel May] Stege
Ferdinand Wulff 31 Ugift deres Børn, Handelsbetjente [Abraham Wulff og Rachel May] do [Stege]
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-07-06 10:39

Her er så din 3 gange tip:
"
Martin Clausen Wulff
Birth: 16 Jan 1783 Place: Stege, Mønbo, Præstø, Denmark
Death: 17 Mar 1868 Place: Sønder Vedby, Falster, Maribo, Denmark
Burial: 24 Mar 1868 Place: Stege, Mønbo, Præstø, Denmark

Parents:
Father: Claus Jørgen Wulff
Mother: Anna Christina Bøhm

Marriage(s):
Spouse: Ingeborg Kirstine Poulsdatter
Marriage: 8 May 1807 Place: Stege, Mønbo, Præstø, Denmark
"
Jævnaldrene med Abraham fra Mechlenburg, men født i Danmark.
(De jødiske tjekker må så nok findes på Salomons ukendte mors side?)
Din 4 gange tip hedder så Claus Jørgen Wulff

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 03-07-06 11:44

Hej Svend!
Der opstod en fejl før så jeg prøver igen. Takker for hjælpen, men har ikke så meget brug for info om slægten Wulff,da jeg på siden:Phister Information about Louise Amalie Wulff, har fundet en masse brugbart. Bl.a. min oldefars´fødselsdata, Salomon Jacobsen f.9.aug.1880 Næstved, søn af Peder Jacobsen og Louise Amalie Wulff.Det er Salomon Jacobsen jeg søger mere viden om , da jeg kun ved fødselsdato og hans forældre.Det jeg gerne vil vide mere om er: Hvornår og med hvem Salomon blev gift.Mht.de jødiske og tjekkiske aner er det på Salomons´side , hvilket hans´navn osse tyder på.
Prøv iøvrigt at læse indlæggene fra modersvilje , hun er på rette spor.

MVH. eteremN

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-07-06 12:10

Her er hun Peter Jacobsen 1. Hustru: Marion Martine Abraham Haginrith Rasmussen
"
Peter Jacobsen
Birth: 24 Mar 1839 Place: Kongens Lyngby, Sokkelund, København, Denmark
Death: 18 May 1917 Place: Sankt Morten, Tybjerg, Præstø, Denmark
Burial: 22 May 1917 Place: København, København, København,

Parents:
Father: Daniel Jacobsen
Mother: Lene Hartmann

Marriage(s):
Spouse: Marion Martine Abraham Haginrith Rasmussen
Marriage: 13 Jan 1870 Place: Næstved, Tybjerg, Præstø, Denmark

Spouse: Louise Amalie Wulff
Marriage: 3 Dec 1880 Place: Næstved, Tybjerg, Præstø, Denmark
"
Bemærk de jødiske navne, men også Peters far hedder Daniel...
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-07-06 12:52

Det må da være flot at nå tilbage til sin 4 gange tipoldefar født ca 1750...

Er Salomon mon "uægte" barn eller er Marion alligevel moderen? Måske død i barselsseng??
Han er jo sikkert gift efter år 1900 og det finder vi ikke på nettet...

Hav en god dag, Svend

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 03-07-06 12:53

Hej Svend!
Takker endnu engang, men det er ikke den dame jeg søger. Spørgsmålet er stadig hvem :SALOMON
JACOBSEN BLEV GIFT MED , det er derfor jeg søger folketælinger/kirkebøger fra Næstved , om er online, jeg kender godt arkivarlieronline , men de er ikke nået så langt endnu.
Eftersom S.J er f.1880 er det vel i starten af 1900 tallet, han blev gift.

Har lige fået et vink om man kan købe cdér ved family search og at du ved hvordan man gør.

eteremN

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-07-06 13:57

Med henvisning til denne oplysning
Peter Jacobsen 40 F Husfader, Ditailhandler Lyngby, Kjøbenhavns Amt
Martine Jacobsen 7 Ugift hans Datter Næstved
Louise Amalie Wulf !! 27 Ugift Husbestyrerinde Stege

Martine Jacobsen
Birth: 4 Feb 1873 Place: Næstved, Tybjerg, Præstø, Denmark

Father: Peter Jacobsen
Mother: Marion Martine Abraham Rasmussen

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-07-06 14:09

Hvad med et "par" søskende til Peter
PS: Kirkebøgerne for Lyngby er på nettet det ved jeg dem har jej selv brugt!!!!

Bertina Jacobsen
Gender: F Birth/Christening: 29 May 1855 Næstved, Tybjerg, Præstø, Denmark

Peter Jacobsen
Gender: M Birth/Christening: 24 Mar 1839 Kongens Lyngby, Sokkelund, København, Denmark

Betty Jacobsen
Gender: F Birth/Christening: 21 Aug 1840 Kongens Lyngby, Sokkelund, København, Denmark

Berthine Jacobsen -
Gender: F Birth/Christening: 1842 Kongens Lyngby, Sokkelund, København, Denmark

Siegfrid Jacobsen
Gender: M Birth/Christening: 10 Dec 1844 Kongens Lyngby, Sokkelund, København, Denmark

Ida Jacobsen
Gender: F Birth/Christening: 7 Mar 1847 Kongens Lyngby, Sokkelund, København, Denmark

Jeanette Jacobsen
Gender: F Birth/Christening: 19 Sep 1849 Næstved, Tybjerg, Præstø, Denmark

Martin Jacobsen
Gender: M Birth/Christening: 1853 Næstved, Tybjerg, Præstø, Denmark

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-07-06 14:20

Hej
Jeg er ved at miste overblikket
Kan du ikke komme med nogle navne og ev.t. nogle årstal for dem du stadig mangler at finde?

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-07-06 14:34

Ja "mor", hende fandt jeg også
>Mother: Marion Martine Abraham Rasmussen

endda med flere navne
>>Spouse: Marion Martine Abraham Haginrith Rasmussen
Marriage: 13 Jan 1870 Place: Næstved, Tybjerg, Præstø, Denmark

Men hvornår dør hun...

Peter Bertil Louis Moritz Salomon Jacobsen. Birth: 9 Aug 1880

Spouse: Louise Amalie Wulff
Marriage: 3 Dec 1880 Place: Næstved, Tybjerg, Præstø, Denmark

>>>Det ser ud til at Gitte har ramt plet
Mon vor viljestærke mor hedder Gitte?

Svend, der ikke kan hjælpe med ægteskabet ca 1910

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-07-06 14:57

Hej Svend
Hvilket Ægteskab ca 1910?

Det ser ud til at Gitte har ramt plet
Mon vor viljestærke mor hedder Gitte?
NEJ DET GØR HUN IKKE!!!!!!

Navnet Gitte stammer fra FS:
Submitter:
Gitte HILDEBRANDT
Arnold Nielsens Boulevard 14, 2. th. 2650 Hvidovre Denmark

Iøvrigt har jeg skrevet til "eteremN"
at du ved alt om at købe oplysninger hos Mormonerne: Håber at det passer!!!!

MVH
Modersvilje
(Kirsten Nielsen f. Moyel)
3230 Græsted

PS: Jeg er "fantastisk" til at finde alle andres aner men med mine aner kniber det gevaldigt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-07-06 15:06

Den udgave jeg har af Mormonernes data base har jeg fået som gave for mange år siden.
(Uddrag af Family Search for hele Skandinavien opdelt på amter/fylker/len)

Jeg ved ikke hvor/hvordan den kan købes,
men det kan jo være et nyt spørgsmål her i kandu?

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-07-06 15:27

Så er vi vist en generation længere bag ud!!!!
Og de jødiske navne træder nu tydeligt frem

Daniel Jacobsen
Birth: 23 Nov 1810 Place: Hørsholm, Lynge-Kronborg, Frederiksborg, Denmark
Death: 26 Aug 1860 Place: Næstved, Tybjerg, Præstø, Denmark
Burial: 30 Aug 1860 Place: København, København, København, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
Father: Noah Jacobsen
Mother: Rebekka Abrahamsen

MVH
Modersvilje

--------------------------------------------------------------------------------
Spouse: Lene Hartmann
Marriage: 13 Jun 1837 Place: Næstved, Tybjerg, Præstø, Denmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-07-06 11:31

Som du da kan "mor" Kirsten
(jeg vidste godt du ikke hed Gitte, det gør min kone).

Jeg finder ingen Noah og Rebekke født i Danmark,
men det er jo nok deres forældre der indvandrede...

Men her er de boende i Lyngby og sønnen Daniel er Urmager:
"
kbhv, Sokkelund, Lyngby, et Huus, Lyngbye, 35, FT-1834, C2581
Noah Jacobsen 49 Gift Handelsmand
Rebekka Abrahamsen 50 Gift hans Kone
Chanette Jacobsen 26 Ugift deres Datter
Daniel Jacobsen 24 Ugift Uhrmager

kbhv, Sokkelund, Lyngby, Kongens Lyungby, 1 hus, 20, FT-1845, B3957
Noah Jacobsen 59 Gift handelsmand København
Rebekka Abrahamsen 60 Gift hustru København
"
spørgeren e....N tror vist de jødiske navne kommer Salomons ukendte mor,
men vi har jo nu påvist Jødiske aner også i Jacobsen familien...

hans morfar med de mange navne gifter sig ca 1910, mit gæt Svend

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 04-07-06 15:14

Hej Svend og modersvilje!
Har set jeres indlæg. TAKKER.Jeg er ved at samle trådene , så mit overblik bliver mere overskueligt.
Svend, Salomons´ mor er ikke ukendt , det er hans kone jeg mangler.
Jeg ved godt at de jødiske aner er på Salomons´side.
Prøv at gå ind på siden:PhisterInformation about Loise Amalie Wulff
så kan I se hvilke info jeg har , udover den info jeg har fået fra jer.
Jeg er klar over at kirkebøger efter år 1900 ikke findes på nettet.
Men måske er der en som skal på arkivet der kunne være rar at hjælpe med et opslag.
Jeg vil gerne selv på arkivet , men jeg bor i Odense og kan ikke komme til KBH.pt.
Jeg vil gerne hjælpe med opslag i Odense.
Jeg har sendt en mail til PhisterInformation , afventer svar.
eteremN

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 04-07-06 23:59

Hvordan i alverden finder jeg dette??????
PhisterInformation about Loise Amalie Wulff
Og hvad er det??????

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Dittemusen55

Dato : 05-07-06 07:54

Det er meget let at gå på landsarkivet der finder du en hel afdeling om de jødiske aner, men en hel del af det står på hebraisk så det kan godt være lidt svært , hvis man ikke kan språget .

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 05-07-06 10:02

Til modersvilje !
Du finder det ved at skrive det på google.Det er den hjemmeside jeg før har nævnt. Manden der står bag hedder Peter Phister og han er i slægt med Louise A.Wulff. På siden er osse hans mailadr.
som jeg har skrevet til, for at høre om han ved noget mere om Salomon.

Forøvrigt har jeg kontaktet matrikelarkivet, havde jo matr.nr. for Salomons fødested. De har oplysninger om hvem der har boet pågældene sted,afvnter svar i løbet af ugen.

MVH eteremN

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 05-07-06 10:10

Til Dittemusen55!

Det er heller ikke fordi jeg tror det er svært at gå på arkivet, men jeg har bare ikke mulighed for at komme til København på nuværende tidspunkt.
Hvis du har læst startspørgsmålet kan du se at jeg ikke skal så langt tilbage.

Med andre ord vil jeg bare gerne vide : Hvem Salomon Jacobsen giftede sig med omkring år 1900.

MVH eteremN

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-06 12:27

Bedre at sende et link, men check først at det virker...

Er det dette her du mener:
http://familytreemaker.genealogy.com/users/p/h/i/Peter-Phister-Herlev/index.html

En dag bliver du måske også interesseret i dine gamle jødiske forfædre...

For en slægtsforsker er der langt større udfordringer i at finde dem,
også før de kom til Danmark, Svend

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 05-07-06 12:32

Hej Svend!

Ja og UNDSKYLD.

Jeg er da osse interesseret i de jødiske aner , men man skal jo starte et sted.

Kommentar
Fra : Dittemusen55

Dato : 05-07-06 14:35

Hej igen har du prøvet at ringe eller at skrive til mosaistrossamfund ?
Jeg havde også noget familie der kom fra rusland omkring år 1900, de var ikke gift da de kom her til også selv om de havde flere børn sammen man kaldte det at leve på polsk , men inde i ny kongensgade no.6 blev der holdt et kæmpe bryllup for de jøder der komtil danmark.

Kommentar
Fra : eteremN

Dato : 05-07-06 16:41

Til Dittemusen55!

Jeg kender Salomons´aner tilbage (se de andre indlæg). Salomon levede ikke som jøde og hans ukendte kone er ikke af jødisk herkomst , mig bekendt. Jeg kommer vist ikke så meget videre i dag.
Jeg skal ringe til præsten imorgen (tybjerg sogn) for at få min morfars´dåbsattest, så jeg kan få navnet på hans mor.

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 08-08-06 21:06

Hej Dittemusen

Jeg tror du vil få stor hjælp i DIS, hvor Laila Tøttrup har en opslagsbog om skræddere, indtil 1948, hun er meget villig til at slå op i den, og hvis hun finder den rigtige person, er der jo meget du kan bruge.

Hilsen Påsse